Nekromanti Götterdämmerung - ett mysterierollspel i 1700-t...

Big Marco

Läskig
Re: Amatöranalys av ordet Götterdämmerung.

Till sist kan man fråga sig vilket som är mest avskräckande för en svensk rollspelare - en tysk eller en fransk boktitel?

Om valen vore exvis "Götterdämmerung" och "En Garde" så vet ju jag vad jag hade valt... ,-)

G

Guest

Guest
Re: ZzzzZZzz

Låt bli och svara om du inte har något att tillföra till mitt svar tack!

Jag menar ju inte att rollspelet automatiskt skulle vara tråkigt bara för att det är 1700-tal. Om du hittar ett sådant påstående i mitt inlägg så vill jag veta var?

Om Riotminds kommer att presentera detta rollspel på samma sätt som DoD6 så kommer det att vara tråkigt.. En plastig yta utan något alls som lockar! Men som sagt, det är en personlig reflektion... Inget annat...!

G

Guest

Guest

Det uppenbara svaret är förstås "de som spelar mer inlevelsefullt än du?"
Och du vet hur pass stor inlevelse jag har när jag spelar rollspel? *Suck* Det är skillnad på att spela rädd och att VARA rädd på riktigt! I Sci-Fi rollspel kan jag uppleva spänning och fantastiska händelser och verkligen bli uppfylld av den miljön, men att bli rädd eller skärrad på riktigt i ett skräckrollspel går inte! Iaf inte jag...

Ja, men här håller jag med! De genrerna är ju så mycket ovanligare än 1700-talsrollspel! Varför finns det inte ett enda high tech/cyberpunk/Sci-Fi-rollspel i hela världen för? Medan världen svämmar över i otaliga 1700-talsrollspel!
Ehhh... Bara för att jag vill ha mer Sci-Fi rollspel på marknanden betyder inte per automatik att man måste kläma ur sig en massa dryga kommentarer! Nej, det finns idag INGET bra SVENSKT Sci-Fi rollspel, och inget bra SVENSKT Cyberpunkrollspel, och jag tror att sådana spel skulle sälja [och vara mer populärt] bättre än något 1700-tals rolllspel... Men återigen... En högst personlig reflektion, inget annat!

MVH
Lexx - På Spellistan: SPOCK - MR. Spocks Brain

Ymir

Liten kantbaron
Re: Avund?

2. Du kan försöka ha exakt samma målsättning som Riotminds och försöka göra ett bättre spel än de; ett spel som slår dem på fingrarna.
Faktum kvarstår, Riotminds kan med sin budget, sina reklammakare, illustratörer och layoutare nå ut till och göra spelet instinktivt mer tilltalande för en långt större massa än (jag förmodar) att Targon någonsin kommer att kunna. Jag anser att han har goda skäl att känna sig lite bitter över det. Jag hade gjort det, iallafall. För jag kan varken layouta eller teckna, och har inga som helst pengar att lägga på att trycka upp mitt spel. Den enda punkten jag någonsin (nåja) kommer att kunna bräcka Riotminds på är rent textinnehåll (och god svenska såklart, där behöver jag inte ens anstränga mig :gremsmirk:), och jag kan inte göra så mycket annat än försöka nöja mig med det. För jag filar ju faktiskt på "Efter Istiden", ett fornnordiskt inspirerat rollspel som från början var ett svar på DoD6.

- Ymir, vill också trycka upp glassiga, hårdinbunda rollspel, liksom

Rising

Vila i frid

Och du vet hur pass stor inlevelse jag har när jag spelar rollspel?
Du skrev ju själv att du inte kunde bli rädd av skräckrollspel.

att bli rädd eller skärrad på riktigt i ett skräckrollspel går inte! Iaf inte jag...
...och nu gjorde du det igen. Så, "nej", jag vet inte vilken inlevelse du har, jag bara litar på det du skriver.

