NYHET Free League släpper Blade Runner rollspel

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
I tanke på hur ligan nu verkar välja sina Ip är väll ocean's eleven en emr trolig Ip om de vill göra ett heist Spel.
Om de gör en Ocean's Eleven så kan de släppa en tilläggsmodul på temat Jönssonligan för den svenska marknaden tycker jag! :D
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
  • Att vara en blade runner är ett moraliskt grått yrke med mycket utrymme för spännande dilemman, typ som att vara en klassisk noir-deckare. Man kommer få göra smutsiga grejer, men i slutändan så är det en fråga om svåra moraliska avvägningar.
Detta är väl en den enda rimliga vägen att gå?

  • Att vara en blade runner är ett moraliskt nattsvart yrke, ungefär som att skjuta förrymda slavar i amerikanska södern eller jaga judar i Tyskland. Det går inte att skapa moraliska nyanser kring ens arbete, utan den moraliska spänningen kommer snarare av hur man hanterar detta och hur mycket man inser vidden av sin depravitet.
Att likna emptailösa mördarrobotar med judar ger mig en rätt dålig smak i munnen. (edit: förstår att det är ett alternativ och inte nödvändigtvis din åsikt)

Jag tycker att problematiken med nästan-mänskliga robotar är superintressant och en bladerunners arbete är minst sagt moraliskt tveksamt men att, som i fall 2 ovan, tvärsäkert hävda att replikanter är mänskliga, och att BR är Gestapo, känns mer som något man kan göra in-game.

Det fanns ju exempelvis flera andra modeller före Nexus-6, som inte var lika utvecklade. Och Roy Batty och hans gäng mördade trots allt en hel del människor som råkade stå i deras väg.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,727
Location
Huddinge
Inlägg borttaget, för jag inte var nöjd med formuleringen,
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,945
Location
Värnhem, Malmö
Att likna emptailösa mördarrobotar med judar ger mig en rätt dålig smak i munnen. (edit: förstår att det är ett alternativ och inte nödvändigtvis din åsikt)
Det här knyter ju an till problematiken när man har med en viss tematik, men gör den diegetiskt rättfärdigad. Man kan jämföra med diskussionen om D&D och kolonialism. Det är liksom ett problem i sig när man säger "vi har en ursprungsbefolkning i det här området, men vi måste utplåna dem för att de är ett ondskefullt hot", eller "vi har en slavpopulation, men vi kan inte släppa dem fria, för de är moraliskt och empatimässigt defekta". Då har man bara byggt in ett rättfärdigande i spelvärlden.

Jag tycker att problematiken med nästan-mänskliga robotar är superintressant och en bladerunners arbete är minst sagt moraliskt tveksamt men att, som i fall 2 ovan, tvärsäkert hävda att replikanter är mänskliga, och att BR är Gestapo, känns mer som något man kan göra in-game.

Det fanns ju exempelvis flera andra modeller före Nexus-6, som inte var lika utvecklade. Och Roy Batty och hans gäng mördade trots allt en hel del människor som råkade stå i deras väg.
Jag tycker personligen att det är moraliskt ursäktligt, ja kanske rent utav rättfärdigat, för en slav att döda sin ägare.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,073
Att likna emptailösa mördarrobotar med judar ger mig en rätt dålig smak i munnen. (edit: förstår att det är ett alternativ och inte nödvändigtvis din åsikt)

Jag tycker att problematiken med nästan-mänskliga robotar är superintressant och en bladerunners arbete är minst sagt moraliskt tveksamt men att, som i fall 2 ovan, tvärsäkert hävda att replikanter är mänskliga, och att BR är Gestapo, känns mer som något man kan göra in-game.

Det fanns ju exempelvis flera andra modeller före Nexus-6, som inte var lika utvecklade. Och Roy Batty och hans gäng mördade trots allt en hel del människor som råkade stå i deras väg.
För min del menar jag inte att replikanter är judar rakt av, som du säger hade det varit rätt smaklöst. Däremot tycker jag att det är rätt tydligt att Blade Runners och replikanter är en allegori för liknande förtryckande strukturer. Slavjägare var ju ett annat exempel. Eller varför inte Stasi och deras tortyrliknande förhör.

