Jag tycker att diskussionen huruvida AD&D eller D&D3e är bäst känns aningen överdriven. Att jag personligen inte är speciellt intresserad av en diskussion innebär inte att man behöver gå in och kalla andras engagemang för onödigt.Mtb said:Visst det är jättebra men debatten känns aningen överdriven.
Själv tycker jag att det är överdrivet mycket aktiva män och överdrivet mycket passiva kvinnor och överhuvudtaget överdrivet mycket reproduktioner av astrista sterotyper i rollspel. Det försöker jag ändra på genom att skriva rollspel som fungerar annorlunda, och diskutera med andra spelskapare hur de tänker när de bygger sina spel.
Om du störs av detta föreslår jag att du undviker de diskussionerna.
Ja? Och? Klart det finns många orsaker. Vad har det med saken att göra? Det är det här jag menar med halmgubbe; du verkar bygga upp en bild av en "motståndare" som har en massa åsikter ingen egentligen har. Som här där du hittar på att jag skulle tycka att representationen var den enda anledningen. Det är jävligt osnygg debatteknik.Mtb said:Det kan ju finnas många orsaker till att exempelvis unga invandrarkids i förorten inte lockas nämnvärt av att sitta runt köksbordet och låtsas att de är Conan barbaren eller Shaft?
I mina ögon finns inget som heter "bara underhållning".Mtb said:Klart att bordsrollspel bara är underhållning
Peka på den som uttryckt sig så eller haft sådana åsikter, tack. Återigen halmdocka.Mtb said:Men den som på fullt allvar påstår att Dungeons & Dragons eller Mutant eller vilket bordrollspel/brädspel som helst formar oss såpass att vi kan få snedvridna värderingar tar spelens inverkan på oss på för stort allvar. Det blir lite Didi Örnstedt/Björn Sjöstedt-vibbar över det hela och det känns klart tramsigt.
Vilka är "vissa"?Mtb said:Klart vi påverkas av vad vi upplever men faktum är att trots att hundratusentals unga fjuniga pojkar har spelat "våldsamma, heteronormativa, smått sexistiska rollspel" sedan sent 70-tal, sett extremt våldsamma videofilmer och fantiserat ihop de gräsligaste historier man kan tänka sig så är det ytterst få av dem (oss) som blivit misogyna, rasister, våldsverkare, kriminella etc. Jag tror helt enkelt inte att spelen påverkar oss så mycket som vissa vill få det till.
Och ganska många nördar är misogyna sexister. Även om de tenderar att se sig själva som "snälla killar". Och nej, det beror inte enbart på rollspelen.
Av vem?Mtb said:Det kan det vara men min poäng är inte att provocera. Jag råkar bara anse att rollspelens påverkan på unga människors människosyn och betéende är kraftigt överdriven.
Vem säger att de gör det, utom Diddi och Björn?Mtb said:Rollspelen i sig skapar inte sjuka eller verklighetsfrånvarande värderingar eller ett våldsamt betéende hos dem som spelar.
Däremot kan de förstärka redan existerande värderingar som redan finns i all annan jäkla populärkultur och i många sociala sammanhang. Vilket är en helt annan sak.
Jag har ingen åsikt om huruvida det är "feminint" eller inte; hela frågeställningen ser jag som ganska sexistisk. Det ingår inte i den kassa traditionella kvinnonormen att använda sig av sådant språk, men ur det perspektivet ser jag det bara som bra att kvinnor bryter mot de normerna även om jag inte är 100% förtjust i språket i sig. Att du däremot verkar försöka säga att kvinnor inte borde använda svordomar för att de då blir "okvinnliga" motsäger det du skrev tidigare om att få rollspelsnördar blivit sexister. För det är en rätt sexistisk syn på språk och könsroller.Mtb said:Tycker du själv det låter feminint med ett språk fyllt av svordomar, könsord etc? Jag tycker mest det låter barnsligt vare sig det är män eller kvinnor som nyttjar det grova språket.
De mest rabiata kvinnliga feministerna antar jag att du menar nu. Vi kanske inte är supermånga, men tack och lov blir allt fler män feminister.Mtb said:Hur kommer det sig förresten att de mest rabiata feministerna väljer att ta efter de sämsta sidorna hos männen
//Krank, manlig "rabiat" feminist, eftersom "rabiat" tydligen är samma sak som att inte tycka att vi ska hjärntvätta könen in i könsroller och att det är något dåligt att leva i ett ojämställt samhälle.