Just det jag menar. Allt ligger i psykologin. Man måste tricksa och distrahera sig själv.
Typ, när man vill äta den där kakan nu, inte säga sig "nej, du får inte" - man tänker bara ännu mer på att man vill ha den, och lyckas troligen ändå inte, och sedan hatar sig själv för att man var så svag och sedan behöver tröstäta.
Istället får man säga sig "ja, du får äta den, ganska snart, bara du måste först göra xyz", t.ex. gå ett varv rund kvarteret, eller skriva klart och skicka det där mailet, eller diska, eller vika ihop tvätt etc. Det är bra att välja nåt som ändå måste göras, då vinner man redan av att det är gjort, och man kan tricksa sig dubbelt om det är något man är ovillig att göra, men för den där kakbelöningen kommer man igång.
Sedan händer det ibland att man blir så distraherad av det man gör att man glömmer äta kakan. Men även om det slutar med att man äter den sedan, har man vunnit lite matlös tid och samtidigt fått nåt gjort. Annars hade man ätit kakan och sedan under samma tid ätit något annat också!
Samma med det excellenta tipset i tråden att sova mer, dvs lägga sig tidigare. Jag brukar vara uppe till 12 eller 1, väldigt dåligt. Lägger jag mig kl 11 istället, vinner jag igen dubbelt, jag får mer sömn, vilket jag verkligen borde, och det är 1-2 timmar mindre under vilke jag kan vara frestat at äta något.
Bara att det oftast inte funkar så bra för mig för att jag alltid har så mycket jag vill göra och jag kan helt enkelt inte gå och sova bort tid som jag behöver för annat. Fast oftast slutar det ändå med att jag inte gör det där andra men bara sitter framför nätet (och knaprar nåt).
Tricksa sig är jättebra. Små steg är också jättebra. Som när man inte vill gå träna, bara packa väskan, sedan får man se. Sedan ta på sig skorna, i fall man sedan känner för att faktiskt lämna huset. Osv.