Nej, det finns idag INGET bra SVENSKT Sci-Fi rollspel, och inget bra SVENSKT Cyberpunkrollspel, och jag tror att sådana spel skulle sälja [och vara mer populärt] bättre än något 1700-tals rolllspel
Själv tror jag att ett spel som någon konstruktör faktiskt har velat skriva har potential att bli mer engagerande än något rollspel som konstruktören inte velat skriva, men som hon skriver ändå för att hon tror att det kommer sälja bättre och få en större publik. Och jag ser inte poängen med att gnälla för att folk vill göra andra saker än vad man personligen önskar att någon kunde göra. Det är ju typ så som bebisar tänker. Nä, tusen minuspoäng.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Indeed

Du vet, det var jag som lade upp nyheten överhuvudtaget. Jag hade läst den, och plöjt hela hemsidan, innan jag ens öppnade munnen i den här debatten. Sedan må du tycka jag är hur Uhlenbusch i huvudet du vill, men förlåt att jag helt enkelt inte känner mig särskilt övertygad om att det här kommer bli ett bra spel. Jag har läst allt som finns tillgängligt om Riotminds vision och tycker den verkar intressant, men de måste fortfarande kunna förverkliga den på ett tillfredställande sätt samtidigt som de förhåller sig trogna till tidsmiljön. De betonar ju själva 1700-talsmiljön i allra högsta grad, så då förväntar jag mig att de är insatta nog att göra något bra av den. Det är ingen liten utmaning, och jag hoppas att de klarar det, men jag tror helt enkelt inte att de gör det. Är jag verkligen värd så mycket spott och spe för det? Är det verkligen så totalt förkastligt att inte vara förbehållslöst positiv och förväntansfull inför varenda svensk rollspelsprodukt som inte är skriven av sug-Neogames?

Isåfall är det du som är uhlenbusch i huvudet. Återigen helt imo.

- Ymir, irriterad

Rising

Vila i frid
Re: Avund?

Faktum kvarstår, Riotminds kan med sin budget, sina reklammakare, illustratörer och layoutare nå ut till och göra spelet instinktivt mer tilltalande för en långt större massa än (jag förmodar) att Targon någonsin kommer att kunna.
...så länge som Targon försöker tävla med Riotminds på deras villkor så är han nog hopplöst uträknad, ja. Det alternativet nämnde jag i förbigående, eftersom Targon skrivit klart och tydligt att han tror sig ha en annan målsättning än den som Riotminds verkar ta. Ju mer olik Riotminds vision är från Targons, desto bättre vore det för honom; det skulle ju betyda att de i allt högre grad kunde rikta sig mot varsin publik, och Riotminds övertag i resurser skulle bli allt mindre ett hot mot Targon. (Jag menar ju också att det till och med kan vara en fördel för honom. En tillgång som gör att fler kan relatera till hans projekt) Då känns det alltså ganska dumt att gnälla över de fantasifulla tilltag han förväntar sig från Riotminds. Han borde ju applådera dem istället.

Jag kan förstå att han är bitter, men då får han vara bitter mot sig själv, för om han hade hittat på en riktigt egensinnig och orginell idé från början så hade den här situationen aldrig uppkommit.

Den enda punkten jag någonsin (nåja) kommer att kunna bräcka Riotminds på är rent textinnehåll (och god svenska såklart, där behöver jag inte ens anstränga mig ),
Ja, det du skriver är "instinktivt mer tilltalande." :^)

/Rising
narras

Troberg

Sinister eater
Hur man konkurrerar som independentproducent

Riotminds känns som en karbonkopia av mitt eget spel (vilket naturligtvis inte är Riotminds fel), och det tycker jag är surt. Surt, därför att jag vet att Riotminds med sina resurser kommer att prestera ett helt ok spel där jag helt klart kommer att ligga i lä konkurrensmässigt med min sketna independentprodukt. Jag har blivit akterseglad på målsnöret och det är bara att önska Riotminds lycka till.
Ta det som en utmaning. Visa att du kan göra något bättre. Gör det gratis, lättillgängligt och öppet. Låt andra som är intresserade göra tilläggsmoduler om de vill.

