NYHET Free League släpper Blade Runner rollspel

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
De två jakt-äventyr som jag kommer på är Hårda bud (visserligen är det rollpersonerna som jagas) och Lovligt byte.
Ok, jag erkänner att det mest är en dålig meme i mitt huvud. Som kanske kan se ut såhär:
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,556
Går någon av dem att hitta år 2021, på något någorlunda enkelt sätt?

(Jag försöker alltså inte dryga mig här; jag har bara uppenbarligen en kunskapslucka snedstreck hjärnsläpp)
Sinkadus går att läsa på archive.org.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,807
Location
Stockholm
Vad är er inställning till de två filmernas kvaliteter? Vilken av dem är "bäst" för rollspelsändamål?

Jag tänker att Blade Runner 2049 är ännu mer "detektivstory" än vad Blade Runner är, och är mer lämpad att skriva ett äventyr av rakt av. Blade Runner är mer en "actionstory".

Eller är min analys för grund?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,943
Location
Värnhem, Malmö
Vad är er inställning till de två filmernas kvaliteter? Vilken av dem är "bäst" för rollspelsändamål?

Jag tänker att Blade Runner 2049 är ännu mer "detektivstory" än vad Blade Runner är, och är mer lämpad att skriva ett äventyr av rakt av. Blade Runner är mer en "actionstory".

Eller är min analys för grund?
Tematiskt skulle jag säga att det centrala är att ifrågasätta sin egen och andras mänsklighet. Deckard spenderar sitt liv med att försöka hitta folk som inte är människor på riktigt, och är själv kanske inte heller en riktig människa -- och även om han nu skulle råka vara en biologisk människa, vad säger det om hans mänsklighet att han ägnar sig åt att mörda slavar som rymmer från ett orättfärdigt system? Även Blade Runner 2049 har ju identitet och mänsklighet som sitt centrala tema, med frågan kring vad man egentligen kan veta om sig själv.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,260
Location
Rissne
Hårda bud till Western

EDIT: De där äventyren är inga mästerverk, det erkänner jag villigt. Läs dem med snälla glasögon på. :D
Alright, nu har jag läst och blivit lite klokare. Tack! Jag har nog inte läst så jättemånga äventyr med den sortens struktur, men nu förstår jag vad som menas.

(Även för mig skulle nog det där äventyret vara enklare att sköta än ett som hade en massa intriger, men däremot antagligen svårare att förbereda och sköta än t.ex. en vanlig mordgåta. Men jag accepterar att jag är udda i det här fallet)
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,072
OBS!!! Följande inlägg innehåller naturligtvis spoilers från båda filmerna.

Det tema som jag tycker är mest intressant i filmerna är frågeställningen om vad som gör en människa till en människa. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst kring detta men jag ska försöka hålla mig kort. Roy Batty vill leva längre för att han tycker att det gör honom mänsklig. Men det är när han i sista ögonblicket räddar Deckard som han blir mänsklig. Deckard går igenom en liknande resa. Han tror först att han är en människa, men beter sig omänskligt som mördar förrymda slavar. Det är först när han blir förälskad i Rachel och ser det sympatiska i Batty som han blir mänsklig. Då har han samtidigt lärt sig att han är en replikant, men han är ändå mer mänsklig än förut. (För att köpa detta måste man dock bortse från Deckards våldtäktsscen som är sunkig och vidrig även för sin tid och som jag verkligen önskade inte fanns med i filmen).

Det är lite samma i film nummer tvås tema. K vill bli mänsklig och försöker bli detta genom att jaga ett förflutna som egentligen aldrig var hans eget. Mänsklig blir han först när han, precis som Roy Batty, räddar Deckard och sätter hans behov framför sina egna. Jag tycker att det är väldigt elegant att både Batty och K hittar sin mänsklighet genom att rädda Deckard.

Som renodlade polisfilmer tycker jag att de båda filmerna är rätt dåliga, framförallt den första.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,260
Location
Rissne
Vad är er inställning till de två filmernas kvaliteter? Vilken av dem är "bäst" för rollspelsändamål?

Jag tänker att Blade Runner 2049 är ännu mer "detektivstory" än vad Blade Runner är, och är mer lämpad att skriva ett äventyr av rakt av. Blade Runner är mer en "actionstory".

Eller är min analys för grund?
Nu var det en liten stund sedan jag såg första filmen, men jag minns det ändå som att även den hade element av "råttan på repet"-ledtrådsletande. Även om jag absolut minns det som att det var i mina ögon lite för lite sånt.

Jag tror att båda kan funka för rollspelsändamål, men ettan kanske mer för de som gillar strid och action och sånt där?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,807
Location
Stockholm
Idag släppte Effekt podcast en intervju med Tomas på Fria Ligan om Blade Runner.


Mycket bra info som får mig mer taggad på spelet! Tex att de ska fokusera hårt på undersökande (investigation) och att de kommer att ha handouts som kommer att vara viktiga att tolka för spelarna. Bland annat,
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,072
Orkar inte läsa 5 sidor av kommentarer. Men innebär det här att det som folk sagt rätt länge, att Blade Runner och Alien skulle kunna utspela sig i samma värld, kan bli sanning? 😲
För min del hoppas jag inte det. Det finns inget gemensamt med filmserierna förutom att de är sci fi och att en snubbe regisserat en del filmer I båda serierna.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,943
Location
Värnhem, Malmö
Idag släppte Effekt podcast en intervju med Tomas på Fria Ligan om Blade Runner.