Rörande att replikanter är empatilösa mördarrobotar så läser jag det som en konsekvens av de strukturer som de är offer för. Vi har ju i vårt samhälle rasister som ser exempelvis gängvåld som ett bevis på att människor med annan hudfärg genetiskt har närmare till våld än vita, medan varenda vettig människa begriper att sociokulturella strukturer ligger bakom gängvåldet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
@Svarte Faraonen @Lukas

Jag tycker ni hoppar över ett helt led. När spikades det att fiktivt artificiellt liv kan likställas med verkligt mänskligt liv? Det är en stor filosofisk fråga, men svaret på den kan knappast vara "utan tvekan, ja!". Ni kan säkert komma fram till det, kanske jag med. Men utifrån det jag har sett i Bladerunner och Bladerunner 2049 så känner jag verkligen inte att jag har tillräckligt med kött på benen för att tvärsäkert hävda vare sig det ena eller andra.

Jag tycker nog liknelser mellan låtsasrobotar och verkligt slaveri är betydligt mer problematisk.

Sedan tycks ni även glömma bort att lagar och moral inte är samma sak. Att en spelvärlds lagar säger en sak betyder verkligen inte att invånarna i den, eller spelarna som spelar i den, behöver dela den moralen. Vanligtvis är det en förutsättning för god SciFi.

Jag tycker diskussionen blir kategorisk och förenklad. Och att jämföra med D&D ondska tycker jag är minst lika märkligt, och den tänker jag inte ens ta. Men för att lite kort klargöra så är det inget problem med låtsasvarelser som är onda. Det är en mytologisk stapelvara. Det som är problematiskt är när man ger dessa varelser attribut och kulturella drag som kan härledas till verkliga, inte sällan förtryckta, kulturer och folk. Men replikanterna i BR har inga sådana drag eller attribut.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
För min del menar jag inte att replikanter är judar rakt av, som du säger hade det varit rätt smaklöst. Däremot tycker jag att det är rätt tydligt att Blade Runners och replikanter är en allegori för liknande förtryckande strukturer. Slavjägare var ju ett annat exempel. Eller varför inte Stasi och deras tortyrliknande förhör.
Bortsett från själva ordet "slav", vilka likheter ser du? Replikanterna är vita superstarka perfekta exemplar. De är dessutom artificiella. Att göra dessa ständiga likheter till verklig förföljelse, tortyr och slavägande tycker jag är närmast respektlöst mot de drabbade.

Rörande att replikanter är empatilösa mördarrobotar så läser jag det som en konsekvens av de strukturer som de är offer för. Vi har ju i vårt samhälle rasister som ser exempelvis gängvåld som ett bevis på att människor med annan hudfärg genetiskt har närmare till våld än vita, medan varenda vettig människa begriper att sociokulturella strukturer ligger bakom gängvåldet.
Jag tror dock att den förklaring som målas upp i källorna är att de helt enkelt inte skapas med empati. De saknar den helt enkelt för att den inte är programmerad hos dem. Det har inget med förtryckande strukturer att göra, och återigen tycker jag att det är att urvattna betydelsen av verkliga förtryckande strukturer. Återigen hoppar ni rakt över flera led i argumentationen och går direkt till Gestapo, rasister och gängvåld.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,945
Location
Värnhem, Malmö
Att koppla tematiken i Blade Runner till slaveri och rasism är knappast något osedvanligt eller kontroversiellt. Det görs här, här, här och här, till exempel, och det går att hitta myriader med andra exempel. På grund av tematikens tyngd kommer det rent utav vara den enda lins många läsare kommer kunna se spelet genom.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,945
Location
Värnhem, Malmö
Bortsett från själva ordet "slav", vilka likheter ser du? Replikanterna är vita superstarka perfekta exemplar. De är dessutom artificiella. Att göra dessa ständiga likheter till verklig förföljelse, tortyr och slavägande tycker jag är närmast respektlöst mot de drabbade.
Du kan ju i så fall istället läsa de många icke-vita akademiker som arbetar med studiet av ras inom film som drar liknande paralleller, om du nu är obekväm med tanken på att det är en koppling jag skulle ha dragit ur mitt bleka arsle. Det är inte en ovanlig parallell att dra.

