Nekromanti Gå på stan i mantel

Storuggla

Champion
Re: Vigsel mm (OT)

"Och svärfar godkände mig efter ca två veckor."

Två veckor? Jeflar, inkluderades lögndetektorer? Två veckor? Men... wow.

"Den kloke rektorn hade nämligen lejt ett antal fd gurkhasoldater som vakter. Små karlar med kall blick och långa påkar. "

Smart man. Ingen muckar med gurkhas. :gremsmile:

Storuggla, kopplingen till dvärgarna har diskuteras

Ackerfors

Alas, your rapids!
Varför?

Ja, jo, jag vet att du skrev "synliggör vårt intresse", så frågan kan kännas överflödig. Är det för att visa upp intresset finns det betydligt bättre sätt. Än så länge "bu", alltså.
För "synliggör ni ert intresse" ska det framgå vad ert intresse är så att jag slipper buntas in i en intressegrupp jag tillhör. Lajvare använder mantlar och alvöron, så ska ni använda det, se då för sjutton till att folk vet att det är lajv ni representerar. Hraufnir sa i tråden att man skulle söka sig till annan hobby om man inte står för sin hobby. Nog fasiken står jag för min hobby alltid, men jag vägrar stå för andras hobbys lika lite som jag vägrar stå för andras politiska eller sociala åsikter.

Skulle anledningen till ert utspökande (ja, jag kallar det det tills vidare) vara att ni faktiskt tycker det är skönt och plaggen fyller någon funktion, kör hårt. Strunta i vad folk tycker och tänker om er, ni följer bara er själva. "Bra", alltså.
Jag har själv strosat runt i både kilt, skotskrutiga byxor, frack, konstiga frisyrer, hippiemundering, gothigt, punkigt och fan vet vad. Jag är skäggig och långhårig så jag har hört att "Jesus" skrikits efter mig ett antal gånger. Jag bryr mig inte och ser ut precis som jag vill. Jag lyckas sålla omvärldens reaktioner till de jag tycker om att höra eller se. Tre äpplen höga barn som glor på mig är obetalbart.

På samma sätt har jag slutat bry mig om det som sticker ut omkring mig. Jag noterar de flesta, men lägger varken intresse eller energi på att "studera" utstickande element. Vare sig det är svarta, vita, röda, gula, fula, gröna, sköna. Acceptans är bra.

Så ja, kör hårt om det är för att ni tycker om det, låt för fan bli om det är för att visa att ni är bordsrollspelare.

Storuggla

Champion
Re: En intolerant jävels försvarstal

"Javisst är det väl så. Men däremot de som klär sig i KKK-kläder gör ju ett tydligt ställningstagande som är offensivt och med mening att vara sådant."

Om de inte gjort det av misstag! :gremlaugh:

Woody Allen said:
I was down south once, and I was invited to a costume party, and I rarely go to them, I went to one when I was younger. I went in my underwear shorts, and I have varicose veins. I went as a roadmap. And I figure, what the hell, it's Halloween, I'll go as a ghost. I take a sheet off the bed and I throw it over my head, and I go to the party. And you have to get the picture, I'm walking down the street in a deep southern town, I have a white sheet over my head. And a car pulls up and three guys with white sheets say "Get in". So I figure there's guys going to the party, as ghosts, and I get into the car, and I see were not going to the party, and I tell them. They say "Well, we have to go pick up the Grand Dragon". All of a sudden it hits me, down south, white sheets, the Grand Dragon, I put two and two together. I figure there's a guy going to the party dressed as a dragon.

All of a sudden a big guy enters the car, and I'm sitting there between four clansmen, four big-armed men, and the door's locked, and I'm petrified, I'm trying to pass desperately, y'know, I'm saying "Y'all" and "Grits", y'know, I must have said "grits" fifty times, y'know. They ask me a question, and I say "Oh, grits, grits". And next to me is the leader of the cla... you can tell he is the leader, 'cause he's the one wearing contour sheets, y'know. And they drive me to an empty field, and I gave myself away, 'cause they asked for donations, and everybody there gave cash. When it came to me, I said "I pledge fifty dollars". They knew immediately. They took my hood off and threw a rope around my neck, and they decided to hang me.

And suddenly my whole life passed before my eyes. I saw myself as a kid again, in Kansas, going to school, swimming at the swimming hole, and fishing, frying up a mess-o-catfish, going down to the general store, getting a piece of gingham for Emmy-Lou. And I realise it's not my life. They're gonna hang me in two minutes, the wrong life is passing before my eyes. And I spoke to them, and I was really eloquent, I said "Fellas, this country can't survive, unless we love one another regardless of race, creed or colour". And they were so moved by my words, not only did they cut me down and let me go, but that night, I sold them two thousand dollars worth of Israel Bonds.

Storuggla, quotemonster

Ackerfors

Alas, your rapids!

Bombarjacka?
Klänning fast man är man?
Anarkistmärken?
Palestinasjalar?

