Staffan;n73261 said:
För att vara djävulens advokat: vissa (främst högerkristna) definiterar homosexualitet som samkönat sex, inte samkönad attraktion. Du bestämmer inte vem du är attraherad av, men du bestämmer vad du gör åt det. En gift man kan vara attraherad av en kvinna som inte är hans fru, men han begår ingen synd förrän han faktiskt är otrogen. På samma sätt kan en man vara attraherad av en annan man, men synden sker när de faktiskt har sex med varandra.
Jag håller inte med (varken att homosexualitet är akten snarare än läggningen, eller om att det skulle vara något fel på det så länge alla inblandade är med på noterna), men om det är en sak rollspelande har lärt mig är det att försöka se andras perspektiv på saker och ting.
Nu kanske det här låter hårt, men det är inte min tanke och jag ser att du inte delar de åsikter du spelar djävulens advokat för ovan. Dvs, det är inte riktat till dig
Hela tanken med att säga att det är ett val är så sjukt dum, ja jag är ju hetro, så jag skulle ju också kunna välja att inte ligga med min sambo utan att ha ett helt platoniskt förhållande. Skulle ju faktiskt de flesta hetro-personer kunna göra, de kan adoptera istället, det skulle vara bättre (på vissa sätt). Men varför skulle jag vilja göra ett sådant val? Och än mer viktigt är: varför skulle jag behöva göra ett sådant?
Till de som säger att det "är ett val", om du är man varför prövar du inte på att suga lite kuk så får du se om du gillar det eller inte? Jag har mycket svårt att tro att straighta personer bara får för sig en dag att "fan man skulle nog ha lite kuk/fitta" och sen gå ut och ragga upp en av samma kön och provar.
Men det åt sidan.
Nu är inte jag vidare inläst i vad denna debatten handlar om egentligen, men ville bara ställa mig till kören om att det är självklart att sluta stå bakom the Escapist om de tolererar sådana åsikter.
Är det bara jag eller verkar den här debatten gå djupare och längre tillbaka än endast det här bloginlägget som länkades i trådstarten?