Nekromanti Gå på stan i mantel

hraufnir

Swordsman
Re: To each his own

Men det skrämmande är väl ändå inte att du reagerar? Det skrämmande vore om du reagerade som om de vore ngn form av freakshow. Jag tittar på färgade personer när de går förbi. Varför? Jo de är inte så vanliga. Speciellt inte så kallade "blå-negrer". Malir lite överrumplad ibland t.o.m.

Är det negativt? Nej, det anser jag inte. Fan det är trevligt och jag tittar för att jag uppskattar mångfalden!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Skulle jag se en person på stan i mantel och lösöron skulle jag tänka "knasboll". Emellertid är jag inte på stan nu utan sitter i en lägenhet i Förorten och har därmed möjlighet att tänka över saker och ting.

Det första som slår mig är att "mantel och lösöron" är en subkulturell klädsel bland många andra, t.ex. studentoverall. Enär jag äger en välanvänd studentoverall och tycker att overall (och teknologmössa) är ett helskönt, opretentiöst och stryktåligt partyplagg så blir jag heligt förbannad varje gång någon antyder att overallbärare är lägre stående varelser som åtminstone förtjänar några uppfordrande ord om vad som är passande men som egentligen borde spärras in på Säter på obestämd tid. (Att på fullt allvar anse att overallbärare tillhör en mindervärdig ras är en mycket vanlig, och i stort sett accepterad, åsikt på många högskolor i landet. Tack och lov inte på LTU.)

Kontentan av detta är att jag tycker att mantel och lösöron är mycket udda, men att jag sannolikt skulle ha tyckt annorlunda om jag befunnit mig i den subkulturen där man bär dem.

I övrigt håller jag med om att mantel är ett plagg som måste förtjänas.

Dewil, LTU-teknolog

PAX

Jordisk Äventyrare

Hur det känns?

Själv befann jag mig i Shaxian en bit in i Kinesiska fastlandet för ett par månader sen. Under min vistelse där skrev jag ett mail till mina kompisar som gick i stil med att jag kunde orsaka trafikolyckor samt att barn stannar upp och gråter då jag gick en sväng på stan.

Så att vara mörkhyad i Sverige är kanske jämställt med att vara ljushyad, blond nordbor i vissa delar av Kina.

Eksem

Champion
Hmm, nä, det är det inte. De förstår däremot inte riktigt vad rollspelande går ut på. De antar att det är lajv. Och lajv är fånigt. På grund av alvöronen. Och är tacksamt att göra sig lustig över. Och synliggörs av folk som bär mantel och alvöron på stan.

Jag är inte lajvare, begriper mig inte på lajv, och förstår mest av allt inte varför de går runt med sina öron på stan. Ändå förväntar sig folk att jag ska kunna svara på sådana frågor. För de tror att lajv och rollspel är samma sak. Vilket kanske inte beror på folk med alvöron. Men folket med alvöron är i alla fall anledningen till att folk tycker att lajv är fånigt.

hraufnir

Swordsman

Den modellen har jag väl lite svårt att tro. En väns far, som är 195cm, blond och blåögd, var i Kina och när han gick genom en by gick det LÅÅÅÅNGSAMT för alla ville stanna, titta och ta på honom.

Det känns mer som ngn form av dyrkan men samtidigt lite freakshow. Visst är jag en lönnfet vit man på 22 år och kanske inte bör uttala mig hur en neger har det i sverige. Men visst fan e det väl bättre än så iaf?

Storuggla

Champion
Overaller

När jag talar om overallfolket så menar jag knoddar i den åldern att de kläs i fodrade overaller om vintern så de kan springa runt och yla.

"Enär jag äger en välanvänd studentoverall och tycker att overall (och teknologmössa) är ett helskönt, opretentiöst och stryktåligt partyplagg så blir jag heligt förbannad varje gång någon antyder att overallbärare är lägre stående varelser som åtminstone förtjänar några uppfordrande ord om vad som är passande men som egentligen borde spärras in på Säter på obestämd tid. (Att på fullt allvar anse att overallbärare tillhör en mindervärdig ras är en mycket vanlig, och i stort sett accepterad, åsikt på många högskolor i landet. Tack och lov inte på LTU.)"

Va? Menar de då att en overall är opassande på en student eller att hela jäkla metallarbetarförbundet är lägre stående?