Då tillför du något till rollspelsvärlden. Du kanske inte bräcker jättarna (om man nu kan kalla ett företag som bedrivs mer eller mindre på hobbybasis för jätte), men du kan visa vad du går för och du kan skapa en community med likasinnade. Titta på vad Krille gjort med Västmark. Han kanske inte bräcker de stora, men han har definitivt pålat ut sitt territorium.

Skyll mig för rätt saker om du ska hävda att jag är uhlenbush i huvet!
Ta det som en komplimang att någon tar sig tid att tänka ut ett så lysande derogativ om dig, det skulle jag gjort (fast du kanske är för ung för att komma ihåg Uhlenbush)!

Rising

Vila i frid

de måste fortfarande kunna förverkliga den på ett tillfredställande sätt samtidigt som de förhåller sig trogna till tidsmiljön.
Är det inte viktigare att de förhåller sig trogna till sin vision? De skriver ju ändå att spelet skall komma att utspela sig i "den mörka, glömda sidan av 1700-talet. Den sida som ströks ur historieböckerna." Därmed har de alltså redan från början visat att de kan komma att ta stora friheter med världen, och att det inte är tal om något historiskt rollspel i egentlig mening.

Den utmaning du ser framför dem tycker jag att du har hittat på själv. Jag anser exempelvis inte att varken Vargarnas pakt eller Sleepy Hollow kännetecknas av ett särskilt troget förhållande till 1700-talsmiljön.

Det är ingen liten utmaning, och jag hoppas att de klarar det, men jag tror helt enkelt inte att de gör det. Är jag verkligen värd så mycket spott och spe för det?
Jag tycker att du är värd en stor, trött axelryckning. Du stövlade in i tråden och anmärkte på irrelevanta saker (du skrev till och med att du var tveksam till deras inspirationsmaterial, vilket ju borde fått dig att tänka igenom om det inte i själva verket var du som hade missförstått spelkonceptet snarare än att Riotminds skulle ha gjort det (Du känner väl till den där norgehistorien med killen som kör bil på motorvägen och får höra ett trafikmeddelande på radion om att det kör omkring en galning på fel sida av vägen? Han utbrister "EN?! Det gör de ju allihop!" Så framstod du i mina ögon)) samtidigt som du viktigpettrade och slog dig för bröstet.

Det första var fel. Det senare var Risingbete. Man får alltid ett Risinginlägg i baken när man håller på och viktigpettrar sig.

Ymir

Liten kantbaron

Är det inte viktigare att de förhåller sig trogna till sin vision? De skriver ju ändå att spelet skall komma att utspela sig i "den mörka, glömda sidan av 1700-talet. Den sida som ströks ur historieböckerna."
Jo, men den sidan ska fortfarande hänga ihop, fortfarande förhålla sig till det verkliga 1700-talet på ett vettigt, trovärdigt och dynamiskt sätt. Gör den inte det, då är det ingen 1700-talskänsla man åstadkommit, utan ett blekt substitut. Om man låter "den mörka, glömda sidan av 1700-talet" bli en ursäkt för värdelös faktakoll (eller ingen alls) och nutid i 1700-talskläder är det ju bara ett standardfantasysyndrom man skapat, knappast en bra spelvärld. Det krävs mer än en fascination för korsetter och att man tycker luntlåspistoler är häftiga för att faktiskt skriva en skildring av 1700-talet, och än mer för att göra den bra. Ta White Wolf som exempel - deras moduler är stundtals på gränsen till perverst researchade, allting för att deras fantasyelement ska ha en intressant, utvecklad och historiskt trovärdig fond.

Därmed har de alltså redan från början visat att de kan komma att ta stora friheter med världen, och att det inte är tal om något historiskt rollspel i egentlig mening.
Men rollspelet utspelar sig i en historisk epok? Öh? Om det inte gör det till ett historiskt rollspel, vad är det då? I övrigt, se ovan - fantasyelement i all ära, men de gör fortfarande anspråk på att utspela sig i vår världs 1700-tal, och då får de se till att leva upp till det.

