Nekromanti Framtidens svenska sci-fi rollspel

KostaFriaLigan

Warrior
Trodde vi hade ett sånt - och då drunknade vi i spam - jag får radera typ 10-20 ansökningar om dan som är spam. Ska vbf ditt förslag till vår webmaster.

Btw - vad betyder o_O ? - lyckades inte googla fram det, noob som jag är :gremwink:

Well, nu kan man diskutera vart man vill igen.

KostaFriaLigan

Warrior
Recca said:
Vad gör ni med skadesystemet?
Det blir sk stresstracks (med något svensk namn). De varierar i oliak FATE-varianter mellan 3 till 16 rutor. Bulldogs tex som jag gillar, och jag snart ska rec på min blogg, har max 9 rutor om jag mins rätt. Man kan dock ta tex höga skador genom att köpa sig fri genom att ta "konsekvenser", som fi sen kan tagga på en för att få lättare att träff etc.

Säg att jag har 4 rutor och får 5 i skada. Kan då ta en konsekvens som suger upp 4 skador och jag ger den namnet, "mörbultad". Fi kans en tagga mörbultad för att få +2 på att träffa mig alt slå om sina tärningar i anfallsslaget.

Typ så. Var det svar på frågan?

Recca

Femme Fatale
kosta said:
Trodde vi hade ett sånt - och då drunknade vi i spam - jag får radera typ 10-20 ansökningar om dan som är spam. Ska vbf ditt förslag till vår webmaster.

Btw - vad betyder o_O ? - lyckades inte googla fram det, noob som jag är :gremwink:

Well, nu kan man diskutera vart man vill igen.
Det är ett litet öga, en liten näsa eller mun och så ett stort öga. Jättefånigt men jag är skadad av online rollspel. :gremsmile:

Och det betyder ungefär förvåning, eller "jag-kan-inte- tro-vad-jag-precis-såg saklighet".

Recca

Femme Fatale
kosta said:
Recca said:
Det blir sk stresstracks (med något svensk namn). De varierar i oliak FATE-varianter mellan 3 till 16 rutor. Bulldogs tex som jag gillar, och jag snart ska rec på min blogg, har max 9 rutor om jag mins rätt. Man kan dock ta tex höga skador genom att köpa sig fri genom att ta "konsekvenser", som fi sen kan tagga på en för att få lättare att träff etc.

Säg att jag har 4 rutor och får 5 i skada. Kan då ta en konsekvens som suger upp 4 skador och jag ger den namnet, "mörbultad". Fi kans en tagga mörbultad för att få +2 på att träffa mig alt slå om sina tärningar i anfallsslaget.

Typ så. Var det svar på frågan?
Spännande. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Jag är bara nyfiken på lättillgänglig kunskap. Måste man köpa och sedan ladda ner pdf'n så tappar jag intresset direkt, lat som jag är. :gremsleep:

KostaFriaLigan

Warrior
Well - då får du läsa min recension senare då :gremwink: Vet inte annars vart man kan hitta mer kunskap om Bulldogs - deras äventyr är iofs gratis men det hjälper mindre om man inte kan FATE - tror jag.

Max Raven

T12-kultist
kosta said:
Max Raven said:
Hm. Tror jag får öka min arbetstakt. :gremwink:
Syftar du på Rymdonauter?
Nej, Rymdmonauter är ungefär lika eget rollspel/seriöst som Trollsommar - alltså något jag kanske nämner i Äventyrssommar som alternativa spelvarianter och kanske sedan skriver mer om i någon mindre expansion. :gremsmile:

Tänkte på Great Leap (vilket var det första idénamnet då) - som är typ "hard"-SF-Star Trek. Inga människor med psykiska krafter (och man kan inte spela utomjordingar). Cybernetiska implantat, några stycken, men ingen magi. Problembaserat rollspel. Tänkte få Äventyrssommar mer eller mindre ur vägen innan jag återvände till det.

