@Franz Tror inte frågan är riktad till mig. Jag skrev mycket till MUA, inte minst mutanternas spelarbok som tydligt lyfter fram klasskampen. Men jag skulle aldrig skriva att "den mänskliga eliten i rollspelet är moraliskt förkastlig och utnyttjar den förtryckta massan och mutanternas kamp är god och rättfärdig"
Jag tycker inte det är poängen med rollspel. Det är ju en uppenbar allegori men om man inte själv förmår göra denna analys utan måste få den tydligt beskriven så tycker jag man missar poängen.
Neotech gör samma sak. Det är en framtidssatir med uppenbara samhälleliga brister, ja en fruktansvärt kommersialiserad värld. Men aldrig går spelskaparna ut och säger att "poängen med detta spel är att rättfärdigt kämpa mot en dehumaniserande global kapitalism". Eller, det är väl ett slags postkapitalistiskt slavsamhälle.
Samma sak med Bladerunner. Om vi tvunget måste säga att spelet handlar om slavar och slavjägare så finns det ju ingen poäng med att spela.
Western ska handla om ursprungsbefolkningens rättfärdiga kamp.
Etc.
Det handlar inte om att förfasas. Jag förstår inte var den anklagelsen kommer ifrån. Det handlar om att jag inte vill spela rollspel för att utforska ett på förhand besvarat tema. Det skulle vara som att titta på Bladerunner och i första scenen ser "MEDDELANDE FRÅN REGISSÖREN: ROY BATTY ÄR MÄNSKLIG. DET FRAMGÅR I SLUTSCENEN. NJUT AV FILMEN"
Då hade jag nog stängt av.