Mycket är ju verkligen sagt, och jag har bara kommit igenom hälften ännu(och orkar inte längre inatt!), men jag måste skriva ett svar innan jag glömmer mina idéer:
Jag tror idén där med skolorna kanske kan ha en poäng. Om spelet först tilltalar lärare/skolmyndigheter genom att ta upp moraliska dilemman alá Bamse, fast förpackar det lite mer som hockeykort i en Harry Potter värld... typ.
Då får man, teoretiskt sett, in både distrubition (alltså gratis hands out från skolorna), rollspel och samlande.
Tja, alltså man kan ju inte tilltala lärare och elever med riktigt samma sak, men om skolorna får introducera regler genom ett helt sett med små pamfletter med lättfattade regler och färdiga äventyr, där det ingår (inte så häftiga) rollpersoner. Antagligen skulle dom väl få mer eller mindre delas ut gratis och dessutom vara vara väldigt pk och moralkakiga. Lyckas man så introducerar man ett sett regler till en hel generation.
När det väl introducerats kan man börja sälja lite coolare rollpersoner, i kortformat såklart. Då kan man byta kort med varandra, antingen för att det är olika snygga bilder på dom, eller för att ett gäng kort blir ett superkort tillsammans, eller för att dom kan kombineras i serier, statsen är olika osv osv.
Äventyrsmodulerna är alltså ganska lätta i pamflettform, kanske ett tiotal sidar var i början, som både introducerar ett koncept, antagonister (i kortform) samt ett äventyr på några sidor (naturligtvis skulle man bli tvungen att låna mycket för att så snabbt kunna introducera hela koncept). Efter hand kunde man fördjupa koncepten med nya äventyr.
Spelarna kunde byta antagonister (Darth Vader istället för Sauron, OMG! (ja, fast inte som officiella kort då..)), eller spela de olika korten (kolla min supergrupp indiana jones, rocky och terminator!, den kan ju lätt slå din! frodo, poccahontas och stålmannen).
Hade man dessutom online stöd kunde ju spelare efter hand komma upp med mods på existerande äventyr, eller skriva hela egna koncept eller äventyr. Det skulle såklart först bli då man kunde spela domdär grupperna mot varandra...
Fasen, jag har börjat förlora fokus. Fattar nån vad jag menar?