Nekromanti Gå ned i vikt? Hur?

Arfert

Facit
Dayman said:
Arfert said:
Steker allt i olivolja, ibland blandat med smör. Godast och mindre farligt.

Men varnades det inte om kokosfett förr? Kokosolja innehåller väl det? Eller?
Uppvärmd olivolja blir transfett. Inte bra..
Nja, viss sådan effekt blir det men i så små mängder att det inte är ett hälsoproblem. Skrev nån på Livsmedelsverket för ett tag sen. Men jag kan minnas fel.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
xyas said:
Vaddå vet vad det gör? Vad gör lipider, vad gör aminosyror? Inget livsmedel är 100% utforskat, men aspartam är mer utforskat än många andra.
Men sånt vi har ätit i några tusen år kan nog anses ganska väl testat. Även om vi inte kartlagd de exakta effekterna. Hur länge har vi käkat aspartam? Tänk om det gör att man spontant blir en amöba efter att ha ätit det i femtio år =)

Det är klart, om ingen äter det får vi aldrig svaret, så käka på för böfvelen! Själv väntar jag nog lite och försöker dricka mindre vanlig coca cola istället =)

!Paxen

Swashbuckler
xyas said:
Dayman said:
Största problemet är att man inte vet vad vissa sötningsmedel gör efter tiotalet år.
Det här påståendet ger mig lite av ett sånt här moment. Vaddå vet vad det gör? Vad gör lipider, vad gör aminosyror? Inget livsmedel är 100% utforskat, men aspartam är mer utforskat än många andra.
Sitter på mobil så jag kan kolla senare. Oftast när det handlar om såna här saker så kollar jag upp det med min sambo. Inte bara för att jag är en toffel, utan också för att hon är utbildad receptarie. Jag litar på henne helt enkelt.

Jag har inga konkreta bevis för att det är farligt, men jag undviker det för att jag inte behöver det. Om du vill använda det gör det.

!Paxen

Swashbuckler
Arfert said:
Dayman said:
Arfert said:
Steker allt i olivolja, ibland blandat med smör. Godast och mindre farligt.

Men varnades det inte om kokosfett förr? Kokosolja innehåller väl det? Eller?
Uppvärmd olivolja blir transfett. Inte bra..
Nja, viss sådan effekt blir det men i så små mängder att det inte är ett hälsoproblem. Skrev nån på Livsmedelsverket för ett tag sen. Men jag kan minnas fel.

Så länge du vet om det, antar jag :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret
Chili är en bra grej. Den tråkigaste linssoppa blir smarrig med tillräckligt mycket chili. Och så blir måltiden ett litet äventyr.

Annars har väl mycket redan sagts. En populär grej just nu verkar vara det här med periodisk fasta, eller 5-2-metoden. Man fastar två dagar i veckan, och så kan man ta det lite mer chill med maten resten av dagarna (fortfarande inget carte-blanche att glufsa i sig, antar jag). Det kan möjligen vara värt att prova, även om jag inte vill gå i god för dess effektivitet/hälsosamhet.

Also, Krank: Jag är rätt säker på att cola zero och cola light är exakt samma dryck.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dnalor said:
En populär grej just nu verkar vara det här med periodisk fasta, eller 5-2-metoden. Man fastar två dagar i veckan, och så kan man ta det lite mer chill med maten resten av dagarna (fortfarande inget carte-blanche att glufsa i sig, antar jag). Det kan möjligen vara värt att prova, även om jag inte vill gå i god för dess effektivitet/hälsosamhet.
Min bror och hans sambo har gått på det här i några månader nu och de verkar i alla fall må bra. Man låter ju inte bli att äta helt under fastan, så det låter inte allt för hemskt.

Inget jag har vågat mig på än, däremot.

Lupus Maximus

Tekniker
Dnalor said:
Also, Krank: Jag är rätt säker på att cola zero och cola light är exakt samma dryck.
Jag vet inte om det är samma dryck nu. Men då aspartam hamnade i strålkastarljuset gick man över till sukralos för cola light. Sedan när man införde cola zero så var det tydligen det tidigare cola light receptet man började sälja på nytt under ny flagg.