Jag tror dock att den förklaring som målas upp i källorna är att de helt enkelt inte skapas med empati. De saknar den helt enkelt för att den inte är programmerad hos dem. Det har inget med förtryckande strukturer att göra, och återigen tycker jag att det är att urvattna betydelsen av verkliga förtryckande strukturer. Återigen hoppar ni rakt över flera led i argumentationen och går direkt till Gestapo, rasister och gängvåld.
Men det här är fortfarande den diegetiska ursäkten. Kolonialism är rättfärdigad, för att urbefolkningen faktiskt är ett hot. Slaveri är rättfärdigat, för att slavarna faktiskt inte är riktiga människor.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Du kan ju i så fall istället läsa de många icke-vita akademiker som arbetar med studiet av ras inom film som drar liknande paralleller, om du nu är obekväm med tanken på att det är en koppling jag skulle ha dragit ur mitt bleka arsle. Det är inte en ovanlig parallell att dra.
Men vänta nu här. Vi pratar rollspel. Det här är inte litterraturvetenskap. Vi kan naturligtvis analysera verket och komma fram till den slutsatsen, men i rollspel antas spelvärlden vara verklig. Vi är inte litterära figurer som kliver in i ett litterärt verk. Åtminstone är det inte så jag spelar rollspel. Men visst, har man den ingången så förstår jag att den är cementerad. Och naturligvis är själva poängen med replikanterna att själv ställa sig dessa frågorna, det är en uppenbar allegori. Men är den sann i spelvärlden?

Men det här är fortfarande den diegetiska ursäkten. Kolonialism är rättfärdigad, för att urbefolkningen faktiskt är ett hot. Slaveri är rättfärdigat, för att slavarna faktiskt inte är riktiga människor.
Jag tror inte att jag hanterar spelvärldsrealism på samma sätt som dig. För mig är det verktyg att jobba med, att vrida och vända på i spel, enligt spelvärldens logik. Det är inte okränkbara sanningar. För mig skulle hela poängen med att spela försvinna då.
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,727
Location
Huddinge
Men vänta nu här. Vi pratar rollspel. Det här är inte litterraturvetenskap. Vi kan naturligtvis analysera verket och komma fram till den slutsatsen, men i rollspel antas spelvärlden vara verklig. Vi är inte litterära figurer som kliver in i ett litterärt verk. Åtminstone är det inte så jag spelar rollspel. Men visst, har man den ingången så förstår jag att den är cementerad. Och naturligvis är själva poängen med replikanterna att själv ställa sig dessa frågorna, det är en uppenbar allegori. Men är den sann i spelvärlden?
Fast vänta lite här, på precis samma vis som filmvetenskapen analyserar en film så kan vi väll analysera ett rollspel för hur det är skrivet?

Spelvärlden är ju inte verkligare än en filmsvärld så man måste väll kunna analysera dem på samma vis?
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,727
Location
Huddinge
Jag tror inte att jag hanterar spelvärldsrealism på samma sätt som dig. För mig är det verktyg att jobba med, att vrida och vända på i spel, enligt spelvärldens logik. Det är inte okränkbara sanningar. För mig skulle hela poängen med att spela försvinna då.
Jag undrar om vi diskuterar olika saker här
För mig är det skillnad på hur spelet är skrivet och vilka värderingar karaktärerna har i sättningen.

