Nekromanti Göra det mesta av klen illustrationsbudget?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Mitt fantasyprojekt närmar sig den fas då jag faktiskt börjar fundera på det som en fysisk produkt och inte bara som en tankekonstruktion. Illustrationer är en väsentlig del av detta: jag presenterar en spelvärld som inte är helt bekant (inte riktigt klassiska fantasyraser, inte riktigt direkt parallell till en viss epok, inte samma grundantagande att människor by default är vita), och att presentera detta i bild är smidigare än att göra det i text. Men problemet är just detta: jag är inte precis stadd vid kassa, utan är en snart utexaminerad humaniorastudent med osäkra framtidsutsikter och studielån som snart ska betalas tillbaka. Jag behöver alltså råd om hur man gör för att på bästa vis få till en visuellt hyfsad produkt på en liten budget.

Hur mycket behövs illustrationer? Hur hög standard behöver de hålla? Om man ska ha en sparsamt illustrerad bok, hur är det bäst att placera ut sina få bilder? Vilken typ av illustrationer är det högst prioriterat att ordna? Vilka resurser finns att tillgå för att dryga ut budgeten?

krank

Går ondskans ärenden
De illustrationer som är viktigast för mig är de som ger mig lust att spela något. Bilder på potentiella rollpersoner, gärna i en spännande äventyrmiljö, är därför det viktigaste.

Efter det kommer vanliga posebilder på SLP.er och miljöbilder.

Generellt kostar allting med bakgrund eller miljöer mer än bilder utan sådant. Vilket är frustrerande.

Vore jag dig skulle jag fundera på att dra ut på det ett tag. Försöka hitta ett par bra illustratörer som kan tänka sig att göra bilder för 500-750 spänn styck eller så (det är typ normen bland de jag hittat). Beställ och betala 1-2 illustrationer i månaden tills du fått ihop så många du vill ha.

solvebring

Superhero
Hur mycket behövs illustrationer? Hur hög standard behöver de hålla? Om man ska ha en sparsamt illustrerad bok, hur är det bäst att placera ut sina få bilder? Vilken typ av illustrationer är det högst prioriterat att ordna? Vilka resurser finns att tillgå för att dryga ut budgeten?
Tja, jag skulle vilja säga att det inte är ett måste, däremot ett fett plus. Fast allt beror så klart lite på. En del spel kan man ju köpa enbart för bilderna, liksom.

Det är trevligt med illustrationer; de ökar spellust, stämning, att man vill köpa skiten (om bilderna tilltalar en) osv. Samtidigt är det inte livsnödvändigt; ett bra spel kan stå för sig själv. Samma sak med ett tunt spel; är det bara ett litet häfte man snackar om så inte behövs väl egentligen några illustrationer – fast man kan ju peta in ett par bara för sakens skull.

Någorlunda standard, skulle jag vilja säga. Klart att det är awesome med överdjävliga illustrationer ... Fast ... Vem bestämmer standarden på konst – vem bestämmer vad som är snyggt och inte? Nå, så länge det inte ser sämre ut med illustrationer än utan, tycker jag att det är okej. Jag gillar alltifrån Thore Hansen till John Howe vad gäller stil och vadfan – kunde Äventyrsspel kan alla; deras illustratörsstandard varierade friskt.

Nå, vilka illustrationer man bör ha är en svinsvår fråga. Det handlar väl om att fånga stämning och touch av spelet helt enkelt; att genom bilder tala om vad det är för slags spel och hur dess fiktion kan tänkas vara. Kapitelillustrationer är väl ganska najs, där man försöker liksom fånga en mycket talande, stämningsfull scen som bygger en bro mellan kapitlets text och vad den kan tänkas motsvara in game.

Vad gäller knep för att dryga ut budgeten har jag inget att komma med ...

w176

Förlorad dotter
Hellre bra och få illustrationer än många fula kompisbilder.

Vill man få billiga bilder så ska man ändå höra av sig till en bra illustratör och be om en enkel gråskaleskiss från dom. En snabb och enkel skiss från en bra illustratör är ett mycket bättre budget köp en än färgbild från någon som är halvkass.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nice! Där känns som att man ju kan få ihop rätt schyssta bilder för rätt låga priser!

Som sagts i den här tråden så tycker jag att svartvitt duger gott! I synnerhet om man nöjer sig med bara en "hyfsad" kvalitet så tycker jag att sånna bilder ofta gör sig bättre i svartvitt än i färg!

w176

Förlorad dotter
Rymdhamster said:
Nice! Där känns som att man ju kan få ihop rätt schyssta bilder för rätt låga priser!

Som sagts i den här tråden så tycker jag att svartvitt duger gott! I synnerhet om man nöjer sig med bara en "hyfsad" kvalitet så tycker jag att sånna bilder ofta gör sig bättre i svartvitt än i färg!
Yes! Fast när man ska beställa något med begränsad budget får man vara noga så att man inte blir den här typen av kund.

