Game of thrones - House of the dragon.

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,313
Både av lite abstinens och för att jag hunnit glömma en del ser jag om säsong 1. Redan kommit avsnitt 5 och den ödesdigra bröllopsmottagningen. Alltså det är så otroligt bra!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,428
s02e02

Fortsätter leverera som fan. Ett efter ett försvinner varje hinder för totalt drakvapenkrig. Det är svårt att gilla Otto Hightower, men det går att sympatisera med honom när alla parter, på bägge sidor, har sina "smarta" planer som går åt helvete. Ser Erryk och Ser Arryk är oändligt mycket inressantare som tvillingkonflikt än Osha och Mae, trots så litet setup.

Möjligen finns det några scener som inte levererade någon payoff - Hugh och Addam är setup, men processionen kändes hela tiden som att den skulle resultera i mer, som ett upplopp eller en massaker. Aemond - vem vet?

Emma D'Arcy är som vanligt spektakulär som Rhaenyra, och Rhys Ifans som Otto Hightower får släppa loss här (för ett värde av "släppa loss").

Fortfarande det bästa som går på tv.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,697
Location
Eslöv
Jag började faktiskt gilla Otto Hightower i det här avsnittet. Hans enorma frustration med hur olämpliga folk är runtomkring honom är najs. Jag tyckte också genuint synd om kung Aegon när han sitter på mötet och försöker sörja sin döda son och alla pratar om att använda hans sons lik som en påfågel för att vinna public support.

Men Alicent alltså. Hon åker verkligen en rutschkana ned mot att bli lika vidrig som Criston Cole. Hon knatar in till sin gråtande son som djupt sörjer det han har förlorat och bestämmer sig för att gå ut ur rummet utan att säga någonting och ligga med Cole igen, trots att sist hon gjorde det så dog hennes barnbarn. Mom and grandmother of the year. Jag stör mig nästan lite på det, för serien har länge försökt utmåla både henne och Rhaneyra som compassionate people in hard times, men Alicent är riktigt vidrig faktiskt. (Jag förstår symboliken här, hon försöker prata med sin far som avvisar henne, och när hon hittar sin sörjande son upprepar hon sin egen faders misstag och avvisar honom).

Aja.

Vi får några scener i det här avsnittet som är något av det bästa jag har sett i Game of Thrones. Först när Rhaenyra och Daemon bråkar med varandra, det är så fruktansvärt bra alltså. Vilka skådisar! Det var nästan så jag fick påminna mig själv att andas när jag såg det.

Otto Hightower med Aegon och Criston är också en helt fantastisk scen.

Jag ska avsluta min post med ett meme som summerar ett mindre klagomål jag har med denna säsong dock.

injusticecover(1).jpg
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,697
Location
Eslöv
Apropå Arryk och Erryk-duellen så fortsätter rustningar i Game of Thrones att först och främst vara dekorativa. Lite synd kan jag tycka.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,313
Ännu ett utmärkt avsnitt. @JohanL och @Mundo har sammanfattat de starkaste punkterna bra så jag inte så mycket att tillägga. Men det är verkligen njutbart att se så här bra tv (speciellt när jag sett alla tolv avsnitten i sträck över de senaste 7 dagarna).

med ett meme som summerar ett mindre klagomål jag har med denna säsong dock.
Ok, jag fattar poängen men Rhaenyra har väl knappast haft dåligt med scener i avsnitt 1 och 2. Så lite orättvist är den allt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,697
Location
Eslöv
Ok, jag fattar poängen men Rhaenyra har väl knappast haft dåligt med scener i avsnitt 1 och 2. Så lite orättvist är den allt.
Nä, hon har inte haft dåligt med scener, jag delade den med glimten i ögat. Men jag vill såklart ha mer screentime för Rhaenyra än för Criston, och jag såg någon analys som visade att än så länge så har Cole varit i fler scener än Rhaenyra (tror det beror mycket på att tv-serien fokuserat mer på King's landing än så länge i säsong 2 och han står alltid med i bakgrunden någonstans).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,428
En av de coola sakerna med serien är hur folk tror på sina egna osanningar. Alicent och Aegon tror på riktigt att Viserys ändrade sig om tronföljden på sin dödsbädd, men det är bara för att det är i deras intresse att tro på det. Sättet Otto Hightower hävdar att allt han gör är "for the good of the Realm" verkar vara något han tror på själv, men är förstås groteskt osant - allt var för honom själv och hans hus (medan Lyonel Strong av allt att döma var det som Otto tänker att han är).