Den utmaning du ser framför dem tycker jag att du har hittat på själv. Jag anser exempelvis inte att varken Vargarnas pakt eller Sleepy Hollow kännetecknas av ett särskilt troget förhållande till 1700-talsmiljön.
Varför tror du att jag tycker Vargarnas pakt är dålig då? :gremsmirk:
Sleepy Hollow, däremot, är vad jag kan minnas ganska bra, också vad själva miljöskildringen beträffar. Inte fanns det väl några uppenbara tossigheter i den?

Jag tycker att du är värd en stor, trött axelryckning. Du stövlade in i tråden och anmärkte på irrelevanta saker samtidigt som du viktigpettrade och slog dig för bröstet.
Lustigt att du ska säga det. Jag är tydligen inte ensam om att vara bra på att viktigpettra mig och slå mig för bröstet. Folk undrade vad man trodde om 'Götterdämmerung', jag sade vad jag trodde om Götterdämmerung, att jag hade låga förväntningar eftersom jag inte gillar det Riotminds tidigare producerat, men att jag tycker det här nya konceptet verkar ballt, men tror att det krävs ett viss mått av historisk kunskap för att ro det i hamn på ett snyggt sätt. Här, i mitt första inlägg i den här tråden, reflekterar jag både över min egen sura inställning ("men med min allmänna inställning i åtanke") och skriver att jag inte alls blir förvånad, men imponerad, om Riotminds faktiskt gör ett bra rollspel av det här. Vad irrelevanta anmärkningar beträffar är väl spelets namn den enda detalj jag anmärkt på överhuvudtaget, och det formulerades mestadels som en reflektion.

Hur i hela friden skulle jag ha formulerat mig för att uttrycka mina negativa vibbar, och mina sympatier för Targons situation, utan att bli dränkt i klagomål och gnäll? Som det är nu tycks det relativt omständigt...så fort den heliga kon Riotminds är på tapeten, då.

- Ymir, skam den som ger sig

Pom

Swashbuckler

Själv tycker jag att "Götterdämmerung" tämligen exakt beskriver både stämning och innehåll:

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Kväkare, naturfilosofer, kryptogramskrivare, intrigmakare, teologer, astrologer, ockultister, alkemister, matematiker och demonologer trängs i en tid då mörkret faller över Europa. Det är en tidsepok präglad av uppgivenhet, misströstan och förtvivlan, men också av förhoppning, upplysning och utveckling.

--------------------------------------------------------------------------------

Av texten ovan att döma ska man spela i en värld där mörka krafter bryter mot upplysningstidens nya ideal och förnunftet gör upp med folktro och mystik. Det är också ett spel som strävar efter en viss undergångsstämning. Helt klart en "gudarnas skymning" således.
Jodå, den ordagranna betydelsen verkar lämplig på flera sätt.

Sen skadar det knappast att "Götterdämmerung" lär vara ett långt mer etablerat begrepp i Sverige än någon eventuell fransk motsvarighet.
Men om vi är överens om att ordet redan är etablerat i Sverige är det väl rimligt att tänka sig att dess användning inte rör ett ännu icke publicerat rollspel?

För min del associerar jag främst till opera (WagnersRing förstås i synnerhet) och till forngermansk ödestro. Det jag har sett av den etablerade användning du nämner har ofta rört just sådant.

