EchonCique
Hero
Re: Att bräda dramaturgin
Vad är det för karaktäristika som skiljer dessa olika åt? Att det i era två exempel är något som löses handlingsmässigt då poängen är uppnådd genom flera olika - för sig - individuella handlingar och i de exempel jag tänker på är en utdragen handlingsresolution?
Är skillnaden mellan dessa två såpass stora?
Um, är inte de flesta 'extended resolutions' skapade med samma mekanik? Alla jag kommit över iaf, nu senast när jag kollade igenom Adventure! idag (utgivet av White Wolf) och så även i mitt eget hemmaknåpade system. Samma sak i Fireborn (Fantasy Flight Games) där man skall nå upp till ett visst antal lyckade tärningar för att lyckas etc.InSpectres funkar ju lite åt det här hållet. Varje tillräckligt lyckat slag inom informationssamlings- och handlings-akterna ger gruppen ett poäng, och när de samlat ihop tillräckligt många poäng för att överträffa "jobbets" förbestämda "svårighets"nivå, så är det fritt fram att klara det.Fram till dess att hjältarnas poäng överstiger skurkighetsvärdet så är hjältarna gravt underlägsna skurkarna, och kommer helt enkelt få fetspö om de försöker slåss mot dem, men när hjältarnas poäng överstiger skurkighetsvärdet så kan hjältarna slåss obehindrat.
Bara som ett exempel.
Vad är det för karaktäristika som skiljer dessa olika åt? Att det i era två exempel är något som löses handlingsmässigt då poängen är uppnådd genom flera olika - för sig - individuella handlingar och i de exempel jag tänker på är en utdragen handlingsresolution?
Är skillnaden mellan dessa två såpass stora?