Och hur enkelt det är att missa sådant när det framförs med passion av en bra skådespelare.

(Daemon vet inte ens själv varför han gör vad han gör, däremot.)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,697
Location
Eslöv
(Daemon vet inte ens själv varför han gör vad han gör, däremot.)
Jag uppskattar hans kaosenergi väldigt mycket, men tror jag uppskattar den mycket mindre om det inte vore just för skådisarnas insatser. Det här är en så löjligt väl skådespelad serie så det bara går.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,428
Jag uppskattar hans kaosenergi väldigt mycket, men tror jag uppskattar den mycket mindre om det inte vore just för skådisarnas insatser. Det här är en så löjligt väl skådespelad serie så det bara går.
Det är jätteroligt att han bara får sina repliker som skådis, ingen underliggande teori om vad det är för fel på honom. :) Han skulle bli mindre intressant om det gick att hitta någon riktig systematik i det hela. Uppenbarligen är han rabiat kring att inte behöva känna sig tvungen att göra något eller inskränkt i sitt handlande av några yttre faktorer, men utöver det? Svårt att säga.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,313
Uppenbarligen är han rabiat kring att inte behöva känna sig tvungen att göra något eller inskränkt i sitt handlande av några yttre faktorer, men utöver det? Svårt att säga.
Tycker det är briljant hanterat. (Sen hur det skötts bakom kameran vet jag inget om.) Som exempelvis i bråkscenen i avsnitt 2 där Rhaenyra frågar om han erkänner henne och han bara inte kan svara ja, utan måste komma med liksom något annat påstående som typ innebär "ja". Men bara inte uttalat eller på ett sätt där han tydligt ger efter.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,384
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Avsnitt 2 var precis så bra jag ville att det skulle vara och serien fortsätter att vara 5/5! Jag vet att det är långt kvar och lär inte bli förrän i säsong 3, men jag ser verkligen fram mot hur de hanterar ”hour of the wolf” då Stark från första avsnittet inte var vad jag tänkte mig när jag läste Fire and Blood. Men annorlunda än vad jag tänkt betyder inte dåligt :) Ser fram mot avsnitt 3 och resten av säsongen, skall bli intressant att se hur långt in i ”dansen” man kommer i denna säsongen.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,697
Location
Eslöv
Avsnitt 2 var precis så bra jag ville att det skulle vara och serien fortsätter att vara 5/5! Jag vet att det är långt kvar och lär inte bli förrän i säsong 3, men jag ser verkligen fram mot hur de hanterar ”hour of the wolf” då Stark från första avsnittet inte var vad jag tänkte mig när jag läste Fire and Blood. Men annorlunda än vad jag tänkt betyder inte dåligt :) Ser fram mot avsnitt 3 och resten av säsongen, skall bli intressant att se hur långt in i ”dansen” man kommer i denna säsongen.
Om vi gissa helt från höften?

Säsongen slutar med...

Rhaenyra erövrar King's landing.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,697
Location
Eslöv
Eller näst sista - det är en GoT-vana att göra den stora grejen i näst sista avsnittet och låta det sista runda av.
Kanske, det är möjligt. Å ena sidan dog Ned i näst sista säsong 1, men å andra sidan fick Dany sina drakar i säsongsfinalen - tror att det är någonstans där denna säsong kommer avrunda. Harrenhall lär dyka upp i nästa eller näst-nästa avsnitt oavsett.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,384
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Kanske, det är möjligt. Å ena sidan dog Ned i näst sista säsong 1, men å andra sidan fick Dany sina drakar i säsongsfinalen - tror att det är någonstans där denna säsong kommer avrunda. Harrenhall lär dyka upp i nästa eller näst-nästa avsnitt oavsett.
Ned dog väl i avsnitt åtta av tio i säsong ett? Eller jag som totalt glömt hur säsong ett i GoT var?
 
Top