Särkar och toppluvor och allt vad som nu ingår i Ku Klux Klan-munderingarna är tydligt provocerande. Är de ovanstående det? Jag vet folk som blir provocerade av det och folk som råkat illa ut för att de haft det, oavsett. Vem avgör vad som är provocerande? Du? Jag? Den som provocerar? Den som blir provocerad?

För mig betyder de ovanstående ingenting. Likförbannat blir folk misshandlade för att ha burit kvinnokläder på fel plats vid fel tillfälle, haft anarkistmärken på jackan, eller liknande. I de fallen där mina vänner råkat illa ut så har de provocerat ofrivilligt. De har velat visa vilka de är och vad de tycker. Ändå har de blivit offer. Världen är allvarligt vrickad, men det kan inte komma som någon överraskning, varken för de som vill sticka ut eller för de som gnäller för att de reagerar på saker som sticker ut på ett internetforum. Göm er inte, gör en skillnad istället. Man ska få vara sig själv, tycka vad man vill utan att ta skada. Här löser vi dock inga problem.

hraufnir

Swordsman

Jag kan bara tala för mig själv och mina åsikter. Alltså tar jag ner ditt inlägg på en privat nivå.

Jag anser inte att bombarjackor är provocerande. INte heller Anarkistmärken, klänning, Palestinasjalar.
Kombinerar man däremot bomarjackan med en rakad skalle, 14håls stålkängor och ett nazistmärke i pannan så har man tydligt uttryckt en åsikt.

Jag är faktiskt själv lite halvskeptisk till folk som bär palestinasjalar. Inte för att de står för något speciellt för mig utan för att de som bär dem inte vet vad de står för och vad personer kan uppfatta av deras klädesplagg.

Klänning på män är väl i de flesta fall bara osmakligt, i vissa fall helt ok. Det är väl en smakfråga. Själv hade jag Kilt* på min flickväns studentbal.

Det jag försöker säga är: Har du på dig något som TYDLIGT VISAR EN STÅNDPUNKT får du räkna med att folk utgår ifrån att du har den ståndpunkten själv. Oavsett om du traskar med en palestinasjal bland kamelstammarna eller med bombarjacka med nazistmärke genom Fittja eller Anarkistmärke på rosenbad.

Jag uppmanar alltså till eftertanke, inte förbud eller gränssättning.

/Hraufnir, som inte vet om han håller med om Yassilus tankegångar men likförbannat är beredd att dö för hans rätt att uttrycka dem.

magoo

Hero
Fördomar finns överallt...

...min systerdotter jobbade som volontär i en by i Thailand. Hon är 1,75 och kurvig. Varje dag fick hon höra hur fet och ful hon var av byborna. Det var inte traditionell mobbing utan mer ett konstaterande: Hej! Du är fet! Och förresten så är du ful också!

Hon ser helt normal ut, rätt söt. Efter thailandsvistelsen var dock inte självförtroendet på topp.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Heh, ja, vi har nog rätt lika ståndpunkter även om jag anser att mantel och alvöron också är en tydlig (nåja) ståndpunkt som manar till eftertanke. Det är liksom bara kilopriset, smaken och utseendet som skiljer Golden Delicous och Granny Smith. :gremsmile:

hraufnir

Swordsman

Jamen visst är väl alvöron och mantel en klar och tydlig ståndpunkt. Men den är inte klar och tydlig med vad den förmedlar. Även om man väldigt klart ser att det är EN ståndpunkt. Kan du säga VILKEN ståndpunkt det blir? =)

Om man tar bort öronen blir det helt plötsligt möjligheten för ståndpunkten som jag har runt lajvkläder, helt enkelt att de är satans sköna och enligt mig lika snygga som t-shirt och jeans. *sitter i tunika och pösbyxor nu t.ex.*

Frågan jag ställer mig är: Vad får de (trådstartaren och Co) ut av det? Vad är det för ståndpunkt de vill visa? Vad de försöker göra genom lajvkläderna (om jag förstått trådskaparen) kan minst lika lätt genomföras med en insändare, och rätt formulerat troligen mycket effektivare.

Äpplen och Äpplen alltså? Eller pratar vi om storleken på leksakerna här? Allvarligheten i ställningstagandet? GÅr det att gradera?

G

Guest

Guest
Re: To each his own

Hej Krille!

Jag håller med dig. Vi har brist på frihet i vårt land, och visst ska man låta folk vara annorlunda. Nyanser och variation är kul!

Det sägs att "all PR is good PR" och visst drar dem åt sig blickar när dem går runt i mantel och alvöron. Tyvärr finns ju en risk att rollspelare då ses som "konstiga" och "annorlunda" vilket jag inte tror gynnar vår hobby.

Däremot tycker jag inte om att du använder ordet "neger". Det upplevs som fruktansvärt ledsamt för färgade människor, och eftersom du med detta inlägg beklagar dig över brist på tolerans kanske du kan föregå med gott exempel?

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Jamen visst är väl alvöron och mantel en klar och tydlig ståndpunkt. Men den är inte klar och tydlig med vad den förmedlar. Även om man väldigt klart ser att det är EN ståndpunkt. Kan du säga VILKEN ståndpunkt det blir? =)"

Nix, därav parentesen "(nåja)". Det har aldrig hindrat någon från att bli provocerad, tyvärr.