Men jag vill understryka att konceptet verkar skoj och att jag är fullt beredd att låta mig omskolas till att associera till Riotminds 1700-talsvariant i framtiden. :gremcool:

Targon

Hero
Om oförskämdheter och annat

Berättigar det ren oförskämdhet?
Oförskämdheter är ett kraftfullt ord som jag personligen (åtminstone mot bakgrund av min dåvarande sinnesstämning)inte tycker täcker vad det egentligen handlade om. Jag medger emellertid villigt att jag kom med onyanserad och orättvis kritik av en produkt som jag ännu inte sett. Oförkämt för somliga, men jag tycker fortfarande att det är ett för starkt ord. Orsakerna till min synesvis hårda jargong har delvis levererats tidigare i tråden, nämligen i mitt svar på Risings Uhlenbusch-inlägg. Men orsaken bakom mina hårda formuleringar (formulerade inte helt utan ironi och självdistans - sorry för att jag inte puttade in tillräckligt många graemlins) var framför allt en omedelbar reaktion på chocken att upptäcka att vad jag håller på att göra till viss del görs av ett svenskt kommersiellt företag. Jag har nu hämtat mig från chocken och vet att jag nu knappast skulle ha formulerat mig som jag gjorde. I stället har jag efter samtal med polare kommit fram till att jag kör vidare på samma väg med mitt eget projekt men pressar hårdare de unika dragen i spelet. Så min batalj med Riotminds kommer förmodligen att föra något gott med sig.

Så några sista frågor: Varför den personliga touchen i ditt inlägg? Varför gör det ont på dig när jag är "oförskämd" mot Riotminds? Det var ju nämligen inte mot dig jag var "oförskämd" utan mot ett av Sveriges största och mest inflytelserika rollspelsföretag. Eller Riotminds kanske är en helig ko som man ska klappa snällt, mjölka varje morgon och förse med rikligt med föda i form av lydiga applåder för alla projekt de släpper ifrån sig? Om det är så, kan jag bara säga: Beklagar, det visste jag verkligen inte, men jag lovar bot och bättring...och fler graemlins i mina inlägg.

Krille

Super Moderator
Re: Om oförskämdheter och annat

Tro mig, det är tillräckligt jobbigt med all negativ kritik för de produkter som man ger ut, men det får man tåla. Alla kan inte gilla allting. Jag vet att jag inte är Guds bästa barn när det gäller kritik av andras produkter, men jag undviker att kritisera produkter som jag inte har läst. Det är att gå för långt.

Och negativ kritik av produkter som inte ens finns är definitivt för långt!

Så kalla det ett fotstamp från mig å "industrins" vägnar med andemeningen "skäll gärna på oss, men inte för saker som vi inte har gjort än" om du vill. Eller kalla det medkänsla med kollegor som får sin inspiration släckt av en massa viktigpettrar som vill pinka revir.

G

Guest

Guest

Själv tror jag att ett spel som någon konstruktör faktiskt har velat skriva har potential att bli mer engagerande än något rollspel som konstruktören inte velat skriva, men som hon skriver ändå för att hon tror att det kommer sälja bättre och få en större publik. Och jag ser inte poängen med att gnälla för att folk vill göra andra saker än vad man personligen önskar att någon kunde göra. Det är ju typ så som bebisar tänker. Nä, tusen minuspoäng.
Ehhh... Vad fan är det med dig? Jag skrev bara att jag önskade att riotminds valde att kanske göra ett annat rollspel än just 1700-tals skräck! Inget annat, jag gnäller inte på dom eller annat! Skärp dig!

..och nu gjorde du det igen. Så, "nej", jag vet inte vilken inlevelse du har, jag bara litar på det du skriver.
Jo... Men återigen... Spela rädd och vara rädd är SKILLNAD... JAg kan SPELA rädd på beställning... emn jag kanske INTE gillar det...

MVH
Lexx - Börjar tröttna på attityden! [Håller det på att bildas en Roitminds sekt?]

Feliath

Swashbuckler
Dear Targon: You are a shithead

Varför gör det ont på dig när jag är "oförskämd" mot Riotminds?
För att du är lika oförskämd oavsett vem du vänder det mot? Själva oförskämdheten blir ju inte mindre eller mer OK av att du riktar den mot fler människor.

