Så, episod 4, "The Spoils of War".
* Börjar bokstavligen med krigsbytet. Bronn visar varför han fortfarande är med i serien - han är den ende i den gruppen av karaktärer som kan tala sanning till de mäktiga.
* Järnbankens utsände tar upp Golden Company igen. De har nämnts då och då tidigare i serien, men jag tvivlar på att de kommer att ha samma funktion som i böckerna. Det vore litet sent att introducera en ny arvinge nu.
* Scenen mellan Bran och Littlefinger är intressant och välspelad - men vet inte Bran att Littlefinger förrådde Ned? Hans visioner är väldigt plot convenient, tycks det.
* Hejdå Meera. Skall du hämta farsan, så han kan bekräfta Jons ursprung? Jag tror inte så många kommer att acceptera det bara för att creepy Bran säger det. Scenen befäster i alla fall att Bran inte bara är Bran längre - det är möjligt att han har ärvt de tidigare siarnas minnen.
* Åh fy fan, Arya gör precis det jag hoppades att hon INTE skulle göra. Knallar fram till Winterfell och berättar för alla vem hon är, och sedan avslöjar hon sin nya färdighet i strid så att alla kan se. Jag fick kolla upp, för jag mindes inte exakt, men nej - Arya vet inte om Littlefingers förräderi, och han är inte på hennes lista. (P.S. apropå listan så är alla på den antingen döda eller så dyker de fortfarande upp då och då i serien, med ett undantag - vad har hänt med Ilyn Payne?)
* Exposition genom grottkräl. Det är litet lustigt att bilderna av white walkers är oerhört mycket mer realistiska än de andra streckgubbarna.
* Det som klingar litet falskt är när Dany tror att Jon inte vill knäböja av stolthet, och han inte säger emot. Jag har hela tiden fattat det som att han inte vill vara kung, men att lorderna skulle hoppa av om han inte var det. Kan han inte bara säga till henne att "OK, om vi vinner det här kriget så lovar jag att abdikera, så kan du utse någon annan till Warden of the North."
* Tur att Tyrion säger rakt ut att det verkar finnas någon attraktion mellan Jon och Dany - för annars hade jag inte märkt något. Det kommer definitivt inte fram genom skådespel... Men kul att Tagaryens fortfarande är keeping it in the family, fin gammal tradition.
* Mer teleporterande arméer. Okej, slaget sker inte så långt från King's Landing, uppenbarligen, så avståndsmässigt är inte detta den tokigaste förflyttningen. Men finns det skepp nog kvar för alla dothraki? Och var går man i land tillräckligt nära staden, utan att det märks?
* Framför allt: var fan kom Tyrion ifrån? Han var ju kvar på Dragonstone efter att Dany dragit iväg.
* Bronn saves the day again. Först lyckas han skada en drake med ballistan, sedan räddar han Jaime undan drakelden. Det ser ut som han i alla fall - jag ser inte ansiktet, men klädseln stämmer.
* Jaime använder en historisk term för ballistan, som nästan är korrekt - en scorpio var i själva verket mindre än så, men close enough. Min poäng är: det tyder på att det är en känd vapentyp, så vad var egentligen Qyburns snilledrag? "Vi kan använda den här grejen som varenda soldat redan borde kommit på att använda!"