Bra tråd även om lite mycket förvirrad varmluft mellan de bra inläggen ibland
Jag svarar på ett bra inlägg här, men riktar mig till hela tråden
Om jag får, om inte annat för egen del, summera slutsatserna:
- Man kan prata om en
värld som sexistisk, och om ett
sexistiskt berättarperspektiv. Det är helt olika saker egentligen - tänk en matriarkal värld med hunsade män som beskrivs som en förhärligad manlig sexdröm. Men även om det är olika saker är de väldigt lätta att blanda ihop. Och säger man "GoT är sexistisk" så är det inte glasklart om man menar världen eller perspektivet. Men om någon säger "GoT är sexistiskt, det är så mycket prostituerade" så är det väldigt svårt att veta om de tycker det är dåligt för att GoT-världen har mycket prostituerade, eller om det är dåligt hur berättarperspektivet är gällande prostituerade. Det blir än mer abstrakt när man pratar om en handling (att ha sex) och beskrivningen (fokus på bröstvårtor).
Det flyter lätt ihop. Så när man analyserar/kritiserar är det värt att tänka två gånger på om det är världen eller perspektivet man vill notera.
- Råder ingen tvekan om att GoT är en sexistisk värld. De flesta tycker jag mig ha sett försvarat detta, d.v.s. det måste vara ok att ha sexistiska världar, men att perspektivet kan förbättras. Det håller jag själv med om till 100%.
- En annan otydlighet som ofta ställer till det är skillnaden på "
belysa sexism" och att "
vilja begränsa sexism". D.v.s. "GoT är sexistiskt" och "GoT borde inte vara sexistiskt!". Det senare tolkas lätt av de som gillar GoT som "det jag gillar tycker folk inte borde finnas", och då är det lätt att bli grinig. Ett närliggande problem är skillnaden på påståendena "det borde finnas mer icke-sexistisk fiktion" och "det borde inte finnas någon sexistisk fiktion". Små skillnader i ord, stora skillnader i
konsekvens.
- Om man konstaterar att det är ok att ha sexistiska världar så finns det fortfarande de som frågar
varför de behöver vara det, eller varför en viss författare gjort på ett visst sätt. Detta är ännu vanskligare. Först - det är ganska långsökt att dra slutsatser om en person utifrån en fiktiv berättelse. Visst kan man göra det, men man har inte mycket på fötterna när man gör det. Men undantaget individuella författare så kan man förstås mena att mängden sexistiska världar bör minskas, alternativt att mängden icke-sexistiska världar bör öka. Ett av alternativen implicerar att man tar bort något, det andra att man lägger till. Det är förmodligen enklare att
komma överens om man väljer det senare.
- Om man med mer
precision vill diskutera sexism i fiktion så bör man alltså fokusera enkom på berättarperspektivet, vilket flera gjort i denna tråden framgångsrikt. Det kvarvarande dilemmat är att man då pratar om tämligen subtila saker öppet för tolkning. Framförallt när man pratar om isolerade scener ("det var solnedgång och massage före våldtäkten så det betyder att budskapet är att våldtäkt är mer ok än det borde framstå som"). Enklare och mer korrekt är det att prata om statistik. Om en övervägande majoritet av sexscener fokuserar på kvinnokroppen, så kan man dra slutsatsen att perspektivet är mer manligt (men man kan inte dra slutsatsen att författaren därför är gubbsjuk...) Samma sak om en stor del av kvinnokaraktärerna är undergivna, eller att män är sexhungriga, för den delen.