The Vendor Client relationship - in real world situations

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Oooo, rena mardrömmen! Ja man ska nog tänka igenom vad man har för budget från början och sen disskutera allt utifrån det.

Recca

Femme Fatale
Eller ta riktiga bilder på typ lajvare i rustningar på medeltidsveckan och sedan lägga på photoshopfilter på dem.

Jarl

Hero
Recca said:
Eller ta riktiga bilder på typ lajvare i rustningar på medeltidsveckan och sedan lägga på photoshopfilter på dem.
As if a million voices cried out in anguish: NNNOOOOOoooooooooooo

Svarte Faraonen

ром и смерть
w176 said:
Hellre bra och få illustrationer än många fula kompisbilder.

Vill man få billiga bilder så ska man ändå höra av sig till en bra illustratör och be om en enkel gråskaleskiss från dom. En snabb och enkel skiss från en bra illustratör är ett mycket bättre budget köp en än färgbild från någon som är halvkass.
Väldigt bra tips! Tittar man på priserna för de svartvita skisserna (och jag har inga planer på att trycka i färg) verkar det ju inte så fruktansvärt blodigt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det går att göra trolleri med layouten så att en bok blir fin även utan bilder, A Taste for Murder är sådan IMO.

Om man har tur/är listig i valet av spelvärld, så kan man hitta väldigt mycket bra Public Domain-bilder som man kan använda gratis i sitt projekt. Det var så jag skaffade illustrationerna till The Daughters of Verona.

Annars kan man köpa färdiga bilder "stock art", det är billigare än custombilder. Däremot riskerar man att det blir spretigt, eller att folk känner igen bilderna från annat håll. Teknochock använde stock art rätt flitigt om jag minns rätt.

Arfert

Facit
Supernygga bilder som vi vant oss vid kan ju tyvärr vara etthinder. Bland de amerikanska OSR-spelen funkar det hu, där har man en ganska stor målgrupp som minns 1978-1983 och gillar det stuket, men svenska rollspelare verkar vara kräsnare.

I den kommande Monsterboken illustreras ju alla monster, och där kommer det vara allt från Folmer till mer old school bildmässigt (som typ Labyrinth Lord eller gamla Palladium). Hoppas folk kommer att förstå det senare, så man slipper recensioner som gnäller på det ("fula bilder!"). Allt kan inte se ut som Tapia, liksom.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
solvebring said:
Det är trevligt med illustrationer; de ökar spellust, stämning, att man vill köpa skiten (om bilderna tilltalar en) osv. Samtidigt är det inte livsnödvändigt; ett bra spel kan stå för sig själv.
Här måste jag nog säga emot (men det handlar ju om tycke och smak, så det är ok). Jag skulle aldrig läsa ett rollspel utan illustrationer. Har provat ett par gånger med gratisvarianter eller betaversioner av spel,men tröttnat efter några sidor. För mig funkar det helt enkelt inte att konsumera instruktionsböcker (som rollspel faktiskt är) om de inte är illustrerade.

Arfert

Facit
Vitulv said:
solvebring said:
Det är trevligt med illustrationer; de ökar spellust, stämning, att man vill köpa skiten (om bilderna tilltalar en) osv. Samtidigt är det inte livsnödvändigt; ett bra spel kan stå för sig själv.
Här måste jag nog säga emot (men det handlar ju om tycke och smak, så det är ok). Jag skulle aldrig läsa ett rollspel utan illustrationer. Har provat ett par gånger med gratisvarianter eller betaversioner av spel,men tröttnat efter några sidor. För mig funkar det helt enkelt inte att konsumera instruktionsböcker (som rollspel faktiskt är) om de inte är illustrerade.
Måste hålla med, rollspel utan eller med få bilder är tröttsamma att konsumera. Med ytterst få undantag.

Arfert

Facit
Recca said:
brrrrr... hatar photoshopsfilter sen Eons hemska landskapsbilder. Helt utan "känsla för feeling".

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Arfert said:
I den kommande Monsterboken illustreras ju alla monster, och där kommer det vara allt från Folmer till mer old school bildmässigt (som typ Labyrinth Lord eller gamla Palladium). Hoppas folk kommer att förstå det senare, så man slipper recensioner som gnäller på det ("fula bilder!"). Allt kan inte se ut som Tapia, liksom.
Kommer jag gnälla så är det för att det är för "snygga" bilder :gremsmile:

Svarte Faraonen

ром и смерть
Arfert said:
Supernygga bilder som vi vant oss vid kan ju tyvärr vara etthinder. Bland de amerikanska OSR-spelen funkar det hu, där har man en ganska stor målgrupp som minns 1978-1983 och gillar det stuket, men svenska rollspelare verkar vara kräsnare.
Ja, jag upplever att tröskeln är högre idag än tidigare. Även om OSR är bland mina två eller tre största inspirationskällor tror jag inte att min målgrupp är densamma, så den lösningen funkar inte så väl.