Bifur;n318682 said:
Har inget koll på dessa grejer men sett dem nämnas nu några gånger. I vilken riktning expanderar de spelvärlden, om de nu gör det?
De fyra originalfilmerna hade en stark prägel av respektive regissör. Ridley Scott satte tonen i ettan med skräck i rymden på ett rymdskepp som kändes som en skitig, trång, svetsarverkstad. James Camerons uppföljare var mer action - tuffa spacemarines med coola onliners pangade ihjäl aliens på löpande band. Trean var det länge sedan jag såg, men jag vill minnas att den var återigen mer nedtonad: fångar på en planet försökte hacka ihjäl en ensam alien med påkar, typ. Det var David Fincher (fight club och se7ven) som gjorde den. Fyran var också länge sedan jag såg, men jag vill minnas att Jean-Pierre Jeunet (Amelie från Montmarte, Delicatessen, De förlorade barnens stad) slängde in ett par av sina skönt konstiga karaktärer.
Se även
https://www.nyfa.edu/student-resources/breaking-directors-alien-franchise/ för en översikt av de fyra första filmerna och deras regissörer.
En kul grej är att William Gibson (cyberpunknestorn) skrev ett manus till Alien 3, som nu har blivit seriealbum. Jag ser mycket fram emot att läsa det när det släpps som samlad bok och inte bara lösnummer (kommer i sommar). Jag tror att 'megacorps in space' är ett tema som kommer fram tydligare här jämfört med andra filmer/verk.
Konstnären som skapade monstret, H R Giger, var inne på bodyhorror. Jag besökte ett museum tillägnat honom i Schweiz, och där kändes som att de sexuella undertonerna hos monstret framkom mer som övertoner...
Cross-overs med Predator-universat erbjuder återigen mer pang-pang och action. I datorspelen kan man till och med spela som en Alien! Det skulle vara ett coolt hack av rollspelet, om det alls är möjligt.
Prequelfilmerna har jag bara sett den första (Prometheus, inte Covenant), men den innehåller en uråldrig ras som skapade Aliens (och allt annat liv?), uråldriga mysterier och skapelsemyter.
Så, baserat bara på ovanstående kan man tänka sig ett äventyr där man försöker överleva i en klaustrofobisk miljö, eller ett actionfyllt rymd pang-pang, eller socialrealistisk kamp mot mjältbrand och depression i en gudsförgäten avkrok av solsystemet, eller ett glatt actionäventyr med sköna NPC eller 80-talsdoftande megacorps som krigar om resurser i rymden, eller ett utforskande spel där man upptäcker uråldriga hemligheter och väcker fasansfulla saker som sover.
Det är därför jag blir förvirrad då folk pratar om "Alien-känslan".