Inga bilder är bättre än fula bilder.
En annan plan: hitta någon extremt begåvad illustratör som typ går i gymnasiet och inte tar knappt något betalt alls, betala in lite pengar, få några skisser, inse att det blir allt svårare att få tag i personen på något sätt alls, ge upp, rita fula bilder själv och bli lite räddad av någon annan begåvad illustratör som ritar gratis till sist. Eller, det är kanske inte riktigt att rekommendera, men det var så jag gjorde med Terone ...
I Magneter och mirakel pratade vi en hel del om var bilderna skulle läggas. Vi (dvs Olle) valde att prioritera sådana delar man tittar i ofta, det vill säga inte världsbeskrivning och exempeläventyr. Det blir då också flest bilder i början av boken. Jag tror att det är smart, men jag är inte säker.
Med låg budget tänker jag mig att jag skulle prioritera illustrationer i början av varje kapitel, eller liknande, och sedan inget mer alls, så att man känner att det är ett mönster i var de finns. Och en snygg framsida, men det går ju att göra rent typografiskt också.