Krank som the voice of reason? Var är min gillaknapp?
Jag tror inte att nördstämpeln är så illa som folk tror för övrigt. I alla fall upplever inte jag den som ett problem för hobbyn.
Vill också hävda, så mycket mainstream, tradrollspelare som jag nu är, att feta regelböcker verkligen inte är ett krav utan i så fall snarare att produkten är snygg och genomarbetad. I allmänhet tror jag på regler som är separerade ifrån en specifik setting men där genren är implikerad. DVS jag tycker inte att rent generiska spel brukar funka (GURPS Supers fungerar väldigt dåligt IMO) men att det är väldigt bra med ett spel som inte binder upp sina grundregler till en specifik miljö heller eftersom just homebrew (DVS det som tar tid mellan möten bland annat) visat sig vara det absolut vanligaste både när det gäller Vampire (Där folk förvisso inte bygger egna världar men likväl städer befolkade av sina egna SLP) och DND (Där folk tydligen bygger egna världar på löpande band).
Alltså.
1. Bestäm vilken genre, skriv regler som är enkla i en relativt snygg bok, med snygga illustrationer. Att satsa på production values annat än bra layout och liknande på denna bok är inte lika viktigt som i fas två.
2. Släpp en egen settingbok. Denna ska vara förbaskat snygg, helst inte innehålla regler överhuvudtaget (då kan den till och med tilltala personer som inte ens spelar rollspel och på så sätt dra in andra i hobbyn) och gärna innehålla en massa koncept som får folk att utropa, "Coolt!" "Wow! etc.
3. Släpp en liten bok/pamflet (dock helst i samma dimensioner som de andra böckerna så att de passar i bokhyllan tillsammans) med de regler som är specifika för settingen. Detta bör i princip vara en ren crunchbok och innehålla en massa saker som regeltekniskt öppnar upp för nya karaktärskoncept, inkludernade eventuella nya raser, yrken eller hur nu systemet ser ut.
4. Ge stöd till settingen genom att släppa nya mindre böcker som behandlar specifika delar av den. Dessa kan innehålla både regelcrunch, äventyr och setting då de är för den redan initierade. Lagom format för detta torde vara Pathfinder Journalböckerna (Ta en titt på dem, de är jävligt snygga även om man inte vill spela dem).
5. Om du fortfarande har huvudet över ytan ekonomiskt och har några nya idéer. Släpp en ny setting med samma regelsystem enligt samma principer.
Utöver detta tror jag på att släppa små pamfletter med scenarion ETC med kvalitativt frilansmaterial så mycket man kan. Online är det bra om du har en produktkatalog och ett gratis forum/chat. Du bör också liksom järnringen göra, publicera gamla konventsäventyr och liknande gratis då detta ändå inte är en omkostnad.
Försök att inte ge ut något av dålig kvalitet då en dålig produkt kan sänka dig totalt oavsett vilken marknad du befinner dig på. Förseningar är normen i branchen men håll spelet vid liv genom att åtminstone släppa en bok i halvåret av något slag.
Tills läsare för PDF eller liknande blir tillräckligt bra, fildelning inte blir lika utspritt, etc så finns det inte så stor anledning att sälja PDFer då din marknad är de som faktiskt vill köpa den fysiska produkten som särskiljer ditt spel ifrån onlinemuds etc. Den fysiska produkten är paradoxalt nog det som visar att du är seriös och som gör reklam för ditt varumärke framför de miljontals med banners du kan hitta online.
Om du har råd till annan reklam än bara word of mouth och att sätta ut boken i butiken, försök göra coola posters eller cut out figures. Sådant som folk ser och tänker "Vad är det där?". Sälj i allmänhet in settings och inte regelböckerna i dessa kampanjer då regelböckerna alltså kommer att vara torra och tråkiga i jämförelse. Lägg inte ner pengar på onlinebanners eller liknande då du ändå inte kommer att kunna konkurrera med alla facebookspel, dataspel, datingsiter etc och bara kommer att försvinna i bruset. Din huvudsakliga målgrupp vet redan var SF-bokhandeln eller Dragons Lair ligger (Även om en del av dem inte spelar rollspel än) och kommer således hitta din coola poster hängandes på väggen eller din cut out figure ståendes i entrén och tänka. "Det där vill jag veta vad det är."
Därmed inte sagt att du inte ska ha lite länkar och banners, bara att du inte ska lägga ner så vansinnigt mycket energi på det eftersom en banner i alla fall inte blir lika visuell som en poster om inte datoranvändaren maximerar just din banner och har en 42" skärm.