Henke;n260521 said:
Förlåt om jag blandar mig i igen, men jag ser ändå inte riktigt Svavelvinter primärt som episk spelvärld där man skall slåss med hundratals orcher och ge Smaug på käften etc etc.
Det var ett exempel. Jag kunde skrivit vad som helst, jag kunde ha sagt stoppa ödöda arméer. Du vet, det som det står på baksidan, som en sales pitch av spelet?
Jag vet inte vad din relation är till Svavelvinter, men jag är ganska säker på att du har läst exempeläventyret i slutet av grundboken, den Femte Konfluxen.
Om inte, läs den igen, och försök sen övertyga mig att detta inte är en episk, högfantasy kampanj-setting. Jag fattar, man kan spela annat också. Jag personligen föredrar att spela annat. Men spelet kan inte presenteras som episk högfantasy, och sen göra allt för att göra karaktärerna så dåliga som möjligt.
Henke;n260521 said:
Striderna i Svavelvinter är inte alls lika profilerade som i andra fantasyspel. Här kan man lika gärna vinna en konflikt genom att övertala, charma, hota eller verbalt förnedra motståndaren.
Vilket fortfarande kräver att du lyckas med din tärningsroll, så jag vet inte riktigt hur det stärker ditt argument...
Henke;n260521 said:
Mynt har en minst lika undangömd plats i mekaniken där du enbart räknar rikedomsnivåer. Spelet är inte tänkt att handlar om "loot".
Ingen aning var det kom ifrån, och ingen aning hur det är relevant. Ok?
Henke;n260521 said:
Om man ändå vill gå den vägen så har jag redan beskrivit att man kan opta en karaktär rätt ok med vägt blod till 3, nivå 5 i vald förmåga, medhjälparbonus, prylbonus och dessutom erfarenheter för omslag.
Nivå 3 är vad du kan börja med i en förmåga. Och gör du som du nu föreslår, så blir du som sagt helt hjälplös i princip alla situationer som inte har med precis den enda grejen du vill vara någorlunda duglig på.
Om du har ÖT nog att slå för slaget.
Om du har någon som ger dig medhjälparbonus.
Om du har en pryl som hjälper dig.
Möter du alla dessa kriterier så kan du rodda ihop 8 tärningar. Bra så! Nu får du, statistiskt sett, en sexa.
Då ska vi läsa av den episka effekten med allt detta du lyckas med, nu när du har gjort precis allting spelet låter dig göra för att vara så stark som möjligt.
Framgångsgrad 1 för Förmågan Befäl: "Soldaterna knorrar och klagar men utförn ordern."
Best 3 Ödestärningar spent ever.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Alltså faller det här argumentet.
Öh... nej. Ett argument faller inte bara för att du säger det. Vi kunde ta ett annat exempel, vi kan ta när du slåss mot ett av de många monster som presenteras i boken, där det inte är intresserat av att "fånga dig". Säg de där odöda jäklarna som det står om på baksidan av boken? Då gäller det att nita eller bli nitad.
Eller i Svavelvinters fall, veva runt nervöst med ditt svärd tills du tappar det, trots att du har pumpat poäng i att slåss och är helt klart jämbördig med vad världen anser att en skicklig, vältränad soldat ska vara.
Du vet, en sån som petar sig själv i ögat med ett spjut varannan gång han ska slåss med det (i en superviktig situation). I vanliga situationer är han bra på att slåss, men när det blir viktigt är han plötsligt en Stormtrooper från Star Wars.
Svavelvinter har inte den synen. Du ska endast slå för det som är viktigt. Superviktigt. Allt annat lyckas du med automatiskt.
Toppen. Så det är bara när det är superviktigt som jag är skitdålig och nästan garanterat misslyckats?
Jag förstår inte argumentets logik alls faktiskt. "Vi rollar inte ofta, bara när det är intressant. Det är därför viktigt att du är dålig!"
I don't even...
Även om jag bara ska rolla en enda gång på en hel kampanj, tycker jag den kampanjen blir mer intressant om jag inte har en massiv chans att göra en Kalle Anka av det.
Jag är också ganska förtjust i att vänta lite med konsekvensen/missödet. Du kommer fram till bilen, du startar den, du kör iväg (spelaren är hela tiden livrädd, för hen VET att det kommer skit snart), du kommer hem. Stänger dörren. Låser. Andas ut.
Telefonen vibrerar. Du har ett nytt meddelande .Från din flickvän:
"Han är här"
Jag ser inte överhuvudtaget varför detta scenario kräver att
A: Min karaktär är dålig på Kyla+Rörelseförmåga
B: På grund av sin dålighet nästan garanterat misslyckas
Kan inte detta bara ske genom... bra storytelling?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Oh well, jag känner att jag derailar idiotmycket, snor rampljus från andra och att jag har övertydligt förklarat vad jag tycker är bra och mindre bra med just Svavelvinters system.
Om Måns eller Henke eller någon annan vill diskutera det med mig vidare får ni gärna PM:a. Slipper gärna att tråden äts upp av oss. Ganska säker på att det finns vettigare typer här än mig.