"Om man tar bort öronen blir det helt plötsligt möjligheten för ståndpunkten som jag har runt lajvkläder, helt enkelt att de är satans sköna och enligt mig lika snygga som t-shirt och jeans. *sitter i tunika och pösbyxor nu t.ex.*"

Som jag skrev här så är det toklugnt. Mina skönaste plagg kanske är en palestinasjal, kilt eller klänning? (Nu är det inte det utan ett par PEMA-byxor, men iaf)

"Frågan jag ställer mig är: Vad får de (trådstartaren och Co) ut av det? Vad är det för ståndpunkt de vill visa? Vad de försöker göra genom lajvkläderna (om jag förstått trådskaparen) kan minst lika lätt genomföras med en insändare, och rätt formulerat troligen mycket effektivare."

Preciiiis. Med färre sura bordsrollspelare i hasorna också. :gremgrin: :gremsmile:

"Äpplen och Äpplen alltså? Eller pratar vi om storleken på leksakerna här? Allvarligheten i ställningstagandet? GÅr det att gradera?"

Plagg som plagg var det jag tänkte. Folk skiter i om du har alvöron eller klänning om det är så att du sticker ut. Det är aspissigt, men den verklighet jag lever i åtminstone.

hraufnir

Swordsman

Det är ju för sjutton de färgade människorna som slänger sig omkring med det hela tiden. Inte bara i USA men även här i Sverige.

Sen är ju det viktiga inte precis ordagrannt vad man säger, utan vad man menar med detta. Vi har dock svårt att utläsa från text på ett forum om man e negativ eller bara använder det som benämning?

Vad tycker du att man skall kalla dessa personer med mörkare nyanser i hud än vår egen blekfinniga hy?

Neger, som kommer från franskans Nègre (osäker på accenthållet) betyder ju faktiskt bara brun. Mer rakt på sak kan man väl inte vara enligt mig.

Schwartzkopf är ett accepterat och omtyckt märke för hårvårdsprodukter, ett ord som på svenska blir Svarthuvud, eller Svartskalle. Hur skulle det låta om vi annonserade ut svartskalleprodukter i affärerna?

Tänk alltså på meningen med orden vi använder, och inte alltid på de precisa orden.

hraufnir

Swordsman

Jag skulle jättegärna säga: "Men problemet ligger ju hos dem som känner sig provocerade av någon annans klädsel." men även om detta i det mesta är sant är det inte någon allomfattande sanning och därför skall jag inte slänga mig med den alltför mycket.

Jag citerar SouthPark istället: "And remember children. Dressing up like Hitler in school, isn't cool."

Krille

Super Moderator

"Däremot tycker jag inte om att du använder ordet "neger". Det upplevs som fruktansvärt ledsamt för färgade människor, och eftersom du med detta inlägg beklagar dig över brist på tolerans kanske du kan föregå med gott exempel?"

Det fanns en ironisk poäng nånstans i användandet av "neger", men eftersom det här är internet så åts den upp av den lille gröne ironiätaren.

Alltså.. de som vill det kan ju göra det... men jag kommer nog aldrig att göra det. Har dock funderat på att ta med mig t.ex. min basker från lumpen eller någon utav min nyköpta DDR officers mössa på något konvent eftersom de är så snygga. Men att ha dem ute på stan? Njaaa... jag tror icke det.

Eksem

Champion

Jag kan säga att om jag använde ordet neger om jag pratade med en somalier från Akalla skulle jag inte ta mig till Kista, så att säga. Å andra sidan är uttryck som wassup nigga helt vanligt i samtal med mina kompisar (både svarta och vita). Tänk på hur ditt ordval uppfattas, inte på meningen med det.

De vanliga orden som används istället för neger är svart och mörkhyad.

Jambu

Swordsman
mantel=modernt? [ANT]

Förr eller senare måste det ju bli modernt att ha mantel igen! Jag menar, det här med vad som är modernt går i cirklar ju. Eller?

G

Guest

Guest

Jag föreslår att du pratar med en "färgad människa" så får du själv höra vad dem tycker. Det är ett ord som är fruktansvärt nedlåtande och har ett oerhört kränkande värde i sig.

Jag förslår att du kallar dem vid deras namn. Om du talar om en grupp människor, så kanske deras nationalitet skulle vara lämpligt? Eller kanske afrikan? Neger är ett ord som man aldrig ska använda. Att citera gammal franska är ju bara löjligt och det förvånar mig att du inte vet bättre.

Schwarkopf betyder inte "svartskalle" i den bemärkelse som du åsyftar ordet i negativt, nedvärderande syfte här. Det är ett tyskt efternamn som är förvånansvärt vanligt.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Gå på stan i mantel (nu helt ur spår)

När jag pluggade var vår overall rosa med illröda ärmar

(Avd. historiska overallfärger, docent Norén föreläser.)

Systemvetare?

Dewil

G

Guest

Guest

Jag tror att han inte riktigt hajar ditt lokala exempel, trots att det var lysande.