Mycket bra info som får mig mer taggad på spelet! Tex att de ska fokusera hårt på undersökande (investigation) och att de kommer att ha handouts som kommer att vara viktiga att tolka för spelarna. Bland annat,
Notera dock att detta enligt texten på sidan inte är Tomas Härenstam, utan hans soundalike Tomas Haremstram.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,943
Location
Värnhem, Malmö
Jag noterar att de potentiellt brännbara ämnena kring slavtematiken inte tas upp. Jag tror dock att detta kan vara något som Fria Ligan bör ta på allvar -- särskilt nu när Blade Runners är en del av LAPD. Något som ofta togs upp under BLM-protesterna är ju att den amerikanska polisen har sina rötter i slavfångarpatruller, så när jag har sett amerikaner diskutera att man ska spela "slave catchers" så är det ofta med en underton som knyter an till detta. För en amerikansk publik finns det helt enkelt massiva potentiella paralleller med några av de mörkaste delarna av landets historia, och jag tror att Ligan löper risk att oavsiktligt framställa sig själva i dålig dager om de inte tar hänsyn till dessa associationer när de skriver.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,725
Idag släppte Effekt podcast en intervju med Tomas på Fria Ligan om Blade Runner.


Mycket bra info som får mig mer taggad på spelet! Tex att de ska fokusera hårt på undersökande (investigation) och att de kommer att ha handouts som kommer att vara viktiga att tolka för spelarna. Bland annat,
Ja, bra intervju. De berör det ambitiösa uttalandet att "spelet ska pressa gränserna för undersökande spelmekanik" i mer detalj. Det som tas upp är:
  • Handouts för spelarna att analysera (player skill).
  • Nedräkningar
  • Inspiration från Sherlock Holmes Consulting Detective. Gissar att de syftar på att ha plats/personindex som handfast guide till spelarna, där bara några få är relevanta.
Låter ganska lovande.
 
Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,072
Jag noterar att de potentiellt brännbara ämnena kring slavtematiken inte tas upp. Jag tror dock att detta kan vara något som Fria Ligan bör ta på allvar -- särskilt nu när Blade Runners är en del av LAPD. Något som ofta togs upp under BLM-protesterna är ju att den amerikanska polisen har sina rötter i slavfångarpatruller, så när jag har sett amerikaner diskutera att man ska spela "slave catchers" så är det ofta med en underton som knyter an till detta. För en amerikansk publik finns det helt enkelt massiva potentiella paralleller med några av de mörkaste delarna av landets historia, och jag tror att Ligan löper risk att oavsiktligt framställa sig själva i dålig dager om de inte tar hänsyn till dessa associationer när de skriver.
Det vore verkligen otroligt olyckligt om den tematiken inte fanns med i spelet. Jag är övertygad om att det kommer att bli ett bra spel oavsett, men vill man inte göra något av slavtematiken förstår jag inte riktigt varför man inte gör ett helt nytt IP istället. Med det sagt, det kan ju vara så att tematiken inte finns med på ett spelmekaniskt plan, men att den genomsyrar texten så att man ändå inte glömmer bort det (nu menar jag inte inklämd på ett hörn utan att det finns med genomgående).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,725
Ja, bra intervju. De berör det ambitiösa uttalandet att "spelet ska pressa gränserna för undersökande spelmekanik" i mer detalj. Det som tas upp är:
  • Handouts för spelarna att analysera (player skill).
  • Nedräkningar
  • Inspiration från Sherlock Holmes Consulting Detective. Gissar att de syftar på att ha plats/personindex som handfast guide till spelarna, där bara några få är relevanta.
Låter ganska lovande.
I anslutning sägs också att det nog kommer vara krävande att skapa egna scenarion etc. Det är väl att svära på wrnu men jag tycker det låter bra. Jag tror verkligen det finns en nisch för spel som erbjuder en färdig upplevelse med minimal input från spelgruppen. Som konventsscenarion men utan tidsgränsen som finns där. (Eller för den delen som vissa kampanjbrädspel gör fast utan rollspelselementet.) Ligan är inne på det med Aliens cinematiska äventyr och jag får känslan att det än mer blir modellen för Blade Runner.
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,260
Location
Rissne
I anslutning sägs också att det nog kommer vara krävande att skapa egna scenarion etc.
Utan att ha lyssnat på podden (jag pallar inte att lyssna på grejer) så tycker jag också att det låter lovande. Bra utredningsfokuserade äventyr kräver en hel del jobb, så är det. Jobbet kan systematiseras och man kan hitta på verktyg för att underlätta arbetet, men det är absolut en annan grej än att slänga ihop fem strider med lite transportsträcka mellan (vilket är hur jag upplever rätt många köpeäventyr jag läst).
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
895
....Ligan är inne på det med Aliens cinematiska äventyr och jag får känslan att det än mer blir modellen för Blade Runner.
Är övertygad om att Cinematic kommer vara ett starkt kort i både Blade Runner och Ligans fortsatta IP-inköp (för mer nostalgiska film-IP kommer de köpa in, det sätter jag min blindtarm på).

Mindre, välpolerade grejer som inte tar så mycket speltid i anspråk (jämfört med en egenskriven kampanj). Det passar den vuxne rollspelarens livsschema och gör också att hen inte kommer fastna i ett enda rollspelssystem, och gissningsvis kommer stödja nya kickstarters när de rullar fram.

Det är också praktiskt när man köpt in IP:n som inte riktigt har tillräckligt med content för att bygga en hel mångfacetterad spelvärld, utan istället har fokus på en typ av historia/äventyr, vilket både Alien och Blade Runner är i min mening.
 
Top