Storuggla, LO-ansluten

hraufnir

Swordsman
Men folket med alvöron är i alla fall anledningen till att folk tycker att lajv är fånigt.
Men ack så fel du har unge man. Anledningen till att folk tycker att lajv är löjligt är att de anser att de är att leka. Det är den inskränkta delen av befolkningen (ja... typ 90%) som inte inser att alla åldrar behöver leka. Vissa leker med modellplan, vissa leker paintball, andra leker med sina mekaniska prylar, några andra leker att de är andra personer i en annan tid.
Folk som vet vad lajv är tycker inte att lajv är fånigt, om än kanske tycker att det inte är något för dem. Det är folks okunskap och ovillighet att lyssna och förstå som får dem att tro att lajv är fånigt.

Jag själv tycker att det är riktigt fånigt att glida runt storgatan i stan med en sunkig amerikanare och ragga på unga tjejer vid kyrkoparkeringen (exempel taget från Piteå). Men det är för att jag inte förstått tjusningen med det. Och i det här fallet är jag faktiskt inte beredd att anstränga mig för att förstå det. DÄRFÖR tycker jag det är fånigt och det har jag tänkt fortsätta med.

Folk ställer frågan: Varför? Alldeles för lite här i världen *anser* vi bara antar, tror, accepterar eller gissar.

hraufnir

Swordsman

Would you mind explain your statement young sir?

Mest för att jag inte förstår vad situationen är i andra delar av landet där jag inte är situerad och vill ha en jämförelse.

Arfert

Facit
nja.. PERSONLIGEN skulle jag aldrig knalla omkring på stan i maskeradkostym.. inte ens för 20 år sen när jag var mycket mer enkelspårigt inriktad på fantasy/medeltid... skulle känna mig monumentalt fjantig... och så är det ju extremt ocoolt. ;-)

är ju intresserad av andra saker, som WW2-historia och flyg, men inte går jag omkring i stålhjälm eller flygarjacka heller...

fast samtidigt är det ju bara kul med folk som inte har nåt emot att göra bort sig offentligt... som vågar stå för sin nerdighet.

däremot skulle jag lätt sätta på mig mantel i ett live-sammanhang (nåt som jag tyvärr aldrig testat).. men det är ju en helt annan sak.

Eksem

Champion
Re: Overaller

"Va? Menar de då att en overall är opassande på en student "

De menar att det är oroväckande att de skäggiga typerna i gräsliga overaller som står överallt och hojtar "BLANDAREN!" på alla som går förbi i framtiden kommer att tillhöra samhällets toppskikt.

hraufnir

Swordsman

Snälla var vänlig att definiera skillnaden mellan dagis-knoddar och studenter. Och vad i ditt uttalande som utesluter någon av dem? =)

Eksem

Champion

Tja, jag skulle inte direkt påstå att jag reagerar över att se mörkhyade, eller att det är en ovanlig syn i Stockholm.

Storuggla

Champion

"Snälla var vänlig att definiera skillnaden mellan dagis-knoddar och studenter."

Uhhh... jag återkommer när jag kommer på en :gremwink:

Storuggla, klurar

Arfert

Facit

inte jag heller, jag tycker det är märkligt när folk reagerar på mörkhyade.. lite bonnigt till och med ;-)

Rosen

Myrmidon

Jag kommer på mig själv med att stirra på färgade personer rätt ofta,

Om jag och min fru (som bara är ljusbrun , men ändå) går ute på stan kan man ibland se mötande snabbt snegla på
1: henne
2: mig
3: henne igen
4: tittar åt ett annat håll.

Fast det är inte så farligt. Om vi istället går på en gata i Indien så sneglar de inte utan blåstirrar, och då blir turordningen
1: mig
2: henne
3: hennes mangalsutra (bröllopssmycke)
4: mig
5: fortsätter stirra medan de går förbi, och vänder sig ibland om.

--
Åke, som tyckte bäst om alkisen på Blackebergs station som stannade, glodde storögt på henne med öppen mun och flämtade "jävLAR! ..... jäävlar..."
Ja, visst kan skönhet vara helt bländande ibland. (-:

Johan K

Gammal & dryg
Alltså, nä..
Skulle nog säga bu på den punkten att gå med sådana ateraljer bara sådär.. Dock är det nått evenemang på stan så kanske det kan vara "rätt" att sätta på sig sina lajvkläder & tasa omkring & göra reklam för sitt intresse.

/ Johan K, som skall lira rollspel idag.