Jag vill att Spelet bemöter de här frågorna, det betyder inte att alla rollpersoner gör det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Fast vänta lite här, på precis samma vis som filmvetenskapen analyserar en film så kan vi väll analysera ett rollspel för hur det är skrivet?
Det kan vi, men det är ju klädsamt att vänta tills det faktiskt är skrivet :)
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,727
Location
Huddinge
Det kan vi, men det är ju klädsamt att vänta tills det faktiskt är skrivet :)
Jag kommer inte bedöma det förens det är skrivet. men det betyder inte att jag tycker det är fel att ha önskningar för hur man vill att det ska se ut.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Jag undrar om vi diskuterar olika saker här
För mig är det skillnad på hur spelet är skrivet och vilka värderingar karaktärerna har i sättningen.

Jag vill att Spelet bemöter de här frågorna, det betyder inte att alla rollpersoner gör det.
Ok, om vi diskuterar hur vi önskar att FL skriver spelet, så skulle jag inte önska att de inte utmålar BR som onda slavjägare, och att de inte utmålar replikanter som empatilösa mördarrobotar. Jag vill att vi själva ska svara på dessa frågor i spel. Jag skulle även önska att de tonade ner skräckvisionen om Japan som dystopisk monokultur och lyfte fram andra kulturer ur andra perspektiv. I den mån det är möjligt inom ramen för licensen. Vi ser ju en del annat intressant fara förbi i bakgrunden.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
Jag kommer inte bedöma det förens det är skrivet. men det betyder inte att jag tycker det är fel att ha önskningar för hur man vill att det ska se ut.
Såklart. Blev bara förvånad över de starka åsikterna och att just en specifik tolkning skulle vara rätt och andra närmast moraliskt förkastliga. Speciellt med tanke på att vi vet rätt lite om replikanters känsloliv.

Dock, som jag har påpekat, jag tycker att det är en svår moralisk balansgång.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,758
”I am a person, and so are you. That much is beyond doubt. I am a human being, and probably you are too. If you take offense at the 'probably' you stand accused of a sort of racism, for what is important about us is not that we are of the same biological species, but that we are both persons, and I have not cast doubt on that.”
—Daniel Dennett

Alltså, givet att replikanterna är personer - något som eventuellt ifrågasätts inom världen men knappast är öppet för diskussion med tanke på vilket material vi som tittare får tillgång till - så måste väl förtryck och dödande gentemot dem vara ekvivalent med att göra det mot människor? De är uppenbart självmedvetna individer med egna målsättningar och önskningar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,186
Location
Ereb Altor
”I am a person, and so are you. That much is beyond doubt. I am a human being, and probably you are too. If you take offense at the 'probably' you stand accused of a sort of racism, for what is important about us is not that we are of the same biological species, but that we are both persons, and I have not cast doubt on that.”
—Daniel Dennett

Alltså, givet att replikanterna är personer - något som eventuellt ifrågasätts inom världen men knappast är öppet för diskussion med tanke på vilket material vi som tittare får tillgång till - så måste väl förtryck och dödande gentemot dem vara ekvivalent med att göra det mot människor? De är uppenbart självmedvetna individer med egna målsättningar och önskningar.
Återigen tycker jag att man gör det lite lätt för sig om man tvärsäkert hävdar att fiktivt artificiellt liv utan tvekan kan likställas med verkligt mänskligt liv. Naturligtvis kan man ifrågasätta det. Var går gränsen? När ska en AI ha samma rättigheter som en människa? Det är knappast en enkel fråga, och dessutom en fråga som börjar bli aktuell IRL. Det är är intressant både ur ett teknologiskt och etiskt perspektiv, men att det skulle vara en avgjord diskussion med ett redan givet svar kan jag inte gå med på.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,342
Location
Umeå
För mig skulle ett spel baserat i den världen som inte har just om artificiellt liv har samma värde som mänskligt liv som en central fråga och besvarar den genom att vi spelar spelet vara högst meningslöst. Hela poängen med Bladerunner är den frågan och den frågan är besvarad i Bladerunner, men en annan berättelse skulle kunna besvara den helt annorlunda helt beroende på vilka karaktärerna är, vad de tampas med osv.

100% på team @Måns (som vanligt).
 
Top