Dr_Dängrot
Myrmidon
Jag håller med om att det rent logiskt är idiotiskt att lita på nån gubbe i spestsig hatt men jag brukar försöka rättfärdiga det hela med att vi i spelgruppen är mercenarys och contractors .Det här är bara delvis relaterat till huvudfrågan.
På 90-talet stötte jag på, vid två olika tillfällen, konventsäventyr till något vanligt fantasyspel, som var som helt vanliga fantasyäventyr: rollpersonerna fick ett uppdrag att leta reda på en pryl, de äventyrar lite och hittar prylen och överlämnar den till uppdragsgivaren. Men då! visar det sig att uppdragsgivaren var OND och nu har rollpersonerna gett honom den magiska prylen han behöver för att utöva sin ondska! Muahahahaha!
Och det är en helt värdelös twist. Det går nämligen inte att ifrågasätta själva uppdragsgivandet i ett fantasy-äventyr. Det är naturligtvis helkorkat att lita på en slumpmässig gubbe som vill ha hjälp att hitta en magisk pryl, men det är något man måste acceptera för att det ska bli ett äventyr. Det är orimligt att rollpersonerna ska förväntas genomföra en bakgrundskontroll av uppdragsgivaren, och det är tråkigt eftersom det bara skulle leda till att det inte blir något äventyr.
Nu spelar den typen av twist ingen roll eftersom den inträffar när äventyret är slut, men den lämnar en sur smak i munnen.
We fight for no country but we die for good Pay .
Skitsamma vad gubben vill med den där grunkomojängen han vill att vi skall hämta och skitsamma att han stank av svavel hade röda ögon , svans och bockfot , han betalar ju 500 guldmynt vardera till gruppen.