CapnZapp

Myrmidon
Tomas (Harold) said:
Nope, inga fudge-tärningar. I stället en 2T6-variant, som det nu ser ut. Antingen T6 minus T6, eller annan variant med samma utfall. Inget är spikat, men idén är att ha två tärningar - en ljus (ikontärningen) och en mörk (mörkertärningen).

Antingen kör man ljusa tärningen minus den mörka, eller - för att slippa subtraktion - den lägsta tärningen räknas. Är den ljus blir resultatet positivt, är den mörk blir resultatet negativt. Slår man lika blir resultatet noll. Utfallet borde bli samma som T6 minus T6.

Grejen med FATE är ju att tärningsslaget måste sannolikhetscentreras på noll.
För den late:

http://www.thecoreworlds.net/blog/2010/01/fate-dice-rolling-methods/

"4dF" betyder fudgetärningar.

D6-D6 är alternativet som ger liknande (men inte samma) utfall. (Lägsta-av-röd-o-blå-där-röd-är-negativ är såvitt jag förstår identisk?)

Ögat

Hero
Jag med!

Det är kul med normalfördelning men det finns gränser. T6-T6 ger lite mer slump, vilket bara är bra tycker jag.

CapnZapp

Myrmidon
kosta said:
Recca said:

Det finns alltså inget specifikt i skadesystemet. Alltså sådant som svarar på frågorna "var är du träffad? hur mycket skyddar din rustning där? vilka konsekvenser innebär det att bli träffad just där?"

Men jag har (nu) förstått Fate är hyfsat populärt. Det kanske finns en "plugin" för mindre abstrakta och självpåkittade skadekonsekvenser...

CapnZapp

Myrmidon
kosta said:
Kanske tom ännu större tärning, men då lämnar vi FATE.
Ursäkta en korkad fråga men vad menar du nu?

Större tärning som t.ex. T10?

Ser inte hur det behöver innebära mer än marginella ändringar av grundstommen i Fate...? (typ dubbla alla siffror)

KostaFriaLigan

Warrior
CapnZapp said:
kosta said:
Recca said:

Det finns alltså inget specifikt i skadesystemet. Alltså sådant som svarar på frågorna "var är du träffad? hur mycket skyddar din rustning där? vilka konsekvenser innebär det att bli träffad just där?"

Men jag har (nu) förstått Fate är hyfsat populärt. Det kanske finns en "plugin" för mindre abstrakta och självpåkittade skadekonsekvenser...
Helt rätt det finns inget specifikt system som du efterfrågar - utan tvärtom-systemet där du tar konsekvenser beroende på skadan. får du jäkligt mycket skada blir du utslagen eller tar en konsekvens som speglar jäkligt mkt skada.

V0 har ett bra exempel på hur det kan göras specifikt.

KostaFriaLigan

Warrior
CapnZapp said:
kosta said:
Kanske tom ännu större tärning, men då lämnar vi FATE.
Ursäkta en korkad fråga men vad menar du nu?

Större tärning som t.ex. T10?

Ser inte hur det behöver innebära mer än marginella ändringar av grundstommen i Fate...? (typ dubbla alla siffror)
Precis det menar jag. Tror inte man kan kalla det FATE då och man måste nog kolla över det mer än att bara anat att man kan dubbla alla värden eftersom normalfördelningen blir annorlunda, el iaf mkt annorlunda jmfrt med 4dF mot T6/T6 - el det antar jag iaf.

Hel poängen med att ingå i FATE är att det är känt och rätt mainstream nu i USA.

CapnZapp

Myrmidon
Nej, man kanske inte får kalla det FATE ur trademarkperspektiv, men det är väl inte viktigt för Coriolis...

...om du inte just avslöjade Fria Ligans planer på att marknadsföra en engelsk upplaga av Coriolis v2 på andra sidan atlanten, förstås?!! :gremcool: