Nekromanti Gemini

Nightowl

Champion
Men jag ÄR ju en förtryckande stövelknekt...

Det är min fasta åsikt, och eftersom det här är internet så kan du inte säga att jag har fel utan att vara förtryckande stövelknekt.
Och jag tror att folk inte har något emot Dark Shit. Jag tror stålmannen-kommentaren kommer något närmare sanningen.

Men tror, det gör man i kyrkan.

Erik

G

Guest

Guest
Om jag skulle spelleda Gemini, funderar jag faktiskt på om man skulle ta bort den där dubbla svårighetsgraden. Den tillför ingenting, och hindrar magikerrollspersoner att vara såpass kreativa som de har potential att vara.
Håller med. SG för Improviserad magi är borta ur mina regler, inte för att jag SL Gemini nu för tiden. Men iaf...

Kinapuffen

Veteran
det är liksom en funktion i både spelvärld och system att kyrkan faktiskt har rätt i sin världsbild.
Det var helt klart en av de koola sakerna med gemini. Sen var det ju också rätt på att bara för att kyrkan hade rätt betydde det inte att de var så himla trevliga :gremlaugh:

[ QUOTE ]
"Produkten" är i det här fallet betydligt bredare än du antydde. Magisystemet, att skapa egna magier ...

[/ QUOTE ]

Att skapa egna besvärjelser är varken lättare eller svårare i Gemini än i andra spel. Eller om det är improviserad magi du menar så är den ju lika larvig den. Hela magisystemet bygger på magi som fungerar i handlingsrunder (dvs väldigt kortvarigt). Läser man sedan om effekterna så ser man att det också helt och hållet är inriktad på strids- och äventyrarmagi, dvs typisk fjantasymagi. Det blir inte bättre av att magimodulen innehåller ett kapitel om just magi i strid.

Men visst, tycker man att det är lämpligt med den typen av magi i Geminis värld så är väl systemet användbart. Jag tycker dock att eldbollemagi ger helt fel stämning.

Någon "bredd" kan jag verkligen inte se i systemet, tvärtom har man gjort magin synnerligen begränsad och färglös.

[ QUOTE ]
... och bli ond och förvriden av att använda magi ...

[/ QUOTE ]

Det är nog det enda som jag ser som bra. Men det tillhör ju egentligen inte magisystemet utan är mer generellt.

[ QUOTE ]
Magilistan var ju mest en hjälp för DoD-handikappade, såvitt jag läste det hela.

[/ QUOTE ]

I så fall borde du vara helt ointresserad av formelsamlingen. Det enda den innehåller är en stämningstext (som visserligen är en bra stämningstext) på 30 sidor, ca 40 sidor med besvärjelser som är direkt kopierade från ADD, WFRP, EDD och liknande spel, ett par sidor om magi i strid och slutligen två sidor om "Aspketernas hemligheter" som trotts det trevliga namnet inte innehåller något vettigt utan fortsätter bara att beskriva fler sätt att hitta på äventyrs- och stridsbesvärjelser. En synnerligen värdelös produkt.

Andy

Vila i frid
Jah håller med i allt utom layouten. Jag gillaren den och tycker att flera av de stora färgbilderna är helt brilljanta.

Jag har för övrigt försökt att skriva om spelet 2-3 gånger för att kunna "släppa" det på nytt.

Om någon här får för sig att göra ett allvarligt försök så är jag på till 100%.

Men jag ska tillägga att jag gillar allt med spelet. Världen, reglerna, upplägget, layouten (till 87%) och hela happarajset.

Det är det bästa rollspelet som har gjorts, alla kategorier (för utom Artesia :gremwink: ) i hela världen. :gremlaugh:

(Kanske tog i lite för mycket där). :gremwink:

Organ

Out of time, out of mind
Re: Det är bara regn hos mig (ot)

Besvärjelsen "Regnregn" bord väl ha funnits, och gjort sitt för den dystra stämningen?
Eller varför inte "Fukta vadmal" och "Frammana lera"? :gremgrin:

/Anders

Arfert

Facit
god magi i form av "magi för rättrogna" har jag inga regler för.. än i alla fall.

Den magi som finns i boken är antingen mer eller mindre god/neutral magi, eller så är den OND och förbjuden (man måste typ sälja sin själ till Shaitan för att få den att funka).

Det är möjligt att jag kommer expandera/fördjupa magisystemet så småningom, men inte snarast, eftersom det är så himla svårt att skriva bra magissytem.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det var helt klart en av de koola sakerna med gemini. Sen var det ju också rätt på att bara för att kyrkan hade rätt betydde det inte att de var så himla trevliga
Nej, precis.

Andy

Vila i frid
Men lider inte Gemini av lite samma syndrom som Star Wars och Lord of the Rings.

I de tre nämnda spelen så finns det en storplot (berättelse) där hjältarna redan är namngivna.

Jag gillar inte sådana spel och jag har alltid haft svårt att hitta på egna äventyr i sådan världar.

Jag tycker i och för sig att Gemini inte är riktigt lika styrt som de två andra spelen. I Gemini är slutet ännu inte givet och spelarnas sollpersoner kan mycket väl bli sagans hjältar även om flera av historiens huvudpersoner redan är presenterade i grundregelboken.

krank

Att skapa egna besvärjelser är varken lättare eller svårare i Gemini än i andra spel. Eller om det är improviserad magi du menar så är den ju lika larvig den. Hela magisystemet bygger på magi som fungerar i handlingsrunder (dvs väldigt kortvarigt). Läser man sedan om effekterna så ser man att det också helt och hållet är inriktad på strids- och äventyrarmagi, dvs typisk fjantasymagi. Det blir inte bättre av att magimodulen innehåller ett kapitel om just magi i strid.
Själv uppfattade jag det inte riktigt så men visst, du kan ha rätt. Det jag gillade var nog mest att de hade en approach jag inte sett i fantasy tidigare. Jag gillade bl.a att skada alltid "kostade" lika mycket, vilket medförde lite balans. Om jag skulle spelleda DoD nån gång skulle jag nästan garanterat rycka magisystemet från gemini istället.

Det ska sägas att jag generellt har ganska låga tankar om fantasygenren som sådan. Gemini är fortfarande det intressantaste jag läst vad gäller fantasyrollspel, och bland fantasyspelsmagisystem så är deras system bland de bättre - givet att de allra flesta fortfarande kör på i princip som DoD.

Det är nog det enda som jag ser som bra. Men det tillhör ju egentligen inte magisystemet utan är mer generellt.
Va? det är ju ganska centralt i magisystemet med slag på den där fummelprylen och med att man blir allt mer förvriden allt eftersom...

Det enda den innehåller är en stämningstext (som visserligen är en bra stämningstext) på 30 sidor,
Bra att du tycker det - det är nämligen en gammal kamrat till mig som skrivit den. Det tillsammans med min samlarmani (jag vill gärna ha kompletta samlingar) är mina två skäl att vilja ha boken. Jag har inga som helst illusioner om dess faktiska kvalitet.

krank

Layoutens största problem är att man fått för sig att löptext kan fortsätta i marginalerna. Annars har jag inget alls emot den.

Däremot finns det mycket bra också - som alla de där små stämningsprylarna i små rutor - de är en klar höjare.

Men just marginalerna... nej, det är bara fel.

Andy

Vila i frid
Re: Gemini PW?

För utom Saga: Trudvang menar du? :gremwink:

JA, vad säger du Krank (du och jag är de sanna Gemini-fanen. Jag tror vi snackade om Gemini redan inne på M:UA forum för ett år sedan. Jag äger faktist allt som släppts nu, till och med Magidagboken), ska vi bryta ur Gemini till PW?

krank

Re: Gemini PW?

JA, vad säger du Krank (du och jag är de sanna Gemini-fanen. Jag tror vi snackade om Gemini redan inne på M:UA forum för ett år sedan. Jag äger faktist allt som släppts nu, till och med Magidagboken), ska vi bryta ur Gemini till PW?
PW? Jag är rädd att jag tappar bort mig bland alla förkortningar. Vänligen upplys en i mörkret famlande och mycket förvirrad herre om vad du menar.

Jarre

Swordsman
Däremot finns det mycket bra också - som alla de där små stämningsprylarna i små rutor - de är en klar höjare.
Yes! De där rutorna är det jag minns bäst av hela Gemini, typ; korta, antydande, fantasieggande. De öppnade mina ögon för att man borde kunna skriva en hel värld med bara sådana texter, vilket under senare år blivit desto vanligare inom braschen.

Jarre

Swordsman
Annars tycker jag nog Gemini var en av de bästa eller kanske det bästa svenska rollspel som gjorts.
Vänta nu. Först säger du detta och sedan dissar du i princip varje punkt som krank tar upp som positivt med Gemini. Är det samma spel du pratar om? För jag är av den åsikten att det släppts flera bra svenska rollspel genom åren, som inte innehåller såå många keffa grejer.

Min Gemini-kunskap är sådär - något enstaka spelmöte för flera år sedan och en igenomskummad Den mörka magin i hyllan - så jag undrar detta mest för att jag respekterar din bedömningsförmåga av rollspel högt.

[ QUOTE ]
Jag gillade bl.a att skada alltid "kostade" lika mycket, vilket medförde lite balans. Om jag skulle spelleda DoD nån gång skulle jag nästan garanterat rycka magisystemet från gemini istället.

[/ QUOTE ]

Jag hade föredragit ett system som överhuvudtaget inte innehöll magi som gör direkt fysisk skada. Förbannelser och dylikt som fungerar på lång sikt (inte mätt i handlingsronder!) hade varit mer stämningsfullt och gett mer möjlighet till äventyr.

Att magisystemet skulle kunna fungera bra i andra system/världar är mycket möjligt.

[ QUOTE ]
Va? det är ju ganska centralt i magisystemet med slag på den där fummelprylen och med att man blir allt mer förvriden allt eftersom...

[/ QUOTE ]

Värdet på ens Natur kan påverkas av många andra saker än magi, därför är det inte en del av magisystemet utan mer generellt.

[ QUOTE ]
Vänta nu. Först säger du detta och sedan dissar du i princip varje punkt som krank tar upp som positivt med Gemini. Är det samma spel du pratar om?

[/ QUOTE ]

Det är ju bara magisystemet som Krank och jag diskuterat. Magisystemet tycker jag är det sämsta med hela spelet, vilket jag också skrev när jag recenserade spelet för länge sen (i Rollspelaren, men som finns återpublicerad här).

Skälet att jag ändå tycker spelet är bland de bästa på svenska marknaden är att den har en härlig stämning och (förutom magin) fungerande enkla regler. Det är en kombination som jag tycker är mycket ovanlig i rollspel. Men det beror givetvis på vad man tycker är stämningsfyllt och fungerande :gremwink: