Nekromanti Gå ned i vikt? Hur?

chrull

Stockholm Kartell
Arvidos MC said:
弾幕 said:
Drick vatten, vatten är skitgott.
Ha i en skvätt äppelcidervinäger är mitt tips. Inte för alla, men jag gillar det, och jag har hört att vinägern utöver smak hjälper till att dämpa hunger.
Jag kör med lite pressad citron/lime i ibland om jag vill ha något saft-liknande. Eller så dricker jag grönt te. Tre koppar grönt te om dagen innehåller antioxidanter och lite annat nyttigt, ska dessutom öka förbränning motsvarande ett kilo om året :gremsmile:

Men framförallt är det gott.

Jocke

Man med skägg
弾幕 said:
Sötningsmedel gör saker som att öka din hunger och sötsug, så light-drycker är förutom giftiga också ett bra sätt att hindra sin viktminskning.
Dessutom så är näst intill alla sötningsmedel sjukt vidriga i smaken tills du vänjer dig vid dem och LÄR dig tycka om dem. Då kan du lära dig gilla nått som är äckligt men nyttigt i stället.
Eller bara gå över till mineralvatten i valfri smak, det är typ samma produkt som läsk och säljs likadant (viktigt för mig, då en del av beteendet i att köpa en cola inte behöver förändras, jag behöver bara ta en annan flaska).

Lupus Maximus

Tekniker
Rymdhamster said:
Problemet är inte att börja med kaffe utan att sluta med underbar, underbar Coca Cola...

*väser*

My precious....
Ett sätt att dra ner på Coca Cola är att alltid dricka vatten innan man dricker av Colan. Ofta är "cola suget" egentligen törst som är "felassocierat", så har man släckt törsten först med vatten är det inte ens säkert man är sugen längre. I vilket fall som helst så har man inte hinkat i sig för att släcka törsten.

Sedan om man smuttar på läsken så kan ett glas räcka bra länge.

Kanske inte lika bra som att sluta helt. Men ändå en kraftig minskning av intaget :gremsmile:

Sodivra

Champion
弾幕 said:
Arvidos MC said:
弾幕 said:
Ha i en skvätt äppelcidervinäger är mitt tips. Inte för alla, men jag gillar det, och jag har hört att vinägern utöver smak hjälper till att dämpa hunger.
Jag kör med lite pressad citron/lime i ibland om jag vill ha något saft-liknande. Eller så dricker jag grönt te. Tre koppar grönt te om dagen innehåller antioxidanter och lite annat nyttigt, ska dessutom öka förbränning motsvarande ett kilo om året :gremsmile:

Men framförallt är det gott.
Jaa! Jag lärde mig också om tre koppar om dagen (från dig?) och bestämde mig för att göra det till en vana nu när jag började jobba.

Jag gick in på en teaffären jag hade hört hade bra grejer och bad om "grönt te som håller för flera koppar och som inte smakar så svagt som gunpowder", och gick därifrån med milky oolong, sencha fukujyu och bai mao huo. Fastän de kostar 4-5 gånger så mycket som vanligt te så är det fortfarande skitbillig dryck per kopp. And I love it!

Arfert

Facit
弾幕 said:
krank said:
Rymdhamster said:
Problemet är inte att börja med kaffe utan att sluta med underbar, underbar Coca Cola...
Byt till Cola Zero. Typ noll kalorier, men smakar betydligt närmare vanlig cola än vad light gör.

*hytter med näven åt alla som nu kommer att dyka upp med gnäll om gifter i kroppen och sötningsmedel och skit*

Det är dessutom lättare, upplever jag det som, att trappa ner på zero än på vanlig cola. Så Cola->Zero->bubbelvatten =)
Sötningsmedel gör saker som att öka din hunger och sötsug, så light-drycker är förutom giftiga också ett bra sätt att hindra sin viktminskning.

Anledingen att läskfabrikanterna hårdsäljer sina lightläsker så hårt är enkel: Pengar. CCC kom på att om man repositionerade DietCoke (som var en läsk för bantande tjejer) till Cola Light (för alla) och de tuffare varianterna med mörka etiketter (Zero, Tab etc ...för killar) fanns det stora pengar att tjäna. Vanligt socker är nämligen dyrare än sötningsmedel. Och sparar man in nåt öre per såld läsk blir det snabbt oerhört stora summor.

Dricker jag Cola är det alltid de med vanligt socker. Känns mer ok, godare och jag blir inte lurad.

Übereil

Swashbuckler
弾幕 said:
Vad i light-drycker är giftigt?

Übereil

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Übereil said:
弾幕 said:

Übereil
Det skulle nog vara sötningsmedlet. Cancerframkallande och allt det där =)

Übereil

Swashbuckler
Rymdhamster said:
Med tanke på att det i allmänhet handlar om aspartam så nej, sötningemedlet är inte cancerframkallande.

Übereil

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Übereil said:
Rymdhamster said:
Med tanke på att det i allmänhet handlar om aspartam så nej, sötningemedlet är inte cancerframkallande.

