Jag har sett det senaste avsnittet. Snyggt tidshopp, bra casting av vad jag kan se av de "vuxna" karaktärerna. De fortsätter att följa böckerna i något och gå långt från böckerna i annat. Det är okey, att hoppa till ett annat medium betyder att man måste ändra visa grejer, och ibland kan man tycka att man får en egen idé som är inspirerad av böckerna, eller något man bara tycker är bättre. Här blev det inte så bra dock. Avsnittet i sig är inte dåligt, men det är nog seriens, i min mening, svagaste avsnitt.
Alicent och Criston har blivit djupt osympatiska utan att för den delen vara intressanta. Larys Strong gör dessutom en ganska så svag Littlefinger-impression och hans plan är vad jag skulle kalla befängd. Att mörda sin bror och far för att få ärva ett slott är ju en sak, men sättet han gör det på är egentligen ganska dumt. Han anlitar ett gäng random fångar, hoppas på att ingen fuckar upp något och skickar iväg gruppen av mördare, våldtäktsmän och allmänt slödder för att utföra ett avancerat mord som måste se ut som en olycka mot en högt vaktad man. Och han lyckas, utan problem. Det är en ogenomtänkt plan som funkar för plotten kräver det medan han håller ett "chaos-is-a-ladder"-tal i bakgrunden.
Det får karaktären att framstå som impulsiv och ganska dum, men serien önskar framställa honom som manipulativ, känslokall och kalkylerande.
Trots mitt gnäll så tycker jag inte serien är dålig. Jag tycker bara att det här är ett relativt svagt avsnitt, mycket på grund av just Larys. Blir förhoppningsvis bättre nästa avsnitt.