Egentligen avskyr jag kroppsdelar... d.v.s. inte armar och ben generellt utan de regler för anfall mot och skada i kroppsdelar som brukar dyka upp i spel. En av de många fel (IMHO) som brukar dyka upp är det slumpmässiga anfallet. Ett vanligt anfall träffar på slumpmässig punkt på kroppen, som om striden bestod av ett okoordinerat vevande.
Mitt försök till lösning på det problemet har varit att helt enkelt strunta i regler för kroppsdelar i stort. Rustningar skyddar generellt. Skador bryr sig inte om träffpunkt (även om SL säkert kan gissa beroende på skadans art)... o.s.v. Många fördelar följer med denna lösning; inte minst att man blir av med en massa otymplig mekanik.
Nu är lösningen inte perfekt. Det tråkiga är att den abstraherar bort en del vettig taktik (som att anfalla huvudet på en överraskad krigare som inte fått på sig hjälmen).
Den enkla lösningen är att helt enkelt låta folks anfall träffa där de väljer att träffa. Problemet är att det skulle göra en partiell rustning helt oanvändbar. Att ge folk avdrag kanske skulle fungera men det känns fånigt. Då är man nära "utan avdrag träffar du slumpat".
Så vad gör man?
Jag har två idéer:
1: en försvarare kan välja att skydda ett område särskilt (och får en bonus på försvaret). Den hjälmlösa krigaren väljer då med fördel att vara aktsam om sitt huvud. Anfallaren väljer träffpunkten själv.
2: spridningstabeller aux Wastelands. Man skulle kunna skilja på anfall mot huvud, arm, ben eller kropp. Vanliga träffar skulle innebära att man fick slå på spridningstabellen för målområdet ifråga. T.ex:
Huvud (T12):
1-4: träff
5-6: kropp
7-8: vänster arm
9-10: höger arm
11+: miss
Arm (T12):
1-5: träff
6-7: kropp
8-9: huvud
10: den andra armen
11: närmaste ben
12: miss
o.s.v...
Nu när jag skriver detta inser jag att man kan använda dessa idéer separat eller tillsammans. Frågan är om det är värt ansträngningen... vad tror ni?
Mitt försök till lösning på det problemet har varit att helt enkelt strunta i regler för kroppsdelar i stort. Rustningar skyddar generellt. Skador bryr sig inte om träffpunkt (även om SL säkert kan gissa beroende på skadans art)... o.s.v. Många fördelar följer med denna lösning; inte minst att man blir av med en massa otymplig mekanik.
Nu är lösningen inte perfekt. Det tråkiga är att den abstraherar bort en del vettig taktik (som att anfalla huvudet på en överraskad krigare som inte fått på sig hjälmen).
Den enkla lösningen är att helt enkelt låta folks anfall träffa där de väljer att träffa. Problemet är att det skulle göra en partiell rustning helt oanvändbar. Att ge folk avdrag kanske skulle fungera men det känns fånigt. Då är man nära "utan avdrag träffar du slumpat".
Så vad gör man?
Jag har två idéer:
1: en försvarare kan välja att skydda ett område särskilt (och får en bonus på försvaret). Den hjälmlösa krigaren väljer då med fördel att vara aktsam om sitt huvud. Anfallaren väljer träffpunkten själv.
2: spridningstabeller aux Wastelands. Man skulle kunna skilja på anfall mot huvud, arm, ben eller kropp. Vanliga träffar skulle innebära att man fick slå på spridningstabellen för målområdet ifråga. T.ex:
Huvud (T12):
1-4: träff
5-6: kropp
7-8: vänster arm
9-10: höger arm
11+: miss
Arm (T12):
1-5: träff
6-7: kropp
8-9: huvud
10: den andra armen
11: närmaste ben
12: miss
o.s.v...
Nu när jag skriver detta inser jag att man kan använda dessa idéer separat eller tillsammans. Frågan är om det är värt ansträngningen... vad tror ni?