Amen!Hellre bra och få illustrationer än många fula kompisbilder.
Vill man få billiga bilder så ska man ändå höra av sig till en bra illustratör och be om en enkel gråskaleskiss från dom. En snabb och enkel skiss från en bra illustratör är ett mycket bättre budget köp en än färgbild från någon som är halvkass.
Kolla runt på Deviantart och försök hitta någon vars stil du gillar och fråga lite vad de skulle ta för en bild eller prata med någon etablerad men duktig och be om ett skissarbete.
Själv så förstår jag mig inte alls på den här Old schoolvågen där man plötsligt ska börja använda massor med dåliga bilder bara för att det är "old school". Rollspel utvecklas. Det är ungefär som att vi på Neogames skulle ge ut Monster & Varelser igen med orginalbilderna och säga "Alltså, bilderna är ju fula å så men det ska vara så. Det är old school vettu".
På svenska rollspelsmarknaden så gick ju Cell entertainment (med Gemini) och Riotminds (med främst Drakar) i bräschen och höjd kvalitén på böckerna rejält. Jag menar, jag har redan spelat kasst illustrerade D&D äventyr jag har ingen lust att göra det igen. Ska det vara nostalgi med Dungeoncrawl så ge mig ett bra modernt regelsystem som hanterar detta samt snygga illustrationer. Sikta framåt.
Men allt har väl att göra vem du gör spelet för. Är det viktigaste att illustrationerna blir rätt så precis som du tänkt dig så kan de ju vara hur fula som helst men de illustrera ändå det du vill visa.
Vill du däremot att illustrationerna ska få spelet att kännas högkvalitativt så ska du satsa på snygga och kanske då få som ger en känsla till de som läser det.
Gällande Eon som ändå är det spel jag mest varit involverad i så håller jag med om att egna och unika omslag har en bra charm och är det att föredra. Men man ska inte förglömma att omslag lockar köpare. Ett snyggt Kieth Parkinsonomslag kan försäljningsmässigt vara mycket bättre än ett specialgjort omslag av sämre kvalité. Eoniterna köper liksom den boken ändå. Medan med det inköpta, snygga, omslaget kan du locka nya köpare.