Ska säga att vi i skolans värld är ganska förtvivlade över hur grovt språkbruket blivit även i yngre år, så ja språket har blivit grövre bland barn. Fucking är nog det minst otrevliga jag kan tänka mig att barnen slänger sig med.(Har för övrigt mycket svårt att föreställa mig att barn 9-12 använder "fucking" som förstärkningsord vardagsvis, men man är väl en stofil).
Borde ju vara "Sathmogs!"Gillar ju inte heller att "satans" används som ett exempelkraftord för en SLPs gestaltning i Drakkejsaren... men det är ju lätt ordnat och stör inte läsningen på samma sätt om man säger så.
För mig var det lite immersion-breaking för settingen, men det är väl ett avsiktligt stilistiskt grepp.Även recensenten i senaste Fenix (6/2023) stör sig på de moderna och engelska kraftuttryck förekommer i boken.
(Har för övrigt mycket svårt att föreställa mig att barn 9-12 använder "fucking" som förstärkningsord vardagsvis, men man är väl en stofil).
Hoppas som sagt på bättring i del 2. Undrar om den också utspelar i Dimmornas Dal eller om äventyret fortsätter i Ärans Vägmiljö?
Drakar och TourettesJag tycker det är kul att man vågar leka med språk och svordomar på ett inom fantasy på svenska nytt sätt! Sen har jag inte läst boken så jag vet inte hur det funkar men principiellt är jag helt för
(Fick dessutom en väldigt stor lust med att inleda en spelomgång Drakar och Demoner med att säga ”Ni sitter på ett fucking värdshus!” )
Usch kom inte här med nya perspektiv!Jag tycker det är kul att man vågar leka med språk och svordomar på ett inom fantasy på svenska nytt sätt!
Ja, alltså svordomar är väl inget problem, men det är väl ingen höjdare om de inte kommer från settingen. Har stört mig på det ibland när jag SLar fantasy. Det är inte lätt att komma ihåg setting-specifika svordomar alla gånger..Usch kom inte här med nya perspektiv!
Skämt åsido bryr jag mig nog egentligen inte åt ena eller andra hållet o detta fallet. Går det hem hos kidsen så....
Däremot är nog min personliga preferens att språket fantasy gärna får vara lite distanserat från samtida språk, det bidrar till känslan av att uppleva en annan värld. Det behöver inte vara ålderdomligt för det, bara lite annorlunda.
Förlåt för OT men måste bara få berätta. Jag tyckte mina elever i högstadiet svor för mycket så vi skaffade en svordomsburk. Där man la i en lapp och skrev namnet på den som svurit. Efter tre veckor ledde jag stort över elevernas bäste representant.Ska säga att vi i skolans värld är ganska förtvivlade över hur grovt språkbruket blivit även i yngre år, så ja språket har blivit grövre bland barn. Fucking är nog det minst otrevliga jag kan tänka mig att barnen slänger sig med.
Edit: Med det sagt så är det väldigt sällan jag som vuxen får något sådant riktat mot mig. Mer saker en hör från kollegor på mellanstadiet att barnen slänger sig med och även i jobbet som högstadielärare.
Det är ju en klok och bra petning i rätt riktning. Fostran ingår ändå i vårt uppdrag, min kommentar var inte menad som att det är bra att språkbruket ser ut på så sätt utan mer som en observation att det är så språket ser ut hos barn och unga. Huruvida det blivit grövre eller ej törs jag inte svara på, kan vara så att det mer handlar om vad vi upplever som grovt gentemot vad som var grovt när vi växte upp. Könsord var ju på tapeten när jag växte upp till exempel.Förlåt för OT men måste bara få berätta. Jag tyckte mina elever i högstadiet svor för mycket så vi skaffade en svordomsburk. Där man la i en lapp och skrev namnet på den som svurit. Efter tre veckor ledde jag stort över elevernas bäste representant.
Jag tycker det låter otroligt störigt. Samtidigt uppmuntrar jag alla initiativ som bryter den ”prosa på rollspelssvenska” som brukar prägla sånna här böcker. Så … jag är kluven.Även recensenten i senaste Fenix (6/2023) stör sig på de moderna och engelska kraftuttryck förekommer i boken.
(Har för övrigt mycket svårt att föreställa mig att barn 9-12 använder "fucking" som förstärkningsord vardagsvis, men man är väl en stofil).
Hoppas som sagt på bättring i del 2. Undrar om den också utspelar sig i Dimmornas Dal eller om äventyret fortsätter i Ärans Vägmiljö?
Absolut så, men titta t ex på framgångsrika böcker som utspelas i historisk tid - "1793", Niemis "Koka björn", Björn Larssons "Long John Silver", Westös "Skymning 41", - har mycket svårt att se att ett mer "modernt" språkbruk med nutida och anakronistiska referenser hade förbättrat läsupplevelsen för dessa böcker.Jag tycker det låter otroligt störigt. Samtidigt uppmuntrar jag alla initiativ som bryter den ”prosa på rollspelssvenska” som brukar prägla sånna här böcker. Så … jag är kluven.
Har inte läst böckerna du nämner, men jag håller helt med om att det lätt kan bli fel om böcker som ska ge en realistisk historisk känsla har ett modernt språk. Men det finns ju även berättelser i en fiktiv historisk setting som är så over the top att ett modernt språk passar jättebra. Tänker exempelvis på filmen King Arthur - Legend of the Sword (som jag i och för sig nog är ganska ensam om att gilla). Nu vet jag dock inte om Drakar och Demoner-boken har en sån over the top-stil.Absolut så, men titta t ex på framgångsrika böcker som utspelas i historisk tid - "1793", Niemis "Koka björn", Björn Larssons "Long John Silver", Westös "Skymning 41", - har mycket svårt att se att ett mer "modernt" språkbruk med nutida och anakronistiska referenser hade förbättrat läsupplevelsen för dessa böcker.
Men de är historia väll? Inte fantasy?Absolut så, men titta t ex på framgångsrika böcker som utspelas i historisk tid - "1793", Niemis "Koka björn", Björn Larssons "Long John Silver", Westös "Skymning 41", - har mycket svårt att se att ett mer "modernt" språkbruk med nutida och anakronistiska referenser hade förbättrat läsupplevelsen för dessa böcker.
Nej och jag tycker det kan finnas anledning inte fastna i att fantasy måste kännas "historiskt". Jag kan helt klart förstå att man väljer den vägen (och har egentligen inga problem med det) men huvudpoängen är väl att det finns ett visst självändamål i att det inte ska kännas samtida, sen vilken väg man går för att uppnå den effekten är mindre viktig.Men de är historia väll? Inte fantasy?