[ QUOTE ]
"Produkten" är i det här fallet betydligt bredare än du antydde. Magisystemet, att skapa egna magier ...
[/ QUOTE ]
Att skapa egna besvärjelser är varken lättare eller svårare i Gemini än i andra spel. Eller om det är improviserad magi du menar så är den ju lika larvig den. Hela magisystemet bygger på magi som fungerar i handlingsrunder (dvs väldigt kortvarigt). Läser man sedan om effekterna så ser man att det också helt och hållet är inriktad på strids- och äventyrarmagi, dvs typisk fjantasymagi. Det blir inte bättre av att magimodulen innehåller ett kapitel om just magi i strid.
Men visst, tycker man att det är lämpligt med den typen av magi i Geminis värld så är väl systemet användbart. Jag tycker dock att eldbollemagi ger helt fel stämning.
Någon "bredd" kan jag verkligen inte se i systemet, tvärtom har man gjort magin synnerligen begränsad och färglös.
[ QUOTE ]
... och bli ond och förvriden av att använda magi ...
[/ QUOTE ]
Det är nog det enda som jag ser som bra. Men det tillhör ju egentligen inte magisystemet utan är mer generellt.
[ QUOTE ]
Magilistan var ju mest en hjälp för DoD-handikappade, såvitt jag läste det hela.
[/ QUOTE ]
I så fall borde du vara helt ointresserad av formelsamlingen. Det enda den innehåller är en stämningstext (som visserligen är en bra stämningstext) på 30 sidor, ca 40 sidor med besvärjelser som är direkt kopierade från ADD, WFRP, EDD och liknande spel, ett par sidor om magi i strid och slutligen två sidor om "Aspketernas hemligheter" som trotts det trevliga namnet inte innehåller något vettigt utan fortsätter bara att beskriva fler sätt att hitta på äventyrs- och stridsbesvärjelser. En synnerligen värdelös produkt.