Gustav Lorentz
a.k.a. McKatla
Aniara (Harry Martinsson) är annars favoritverket inom poesin. Dit återvänder jag sådär vartannat åt, och har gjort det i ca 40 år nu. För långt att citera här dock…
Får mig att tänka på Havet av Boye:Min far var entusiastisk seglare tills han fyllde 80. Systrarna och jag använde den här dikten i hans dödsannons 2017.
Dikter på 6 ord är supercoolt! Det blir riktigt kreativt när man sätter upp begränsningar för sig själv! Brukar ha som skoluppgift att låta mina elever skriva noveller på sex ord.Jag övervägde ifall det vore för självgott att posta min egen diktsamling… Men sedan kom jag på att jag är en självgod jävel så… Här är några dikter som är 6 ord långa och handlar om att jobba inom en byråkrati:
Förlåt, men vem har översatt den här? Jag har ibland letat efter en översättning av Invictus, men aldrig hittat någon. (Förutom den jag gjort själv. Men jag ville ju jämföra med en "riktig" översättning!)Vi skulle ju hålla oss till svenska dikter, men är det okej med översättningar till svenska?
För i så fall vill jag bjuda på:
Invictus
Tyvärr har jag heller inte hittat någon "riktig" översättning. Så den här har jag gjort själv.Förlåt, men vem har översatt den här? Jag har ibland letat efter en översättning av Invictus, men aldrig hittat någon. (Förutom den jag gjort själv. Men jag ville ju jämföra med en "riktig" översättning!)