Men då sukralosen hamnade i strålkastarljuset för att det eventuellt "svampade till hjärnan" så är det möjligt att de gick tillbaka till aspartamet. Men vid det laget hade jag redan gått tillbaks till hederligt processat socker, så jag har inte hängt med :gremtongue:

Caligo

Swashbuckler
LCHF eller lågkolhydratkost är väldigt effektivt. Grejen är inte att man egentligen automatiskt får i sig mindre kalorier utan att man blir mindre hungrig.
Jag själv är för lat för att träna och gick ner väldigt mycket genom att skippa kolhydrater (så mycket att folk började bli oroliga om jag var sjuk). Så skippa socker (alltså inga sockerhaltiga drycker, glass, godis etc), samt mjöl-, potatis, och risprodukter. Ät grönsaker, kött, fisk och fet mat. Själv brukar jag "fuska" med osockrad yoghurt och lite osockrad musli till frukost. Dock skall sägas att jag återfallit till sockerträsket några gånger pga jobb och relationer.
Det är inte svårt förutom kanske de första veckorna när man har sockersuget kvar.

Möller

Hubert Hortlax
Sum Caligini said:
LCHF eller lågkolhydratkost är väldigt effektivt.
LCHF är, iochförsig som nästan allt annat, dock inte utan risker.

Livsmedelsverket avråder lätt försiktigt för att äta LCHF-diet under längre tid*.

Däremot är tycks den vara lämplig för många vid viktnedgång.

*Livsmedelsverket snurrar in sig lite i debatten mättat-omättat fett. Min personliga uppfattning är att eftersom ingen förklarat för mig varför en enda väteatom gör skillnad så är mättat fett inte en hälsorisk.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mtb said:
Det viktigaste är nog inte att fylla livet med år utan att fylla åren med liv.

Pffft, vilken floskel. Dels är det självklart så att man helt enkelt får fler år att fylla med liv om man är hälsosam, dels är det en myt att hälsosamt leverne absolut måste betyda att man "är tråkig" eller "inte lever".

Also, om man inte ser till att klamra sig fast vid livet så minskar man ju chansen att leva länge nog för att vara med om att uploading blir verklighet... =)

krank

Arfert said:
Jag höll på att dö i en stroke/hjärnblödning för två och ett halvt år sen. Så jag är lite allergisk för sånt där snack. Personligen han jag säga att varje extra timme i livet är viktig. More is more. Och vem vet vad för intressanta saker man missar bara för man vill trycka i sig den där pizzan. Jag dör heller när jag är 95 än 55 om man säger så.
+10000000

krank

Dnalor said:
Random taste test* says no... Även om innehållsförteckningarna är ganska lika =) Samma ingredienser (mer eller mindre) men i olika proportioner.

* där jag visserligen var den ende deltagaren

krank

Murkla said:
Vad jag sett funkar den ganska precis lika bra som alla andra sätt att gå ner i vikt, statistiskt sett: Ett fåtal funkar det bra för, de flesta fallerar förr eller senare och går upp igen. Kul för de som har viljestyrkan att hålla det uppe. Verkar för jobbigt för att jag ska orka mig på det givet dels det minst sagt tveksamma forskningsläget och dels att jag definitivt inte vågar lita på min viljestyrka. Jag tänker att ska jag köra på något så tror jag att risken att min viljestyrka fallerar är större om jag försöker något drastiskt och jobbigt.

!Paxen

Swashbuckler
krank said:
Dnalor said:
Random taste test* says no... Även om innehållsförteckningarna är ganska lika =) Samma ingredienser (mer eller mindre) men i olika proportioner.

* där jag visserligen var den ende deltagaren
Cola light smakar som vanlig coc cola, lite sötare. Cola zero smakar som pepsi max. Enligt mitt minne iaf.

krank

Dayman said:
Cola light smakar som vanlig coc cola, lite sötare. Cola zero smakar som pepsi max. Enligt mitt minne iaf.
Min upplevelse är att zero ligger rätt nära vanlig cola, medan light smakar... tja, pepsi kanske. Eller något annat som smakar jätteblä =)