Det var ju nämligen inte mot dig jag var "oförskämd" utan mot ett av Sveriges största och mest inflytelserika rollspelsföretag.
Låt mig förklara något för dig: den här hobbyn är en miniatyr. En smurfs docka föreställande en dvärg. "Ett av Sveriges största rollspelsföretag" betyder, i realiteten, att de är typ tre pers istället för en, och att de har tillräckligt OK betalt på sina vanliga jobb att de kan sänka sina pengar i snygga tryck.
Är du verkligen så dum att du inte vet det? Att du inte förstår att det är precis likadana lirare som gör DoD6 som vilken indieproduktion som helst, precis lika få människor som tar saker precis lika personligt? (Och där har du vad Krille vänder sig emot, förresten.) Eller försöker du bara slingra dig?

/Feliath - corporate shill

Ymir

Liten kantbaron

Tja, imo låter "Gudarnas skymning" minst lika tufft på svenska. Det hade dessutom gjort innebörden tydlig och klar för alla och en var.

Och på franska? Tja, nu är mina kunskaper för ringrostiga för att åstadkomma något vettigt, men något i stil med "Crépuscule des dieus" torde det bli. Och okej, liksom, jag ser en tydlig poäng i att det kanske är lite väl svåruttalat för en genomsnittlig svensk. Fast själv har jag ingen aning om hur "Götterdämmerung" uttalas egentligen, och det är jag väl knappast ensam om, så det går väl på ett ut.

Nej...jag skulle haft titeln på svenska. Det hade låtit väldigt mustigt: "Gudarnas skymning - ett mysterierollspel".

- Ymir, svensk

Ymir

Liten kantbaron
Re: Nog nu

"Ett av Sveriges största rollspelsföretag" betyder, i realiteten, att de är typ tre pers istället för en, och att de har tillräckligt OK betalt på sina vanliga jobb att de kan sänka sina pengar i snygga tryck.
Är du verkligen så dum att du inte vet det? Att du inte förstår att det är precis likadana lirare som gör DoD6 som vilken indieproduktion som helst, precis lika få människor som tar saker precis lika personligt?
Mjae, de torde dessutom med all rimlighet ha en mindre legion av frilansare, illustratörer, layoutare etc. Somliga av dessa jobbar gratis, kanske enbart för att få se sina texter i glassigt tryck, andra får betalt. På något sätt har Riotminds iallafall råd med allt det där, och det är fortfarande långt mer än vad som kan sägas om Targon och hans lilla independentproduktion.

Så en känga uppåt på näringskedjan i det här fallet tycker jag definitivt är helt okej. Inte nödvändigtvis berättigad, men fullt acceptabel.

- Ymir, långt ned på näringskedjan

G

Guest

Guest
Godnatt! (Tråden är låst)

Tyvärr har det blivit lite infekterat i den här tråden. Jag ber alla att ta fram en kall dricka, dricka upp den och sen vara lite mer coola när ni skriver inlägg. Tråden är låst, vill ni fortsätta att diskutera - starta en ny tråd men håll er då på en trevligare nivå.

Tyvärr är det vissa som har en tendens till att alltid lyckas trolla bort trådar, det tycker jag och säkert en del med mig, att det är tråkigt. Jag ber er att tänka efter en gång till.

Det är synd, den här tråden hade kunnat bli mycket intressant men av andra orsaker. Men som jag skrev - om intresset finns starta en ny tråd men håll den trevlig och positiv!

Targon

Hero
Re: Dear Targon: You are a shithead

Re: Dear Targon: You are a shithead
Är det kul att svara oförskämdheter med nya oförskämdheter? Två fel gör inte ett rätt. Jag har medgivit att jag yttrade mig klumpigt igår. Va fan, det var fredag eftermiddag och jag hade inte omdömet med mig. Sorry för det!

att de är typ tre pers istället för en, och att de har tillräckligt OK betalt på sina vanliga jobb att de kan sänka sina pengar i snygga tryck. Är du verkligen så dum att du inte vet det?
Jepp, det känner jag till. Storlek i det här fallet är lika med makt och inflytande över hobbyn i landet. Inte antal filurer som är kopplade till företaget.

Eller försöker du bara slingra dig?
Vad ska man annars göra när man har landets alla rollspelare emot sig.