Nekromanti Generella system

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Det där är bara babbel. Om man har tråkigt eller inte på en spelsession har mycket lite med systemet att göra. Försök åtminstone komma med vettiga argument. "

Varför skulle inte det här vara vettiga argument? Din högst personliga åsikt kanske inte överensstämmer med Staffans men du kan knappast göra anspråk på att sitta in med någon högre "sanning". Jag tycker också att visa spel har en tråkigt känsla. Visst kan duktiga spelare och spelledare ändra på detta men om det inte finns något som kompenserar för denna känsla så är risken stor att jag väljer att spela någonting annat istället.

Troberg

Sinister eater
Re: Troberg friformare?

Så Gurps är alltså ett fullständigt neutralt system som kan pressas in i vilken form som helst?
Inte vilken form som helst, bara många olika formar.

Jag tycker nog att du balanserar på kanten till att hävda att regler inte bidrar med någon stämningshöjande känsla alls utan att allt hänger på spelledare och spelare.
Regler som företeelse är bra för stämningen därför att de ger en rättvis (åtminstone verkar det så...) bedömning av saker och ting, ger ett överraskande slumpmoment och ger ett praktiskt ramverk för karaktärsbeskrivningen. Jag tycker det stödet tillför stämning och skulle inte vilja vara utan det.

Däremot vill jag inte att stämningen ska vara färgad av spelkonstruktörens ideer. Jag har aldrig trott på iden att det finns ett "korrekt" och "rätt" sätt att spela ett spel som dikterats av konstruktören. Färgen vill jag lägga på själv.

Troberg

Sinister eater
Varför skulle inte det här vara vettiga argument?
Därför att så länge som det inte backas av fakta så är det ganska tomma argument. Hade han försökt förklara varför han tycker så hade jag accepterat det eller åtminstone försökt bemöta det seriöst. Som det nu var formulerat var det bara tom slaggning.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Inte vilken form som helst, bara många olika formar."

Vilka formar passar de inte in i och vad använder du då för regler?

Troberg

Sinister eater

Vilka formar passar de inte in i och vad använder du då för regler?
High fantasy, D&D-style. Man tål helt enkelt inte tillräckligt skada. Går säkert att fixa, men jag kör inte sånt så jag bryr mig inte.

Udda tankeexperiment med världar som inte alls påminner om vår. Kör inte sådana heller.

Spel som har mycket varierande skalor på saker och ting, med allt från fairies till jättar. Det går, men blir konstigt.

Snabbt, lättviktigt spel, typ Paranoia & Toon. Jag kör ett simplare system.

I övrigt har det funkat bra för mig. Jag brukar dock köra människocentrerat (eller i alla fall humanoider) i världar med naturlagar som är tillräckligt nära våra för att det ska funka. Nutid, 30-tals pulp-action, historiskt, fantasy, cyberpunk, hard SF, SF-horror, space opera, humor, skräck, action, vietnam, agentaction, uddavärldar (Riverworld, Prisoner) med mera har testats och funkat fint.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Så när du är spelledare så blir det alltså nästan bara Gurps? Vad blir det när någon annan spelleder då? Eller det händer kanske aldrig? :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Så när du är spelledare så blir det alltså nästan bara Gurps?
Japp, fast med mitt stridssystem (inte för att GURPS är dåligt, utan för att jag har en del kul ideer att testa). Tidigare har jag använt många andra system, men nu har jag hittat min favorit.

Vad blir det när någon annan spelleder då?
Väldigt varierat. D&D, Vampire, Warhammer, DoD det senaste året eller så. Går man tillbaka lite längre så finns Rolemaster, Cyberpunk (original och GURPS), Palladium, Mutant, Hero system, Harnmaster, Traveller (original och GURPS), Delta Force, Stormbringer, Judge Dredd (riktiga, inte d20-bastardiseringen), Cthulhu (riktiga, inte d20-bastardiseringen), Paranoia, Toon med flera.

Massor av helt eller delvis hemsnickrade system har också använts.