Caligo

Swashbuckler
krank said:
Murkla said:
Vad jag sett funkar den ganska precis lika bra som alla andra sätt att gå ner i vikt, statistiskt sett: Ett fåtal funkar det bra för, de flesta fallerar förr eller senare och går upp igen. Kul för de som har viljestyrkan att hålla det uppe. Verkar för jobbigt för att jag ska orka mig på det givet dels det minst sagt tveksamma forskningsläget och dels att jag definitivt inte vågar lita på min viljestyrka. Jag tänker att ska jag köra på något så tror jag att risken att min viljestyrka fallerar är större om jag försöker något drastiskt och jobbigt.
Grejen med LCHF är att om man kommit igång så går det av bara farten. Verkligen. Man blir helt enkelt inte lika hungrig. Svårast är det nog om man har en massa kolhydrater hemma (t.ex. sambo eller barn som äter massa godis och dricka).
Om man väl blivit av med kolhydratsuget är det lätt(are). Vet flera som testat.

Edit: jag försöker äta lite musli och kanske inte köra bara fett bacon. Nog bra att köra lite blandat med fetter och försöka få i sig lite fibrer.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Just träning och vikt är lite av ett intresse för mig (sekundärt intresse; det är ett stort intresse för frugan så jag vet en del by proxy). Nu har det kommit mycket tips här och jag har inte läst alla, men här kommer mina två cent:

- Gå inte på någon diet. Dieter är oftast till för att gå ner i vikt, inte för att skapa en hållbar livsstil. Många som kör en diet gör det ett tag går ner i vikt och går sen tillbaka till hur de levde förut och får tillbaka vikten igen rätt snabbt. Ofta med ett par kilo till på köpet.
- Vardagsmotion är VIKTIGT. Sitter du mycket? Se om du kan skaffa ett höj-/sänkbart skrivbord och stå en del av tiden. Helst någon timme om dagen. Gå när du ska någonstans, om tid finnes. Ta trappan, osv.
- Ät och sov på regelbundna tider. Ät planerade mellanmål hellre än att småäta. Försök att organisera upp ditt liv så att du undviker långa perioder av stress.
- Försök inte att utesluta olika näringsämnen (det är populärt att t.ex. försöka eliminera socker eller kolhydrater helt eller nästan helt) ur din kost. Att ta mindre är fine, men du behöver nästan alla näringsämnen.
- Surfa runt på Livsmedelsverkets hemsida. De har de bästa tipsen vad gäller kost, allt som oftast. Där kan du också vara säker på att allt är belagt med vetenskapliga studier, till skillnad från de flesta populära dieter där bevisningen oftast är rent anekdotisk eller det saknas studier på långtida effekter.
- Kakor, chips, glass och framförallt läsk går bort. De gör dig ingenting gott alls.

Har du tid och möjlighet att träna rekommenderar jag löpning. Det är lätt att komma igång med och kräver väldigt lite utrustning.

En viktig sak dock; fokusera inte för mycket på vikten. Egentligen vill du bygga en livsstil som du mår bra av, fysiskt och psykiskt. Om du mår bra och lever på ett hållbart sätt så kommer du automatiskt att falla till en vikt som är bra för dig, i det långa loppet. Och trivas där, förhoppningsvis :gremwink:

chrull

Stockholm Kartell
Murkla said:
Sum Caligini said:
LCHF eller lågkolhydratkost är väldigt effektivt.
LCHF är, iochförsig som nästan allt annat, dock inte utan risker.

Livsmedelsverket avråder lätt försiktigt för att äta LCHF-diet under längre tid*.

*Livsmedelsverket snurrar in sig lite i debatten mättat-omättat fett. Min personliga uppfattning är att eftersom ingen förklarat för mig varför en enda väteatom gör skillnad så är mättat fett inte en hälsorisk.
Livsmedelsverket skulle jag inte lita mycket på alls. De är på många sätt fast i 70-talet.

chrull

Stockholm Kartell
Björn Wärmedal said:
- Surfa runt på Livsmedelsverkets hemsida. De har de bästa tipsen vad gäller kost, allt som oftast. Där kan du också vara säker på att allt är belagt med vetenskapliga studier, till skillnad från de flesta populära dieter där bevisningen oftast är rent anekdotisk eller det saknas studier på långtida effekter.
Nu blir det dubbelpostning, men alltså: Nej. Livsmedelverket rekommenderar väl fortfarande Margarin? Och Tallriksmodellen anpassad efter en byggarbetare som jobbar 10-timmarsdagar?

chrull

Stockholm Kartell
Eftersom det har gåtts in en del på olika teorier i tråden tänkte jag lista några saker som (Nästan) Alla forskare är överens om:

1: Tillsatt socker är dumt.
Hur dumt det är bråkas det om, vissa hävdar att det bara är tomma kalorier, andra att det orsakar sjukdomar som dödar miljontals av människor varje år.
Vad du tror, och vad som är sant är ointressant när vi pratar om viktnedgång. Undvik allt som har tillsatt socker.

