Jag vet inte. Jag äger inte kopparhavet.På vilket sätt uppfylls inte detta av Kopparhavets hjältar? (jag försöker inte vara dryg utan menar verkligen frågan)
Spelet är ju ganska nytt så de har ju absolut inte hunnit med allt det där. Men det samma skulle ju gälla ett nytt DoD.Jag vet inte. Jag äger inte kopparhavet.
Utan att verkar vara dryg tillbaks, så har jag bara svårt att tro att de förnyat och uppdaterat allt det här på bara 230 sidor/439:-.
Men jag kanske behöver inhandla det?
//EvilSpook
Anka finns som spelbart släkte i DoD91-boxen. Det finns dessutom med ankor i bl.a. Kopparhavets Kapare, Krilloan och Kristalltjuren. För att bara nämna DoD 91 och grejer som kom till den versionen.Kanske har förträngt det, men minns inte några ankor i DoD 91 eller tillhörande moduler
Nej, det var ju min tankegång tidigare också. Men om Egerkrans nu ska vara inblandad (bra val!) så hoppas jag de även köpt bilderna från DDR. De är underbara och förtjänar att återanvändas Det skulle också sätta en bra ton och en tydlig stil för det nya spelet som inte liknar FLs andra fantasyspel (dock Väsen så klart ).Ska de alltså ha samma illustratör som RM hade i DDR? Marknadsföringsmässigt känns det kanske inte klockrent? Eller har de även köpt alla bilder från DDR?
Allt det där har vi såklart inte förnyat eller uppdaterat, och har ingen avsikt (eller rätt) att göra det heller. Men vi har skapat ett nytt "Ereb Altor" som grundar sig på Eriks och Anders ursprungliga tankar om världen. Vårt avstamp är Anders första artikel om Caddo (även om just Caddo inte är med i KH) och Eriks texter om Erebs historia (som återfinns i Ereb Altor-boxen). Utöver det har vi lånat friskt från Trakorien med moduler och även låtit oss inspireras av samma källor som upphovsmännen - alltså Sumerisk mytologi, renässansen, antiken etc.Jag vet inte. Jag äger inte kopparhavet.
Utan att verkar vara dryg tillbaks, så har jag bara svårt att tro att de förnyat och uppdaterat allt det här på bara 230 sidor/439:-.
View attachment 6915
Men jag kanske behöver inhandla det?
Styr de upp allt som var problematiskt med Ereb Altor och släpper 5 snygga boxar och 15 bra äventyr (inklusive tredje part - gärna kopparhavet) så är jag övertygad om att jag skulle ha alla och säkert provspela det.Spelvärlden till KH heter inte Ereb Altor (då de inte äger det varumärket) men till innehållet är det 90% likt Ereb. Om inte FL kommer att göra ett återtryck av gamla Ereb-boxen så är det dock absolut så nära vi kommer att komma.
Det tror jag Ligan av goda skäl kommer att hålla sig borta från. Det är gjort i Kopparhavets hjältar, oavsett vad man tycker om det (jag gillar det).. Dessutom är väl nästan allt innehåll (namn, länder m.m.) släppt av herrar Blixt & Granström för att kunna användas av KH-gänget så det skulle ju bli en krock redan där.Jag vill nog inte ha en ny DoD alls. Hellre ett nytt / tillsnyggat / uppdaterat Ereb Altor.
//EvilSpook
Vi ser inte DoD -22 som en konkurrent utan hoppas att detta ska gynna alla berörda förlag, spellinjer och den svenska spelhobbyn i stort. Mer än så säger jag dock inteDet tror jag Ligan av goda skäl kommer att hålla sig borta från. Det är gjort i Kopparhavets hjältar, oavsett vad man tycker om det (jag gillar det).. Dessutom är väl nästan allt innehåll (namn, länder m.m.) släppt av herrar Blixt & Granström för att kunna användas av KH-gänget så det skulle ju bli en krock redan där.
