Fanken vad sorgligt det är att se Viserys i detta tillstånd. Nerknarkad och bortglömd på sitt rum, med damm och spindelväv över hela sin vackra miniatyrstad. Snyggt gjort för att visa hur snabbt Hightowers gömde undan honom och glömde bort honom. Också snygg teknik som använts för att visa hans skador. Viserys överlag fortsätter att vara sin sorgliga och något missräknande gestalt.
Alicent fick också lov att vara sympatisk och inte bara tok-ond, vilket är en trevlig omväxling. Jag bara satt och väntade på att hon skulle försöka ha ihjäl Dyana på något grymt vis, men tji fick jag. Jag tror det är för att Criston inte fick lov att vara med så mycket. Hennnes barn har iallafall tydliga personligheter (sexpest, psycopath, 'special girl') men serien fortsätter göra det tydligt vem dom tycker vi borde sympatisera med i konflikten Green/Black. Detta har dock nackdelen med att Rhaenyras egna barn inte har särskilt färgstärka personligheter att svara med.
Det var längesedan jag läste böckerna kan någon med mer mer recent knowledge säga mig om grejen med viserys och alicent där viserys misstar alicent för rhaenyra och pladdrar på om sången av is och eld och får det att framstå som alicent är den utvalda ( in alicents mind då han igentligen talar om rhaenyra)är något ifrån böckerna eller nått som dom stoppat in där endast för tv-serien ?
Allt det är är inkrystat som referens till GoT-serien. Hela plotlinen med allting som har med the prince that was promised, hotet från norr etc. är hittepå. Ingenting som nämns överhuvudtaget i källmaterialet. Man kan tycka det är bra eller dåligt eller ha en ambivalent relation till det om man så önskar, men det introduceras här.
Själv tycker jag inte det behövs, och jag tycker inte Alicent behöver motivationen för att stå emot Rhaenyras claim till tronen. Hon har motiverats sen hennes far avsattes att försöka förhindra att Rhaenyra tar över tronen, hon saknade inte rättfärdigande till sitt beteende liksom. Sen påminner allt det där bara mig om vilken katastrof de sista säsongerna av GoT var, så jag hade helst stått över det.