2: Omega-3 är nyttigt och få personer får i sig tillräckligt. Det finns massor av (flermättat)fett i vår hjärna, och 40% av det består av DHA som är en Omega-3-fett. Omega-3 får du i dig genom att äta ALA, DHA eller EPA. ALA får du från vissa grönsaker och DHA och ALA kommer enbart från djur, bäst av allt är feta fiskar. Är du vegetarian bör du antingen börja äta fisk eller köpa Omega-3 tabletter.
Omega-3 kommer dock inte påverka din viktnedgång särskilt mycket, men om du ändå ska börja äta smalare så är det ännu bättre om du börjar äta nyttigare också :gremsmile:

3: Ingen diet är perfekt för alla. När jag säger "diet" så menar jag inte bantningskur, jag menar någon slags filosofi över vad man stoppar i sig. Men bara för att någon rasar i vikt på LCHF betyder det inte att samma sak kommer funka för dig. En High-carb vego-diet kanske är det som funkar bäst för dig. Det gäller att pröva sig fram och inte ge upp.

4: Artificiella transfetter är dåligt. Hydrogenerade oljor ökar kroppens dåliga kolestrol, vilket orsakar bukfetma, inflammationsrisk, och insulinresistans. Äter man mycket under lång tid ökar riskerna för diabetes, alzheimers, hjärtsjukdomar mm.
Vi pratar alltså om margarin nu. Ät inte margarin.

5: Grönsaker är bra för dig. Desto mer du hatade dem som barn, desto bättre är de dessutom antagligen. Hur länge sen var det du käkade grönkål? Om svaret är "jättelänge" så rekommenderar jag dig att köpa hem lite. Det är gott och bland det nyttigaste man kan äta från växtriket. Men givetvis är det inte det enda du ska äta. Ät grönsaker till varje mål mat.

6: Vitamin D-brist är sjukt korkat. Särskilt vi skandinaver sitter inne för mycket och har långa perioder mörker i våra liv, detta ger oss vitamin D-brist vilket är en bra grund för att må kasst. Vill man bygga muskler eller bara leva länge ska man verkligen undvika brist på Vitamin D. Fiskleverolja är tyvärr det enda naturliga som innehåller det så... Köp en burk tabletter när hösten börjar närma sig.

7: processade kolhydrater är dåligt. Inte alla håller med om att kolhydrater är dåligt, men (nästan) alla håller med om att processade kolhydrater är dåligt. Översättning: Fullkornspasta är den enda pastan du ska ens fundera på att äta. Vitt bröd ska helt undvikas.
Äter du processade kolhydrater spikar ditt blodsocker, sen får du en insulinspik, följt av att kroppen börjar lagra fett.

8: tillskott kan aldrig ersätta riktig mat.
Vi får väl se hur det går för Soylent https://campaign.soylent.me/soylent-free-your-body ...

9. Det funkar inte att banta, en livstilsändring är nödvändig. Är du tjock och vill bli smal så räcker det inte att motionera i ett halvår medan du tokbantar om du sen återgår till ditt vanliga leverne.
Det här orsakar lite problem: De flesta vill inte ge upp ALLT, FÖR ALLTID. För att pröva sig fram kan det då vara bra att börja ge upp något, för att sen inse att man kanske kan tänkas ge upp några saker till. Men då är risken stor att man inte ser tillräckligt snabba resultat, vilket kan leda till att man överger tanken helt, och hoppar tillbaka till chipsskålen.
Vad som funkar är helt individuellt här.

10: oprocessad mat är nyttigast.
Ju mindre saker du köper fryst eller färdiglagat ju bättre är det för näringsvärdet.

Ät riktig mat.