Det verkar som rätt tänk att gå hela vägen tillbaka till pre-Ereb. Jag tror faktiskt att jag hoppas att de inte gör mer än minimalt världsbygge, utan låter äventyren stå för sig själva, kanske med litet lokala kartor. Ett stort nytt världsbygge skulle kännas väldigt påklistrat, och de tidiga äventyren behöver det inte ens. Någonstans ligger Dimön, och Döda skogen, och Sarkath Hans gravvalv. Är det så noga exakt var? Man sysslar inte med geopolitik i den här sortens ur-DoD.Det tror jag Ligan av goda skäl kommer att hålla sig borta från. Det är gjort i Kopparhavets hjältar, oavsett vad man tycker om det (jag gillar det).. Dessutom är väl nästan allt innehåll (namn, länder m.m.) släppt av herrar Blixt & Granström för att kunna användas av KH-gänget så det skulle ju bli en krock redan där.
haha hon till vänster är helt sur för att nån har ritat kalle anka i hennes tuffa äventyrargäng.
Det här är väl typ som det funkade i Mutant 2? Fast där var det motsv N x 1/2 GE. Samuraj hade ett mellanting där procentchansen var mellan 3-6 gånger färdighetsvärdet beroende på hur hög grundegenskapen var.Grundregeln är väl att en färdighet är N x GE, där N är hur tränad man är i just den färdigheten. Så om akrobatik ingår i ditt jobb, men inte är det viktigaste har du kanske 3xSMI i akrobatik.
Jag tycker personligen att det här är ett mycket elegant system som får alldeles för lite kärlek. Till exempel skulle N kunna användas för "B-färdigheter" - har du tränat till nivå 5 (mästare) behöver du inte slå för att läsa boken, etc. Då kan du ha en lärd man som är mästare på svärd men dålig på att använda dem i praktiken pga låg SMI.
Man skulle också kunna använda N för att påverka progressionen - slår du perfekt får du göra ett förbättringsslag, men utför du ett hjältedåd får du öka N i en färdighet.
Man skulle också kunna använda N för magipoäng, skadebonusar, eller andra värden som man vill ha på en mindre skala: har du tränat magi till gesäll (3) kan du påverka 3 personer samtidigt.
Sen skulle jag såklart bli väldigt glad om just Drakar och Demoner fick en väldigt sparsmakad design. Men N x GE systemet tycks mig fullt av potential!
Grundboxen, Monsterboxen, Döda skogen-boxen, Maktens Portar-boxen, Mörkrets hjärta-boxen… jag kan se det!Men jag passar på att önska lite vilt när jag ändå har chansen. Fem boxar kanske inte är så långsökt ändå efter vad de gjorde med Mutant!?
Kör de en Mutantkopia blir det:Grundboxen, Monsterboxen, Döda skogen-boxen, Maktens Portar-boxen, Mörkrets hjärta-boxen… jag kan se det!
Jag tror som du. Men för min smak för ett sådant här spel ska det gärna finnas lite världsbygge med en karta så man direkt får lite kontext gratis: Dimön ligger i Svartsjön, som ligger de i norra delarna av landet Kostermark. Döda skogen ligger öster om Randiga bergen i Kostermark. Det betyder inte det är önskvärt med 10 sidor om Kostermarks historia och politik men kanske en halva sida som ger lite känsla. Jag hade tittat på Mörk borg och sen dubblat den volymen (den är i det spelet ca 3 A4-sidor löptext). Jag tror man underskattar vilken tröskel det kan vara för nybörjare att faktiskt själv hitta på kontexten och hur mycket det ger för inlevelsen att ha den.Det verkar som rätt tänk att gå hela vägen tillbaka till pre-Ereb. Jag tror faktiskt att jag hoppas att de inte gör mer än minimalt världsbygge, utan låter äventyren stå för sig själva, kanske med litet lokala kartor. Ett stort nytt världsbygge skulle kännas väldigt påklistrat, och de tidiga äventyren behöver det inte ens. Någonstans ligger Dimön, och Döda skogen, och Sarkath Hans gravvalv. Är det så noga exakt var? Man sysslar inte med geopolitik i den här sortens ur-DoD.
Trodde först att du hade photoshoppat. Ser ut som olika illustratörer. Men nej, så där ser det ju faktiskt ut.