Det är en grej som jag inte har "lyckats med" under hela seriens existence... eller under någon serie överhuvud taget... att höra/notera/känna igen de olika musik teman i serien och koppla det till vad som händer i serien. När jag hör musiken i serien så tänkter jag inte "aah... det där är ju X musik... så då måste scenen betyda Y"... allt som ofta så även om jag hör musiken i serien, så "noterar" jag inte att jag hör musiken... den finns där, och det är allt för mig. "Ah... musik..." och längre än så går det oftast inte. XD
Första gångerna jag noterade att jag inte verkar notera att musiken är där, var medan jag kollade på youtube kanalen "Blind Wave" med deras reaktionsvideo och konversationer om GoT avsnittet de sätt. Där kommer de väldigt ofta in på, och snackar om, just musiken och hur den är kopplad till vad som händer, och hur variationer och kombinationer och mixar utav olika musik stycken hjälper till att bygga upp scenerna.
Det är dock helt enkelt en grej som jag inte märker av igentligen när jag tittar på något. Jag hör musiken, men jag registrerar inte igentligen att jag hörde den, eller i vilket sammanhang och runt vem jag hörde dem, plus att mitt minne för musiken är i närheten utav icke existerande så fort scenen eller avsnittert är slut.
Tror delar av detta kommer ifrån att jag helt enkelt inte lyssnar på musik på samma sätt som majoriteten utav människor gör, och har inte samma typ utav minne för musik som andra har. Jag lyssnar inte på musik pga vad texten må säga eller betyda och deras underliggande mening, eller pga att musiken/texten tar mig tillbaka till gammla minnen/goda tiden och sådant. Den enda anledningen till att jag lyssnar på musik, att jag lyssnar på vissa typer utav musik, etc, är att jag gillar hur de låter... that's it.
Samtidigt så har jag aldrig haft ett minne för låttexter, som mest så kan jag kanske 1-3 låtars text någerlunda rakt ur huvudet, och med många låtar så kommer texten till mig medan jag lyssnar på den... men utanför det så kan jag i närheten utav aldrig bara så där rabbla upp en hel låts text från min hjärna.
Musik kan också vara något som drar mig ur vad det är jag gör... där musik kan göra att jag tappar fokus på spelet/filmen/tv-serien/etc, så jag missar vad som händer för att min hjärna skiftade fokus från grejen till musiken. Där av att jag alltid, om det går, sänker eller helt stänger av musiken i spel... hur mycket jag sänker musiken, eller om jag stänger av den helt, beror på hur pass "störande" musiken är för min fokus på spelet (hur lätt den drar min fokus... ju mer jag gillar den typen av musik ju större är chansen att den drar min fokus) . Jag tenderar inte heller lyssna på musik när jag gör andra grejer, som när jag läser böcker, eller när jag skriver på ett forum eller något, för det kan som sagt störa min fokus på de grejerna... där är vissa typer av aktiviteter som jag kan göra utan problem medan jag lyssnar på musik, men de kräver att min hjärna inte behöver vara fokuserad på den aktiviteten... som t.ex att städa eller något. XD
Det ends som i slutändan har betydelse för mig med musik, som tidigar nämnt, är hur det låter... hur varje del av musiken låter, må det vara det instrumentala, eller hur det låter när de sjunger, och hur alla de aspekterna utav låten låter tillsammans, och vilen typ utav "ljudvåg" de skapar... topparna och dalarna, och hur låten förflyttar sig upp eller ner i det hela, etc... förutsatt att jag gillar musiken, att det är något som jag skulle lyssna på när jag känner för att lyssna på musik. Huh... det låter nästan som om jag snackar om något som jag ser med mina ögon, snarare än hör med mina öron... och det är nog inte helt "far fetched" det, kan nog finnas något i det som har betydelse, vet inte helt... XD Musik som inte intresserar mig har jag i närheten inget minne för alls... vilket råkar vara all GoT's musik. Det är helt enkelt inte en typ utav musik som jag skulle lyssna på utanför GoT. Där finns ju alltid undantag, där någon låt eller musikstycke från typer av musik som jag inte är intresserad av fastnar för mig, som GoT's intro låt... men de är undantagen som bekräftar reglen mer än något annat.