Det blir sk stresstracks (med något svensk namn). De varierar i oliak FATE-varianter mellan 3 till 16 rutor. Bulldogs tex som jag gillar, och jag snart ska rec på min blogg, har max 9 rutor om jag mins rätt. Man kan dock ta tex höga skador genom att köpa sig fri genom att ta "konsekvenser", som fi sen kan tagga på en för att få lättare att träff etc.Recca said:Vad gör ni med skadesystemet?
Det är ett litet öga, en liten näsa eller mun och så ett stort öga. Jättefånigt men jag är skadad av online rollspel.kosta said:Trodde vi hade ett sånt - och då drunknade vi i spam - jag får radera typ 10-20 ansökningar om dan som är spam. Ska vbf ditt förslag till vår webmaster.
Btw - vad betyder ? - lyckades inte googla fram det, noob som jag är
Well, nu kan man diskutera vart man vill igen.
Spännande.kosta said:Det blir sk stresstracks (med något svensk namn). De varierar i oliak FATE-varianter mellan 3 till 16 rutor. Bulldogs tex som jag gillar, och jag snart ska rec på min blogg, har max 9 rutor om jag mins rätt. Man kan dock ta tex höga skador genom att köpa sig fri genom att ta "konsekvenser", som fi sen kan tagga på en för att få lättare att träff etc.Recca said:Vad gör ni med skadesystemet?
Säg att jag har 4 rutor och får 5 i skada. Kan då ta en konsekvens som suger upp 4 skador och jag ger den namnet, "mörbultad". Fi kans en tagga mörbultad för att få +2 på att träffa mig alt slå om sina tärningar i anfallsslaget.
Typ så. Var det svar på frågan?
Nej, Rymdmonauter är ungefär lika eget rollspel/seriöst som Trollsommar - alltså något jag kanske nämner i Äventyrssommar som alternativa spelvarianter och kanske sedan skriver mer om i någon mindre expansion.kosta said:Syftar du på Rymdonauter?Max Raven said:Hm. Tror jag får öka min arbetstakt.
För den late:Tomas (Harold) said:Nope, inga fudge-tärningar. I stället en 2T6-variant, som det nu ser ut. Antingen T6 minus T6, eller annan variant med samma utfall. Inget är spikat, men idén är att ha två tärningar - en ljus (ikontärningen) och en mörk (mörkertärningen).
Antingen kör man ljusa tärningen minus den mörka, eller - för att slippa subtraktion - den lägsta tärningen räknas. Är den ljus blir resultatet positivt, är den mörk blir resultatet negativt. Slår man lika blir resultatet noll. Utfallet borde bli samma som T6 minus T6.
Grejen med FATE är ju att tärningsslaget måste sannolikhetscentreras på noll.
Det finns alltså inget specifikt i skadesystemet. Alltså sådant som svarar på frågorna "var är du träffad? hur mycket skyddar din rustning där? vilka konsekvenser innebär det att bli träffad just där?"kosta said:Det blir sk stresstracks (med något svensk namn). De varierar i oliak FATE-varianter mellan 3 till 16 rutor. Bulldogs tex som jag gillar, och jag snart ska rec på min blogg, har max 9 rutor om jag mins rätt. Man kan dock ta tex höga skador genom att köpa sig fri genom att ta "konsekvenser", som fi sen kan tagga på en för att få lättare att träff etc.Recca said:Vad gör ni med skadesystemet?
Säg att jag har 4 rutor och får 5 i skada. Kan då ta en konsekvens som suger upp 4 skador och jag ger den namnet, "mörbultad". Fi kans en tagga mörbultad för att få +2 på att träffa mig alt slå om sina tärningar i anfallsslaget.
Ursäkta en korkad fråga men vad menar du nu?kosta said:Kanske tom ännu större tärning, men då lämnar vi FATE.
Helt rätt det finns inget specifikt system som du efterfrågar - utan tvärtom-systemet där du tar konsekvenser beroende på skadan. får du jäkligt mycket skada blir du utslagen eller tar en konsekvens som speglar jäkligt mkt skada.CapnZapp said:Det finns alltså inget specifikt i skadesystemet. Alltså sådant som svarar på frågorna "var är du träffad? hur mycket skyddar din rustning där? vilka konsekvenser innebär det att bli träffad just där?"kosta said:Det blir sk stresstracks (med något svensk namn). De varierar i oliak FATE-varianter mellan 3 till 16 rutor. Bulldogs tex som jag gillar, och jag snart ska rec på min blogg, har max 9 rutor om jag mins rätt. Man kan dock ta tex höga skador genom att köpa sig fri genom att ta "konsekvenser", som fi sen kan tagga på en för att få lättare att träff etc.Recca said:Vad gör ni med skadesystemet?
Men jag har (nu) förstått Fate är hyfsat populärt. Det kanske finns en "plugin" för mindre abstrakta och självpåkittade skadekonsekvenser...
Precis det menar jag. Tror inte man kan kalla det FATE då och man måste nog kolla över det mer än att bara anat att man kan dubbla alla värden eftersom normalfördelningen blir annorlunda, el iaf mkt annorlunda jmfrt med 4dF mot T6/T6 - el det antar jag iaf.CapnZapp said:Ursäkta en korkad fråga men vad menar du nu?kosta said:Kanske tom ännu större tärning, men då lämnar vi FATE.
Större tärning som t.ex. T10?
Ser inte hur det behöver innebära mer än marginella ändringar av grundstommen i Fate...? (typ dubbla alla siffror)
Will tjeck!kosta said:V0 har ett bra exempel på hur det kan göras specifikt.