Übereil
Aspartams hälsobringande egenskaper är omdebatterade. Vissa studier hävdar att aspartam leder till leukemi, lymfcancer och bröstcancer. Det kan väl på intet sätt anses fastslaget eller ens pålitligt i dagsläget, men att säga att det definitivt är ofarligt låter lite långsökt det med.

Själv undviker jag det nog helst tillsvidare.

Mtb

Veteran
Recca said:
Übereil said:
Därmed tror jag det är en mycket bättre idé att göra som Rymdis och bara se till att hålla sin nuvarande vikt. Att göra mer är både jobbigt och otacksamt. Lär dig acceptera och älska din egen vikt istället - det är lättare.
Men övervikt är ju dödligt. o_O
Livet är dödligt. Det är det enda vi kan vara säkra på.

Ingen av oss slipper undan döden oavsett om vi så är topptränade elitidrottsmän (ja eller kvinnor ;-) ), veganer, benrangel eller fetton som jag själv. Vi skall alla den vägen vandra. Det viktigaste är nog inte att fylla livet med år utan att fylla åren med liv.

Übereil

Swashbuckler
Rymdhamster said:
Aspartams hälsobringande egenskaper är omdebatterade. Vissa studier hävdar att aspartam leder till leukemi, lymfcancer och bröstcancer. Det kan väl på intet sätt anses fastslaget eller ens pålitligt i dagsläget, men att säga att det definitivt är ofarligt låter lite långsökt det med.

Själv undviker jag det nog helst tillsvidare.
Den här källan är nog bättre.

Übereil

Anchorman

Swashbuckler
Barn under viss ålder ska man inte ge light produkter för att det är farligt. Då tänker jag mig att man inte ska dricka det senare heller :gremtongue:

chrull

Stockholm Kartell
Übereil said:
弾幕 said:

Übereil
Mycket tyder på att sötningsmedel kan orsaka:
* Depression
* För tidig födsel
* Typ 2 Diabetes
* Fetma
* Högt blodtryck

Xyas

Swashbuckler
弾幕 said:
Viss forskning Mycket tyder på att sötningsmedel kan vara en faktor för orsaka:
* Depression
* För tidig födsel
* Typ 2 Diabetes
* Fetma
* Högt blodtryck
Samtidigt som annan forskning inte kan finna något bevis på att det skulle vara farligt. Många sötningsmedel har studerats omfattande, och det är troligt att andra, mindre ifrågasatta, livsmedel skulle uppvisa samma ambivalens i potentiella risker om de testade lika mycket.
Jag rättade den där texten åt dig. Trist att hålla på att sprida skräckpropaganda.

!Paxen

Swashbuckler
Arfert said:
Steker allt i olivolja, ibland blandat med smör. Godast och mindre farligt.

Men varnades det inte om kokosfett förr? Kokosolja innehåller väl det? Eller?
Uppvärmd olivolja blir transfett. Inte bra..

Arfert

Facit
Mtb said:
Recca said:
Übereil said:
Därmed tror jag det är en mycket bättre idé att göra som Rymdis och bara se till att hålla sin nuvarande vikt. Att göra mer är både jobbigt och otacksamt. Lär dig acceptera och älska din egen vikt istället - det är lättare.
Men övervikt är ju dödligt. o_O
Livet är dödligt. Det är det enda vi kan vara säkra på.

Ingen av oss slipper undan döden oavsett om vi så är topptränade elitidrottsmän (ja eller kvinnor ;-) ), veganer, benrangel eller fetton som jag själv. Vi skall alla den vägen vandra. Det viktigaste är nog inte att fylla livet med år utan att fylla åren med liv.
Jag höll på att dö i en stroke/hjärnblödning för två och ett halvt år sen. Så jag är lite allergisk för sånt där snack. Personligen han jag säga att varje extra timme i livet är viktig. More is more. Och vem vet vad för intressanta saker man missar bara för man vill trycka i sig den där pizzan. Jag dör heller när jag är 95 än 55 om man säger så.

!Paxen

Swashbuckler
xyas said:
弾幕 said:
Viss forskning Mycket tyder på att sötningsmedel kan vara en faktor för orsaka:
* Depression
* För tidig födsel
* Typ 2 Diabetes
* Fetma
* Högt blodtryck
Samtidigt som annan forskning inte kan finna något bevis på att det skulle vara farligt. Många sötningsmedel har studerats omfattande, och det är troligt att andra, mindre ifrågasatta, livsmedel skulle uppvisa samma ambivalens i potentiella risker om de testade lika mycket.
Jag rättade den där texten åt dig. Trist att hålla på att sprida skräckpropaganda.
Största problemet är att man inte vet vad vissa sötningsmedel gör efter tiotalet år. Jag undviker det själv, pga t.ex. kopplingar till cancer och fetma.

Men sen snusar jag så ta det som ni vill. Fritt land och allt.

Xyas

Swashbuckler
Dayman said:
Största problemet är att man inte vet vad vissa sötningsmedel gör efter tiotalet år.
Det här påståendet ger mig lite av ett sånt här moment. Vaddå vet vad det gör? Vad gör lipider, vad gör aminosyror? Inget livsmedel är 100% utforskat, men aspartam är mer utforskat än många andra.