Björn den gode
Swashbuckler
- Rosense konventens utarmning av äventyrsscenarier till förmån för friformade Noréndramer
Näst efter mantrat att rälsning är dåligt så tror jag det här är ett av de mest upprepade. Nu tycker jag det är upp till bevis: Vilka scenarion på de stora konventen (GothCon, LinCon, SydCon) förra året tycker ni hör till denna kategori (även andra än Rosen får svara). Det låter ju som om det skulle vara någon slags majoritet och hur jag än letar så hittar jag inte ett enda. Dom som kommer närmast är:
Ur Afgrunden (Lincon): men då får vi nog börja kalla det mesta av CoC spelandet också för Noréndramer istället för skräck/deckargåtor.
Antarctica 1983 (Gothcon): Återigen snarar skräck än drama.
Do Androids Dream of Electric cats (GothCon): Kanske även om Mutant Chronicles oftast inte nämns tillsammans med Norén.
Fast allra närmast var nog kanske ändå
Faller snö växer sten (Gothcon): som dock faller på att det inte är friformande Noréndrama utan är starkt bundet till Västmark. Och som dessutom har möjligheten att vara både action, deckargåta och äventyr förutom att man kan låta allt gå under i ett veritabelt götterdämmerung i äkta Norénstil.
När jag räknade äventyren på dessa tre konvent så fick jag fram sifforna 27/8/7 för klassiska äventyr med action/deckargåtor, rena humorscenarion, och övrigt.
Samt 22/9/12 för system och världsbundna / antingen eller / varken eller.
(och ja, jag är medveten om att det beror mycket på hur man räknar och om nån är intresserad kan jag visa hur jag räknat också, men hur man än räknar så blir det ont om exprimentiell dramaturgi)
Så nu tycker jag snart det är dags att erkänna att ni har vunnit tillbaks konventen till äventyrsspelandet och sluta låta som om de var en minoritet. Eller bevisa mig om motsatsen.
hm... anar redan nu att det här inlägget kommer att få noll eller massa svar