Troberg
Sinister eater
- Joined
- 27 Jun 2001
- Messages
- 17,663
OK, nu är det dags. Här är första publika betan av Generica!
Först och främst så vill jag gå genom vad som inte är klart:
- Psionics, cybernetik, superkrafter och biotech. Kommer så småningom, men har relativt låg prioritet jämfört med resten.
- Utrustning. Vapentabellerna finns halvifyllda (jag har lagt en vecka på att hypnotisera dem utan att få någon inspiration...). Slumpade egenskaper på vapen finns ännu inte. Vapenlängderna ska ersättas med verkliga, men för närvarande räcker det med abstrakta tills jag hittat bra info om verkliga.
- Regelsammanfattning för spelarna.
- Tabellkapitel med de viktiga tabellerna. Känns inte meningsfullt förrän mer är klart.
- Referenser. Kommer nog mer när jag börjar göra världar.
- Whys and Wherefores. Ska kompletteras, bland annat baserat på era synpunkter.
- Index. Inte heller meningsfullt förrän det är mer färdigt.
- Light-version. En version där bara de viktigaste reglerna ingår.
- Layout. För närvarande är det bara grovlayoutat för läsbarhet via formatmallar i Word. I slutänden kommer det antagligen att bli två spalter A4.
Det är alltså inte lönt att kommentera frånvaron av dessa bitar, men i övrigt är synpunkter välkomna. Rena stavfel/skrivfel kan ni väl ta via PM, de har inte direkt allmänintresse. Ange gärna styckenummret när ni kommenterar, det gör det mycket lättare för mig.
Några saker ni kan fundera på medan ni läser (i total oordning):
- Kriterierna för när man är nedslagen. Är de OK? Är inte riktigt nöjd själv.
- Är det OK att advantages och disadvantages är blandade?
- Light-version. Vad kan utgå?
- Slumpade egenskaper för vapen. Rätt tänkt?
- Förenklad hantering av statist-NPCs. Bra eller dålig?
- Licensen?
- Lever det upp till anspråken på generalitet (inom rimliga gränser så klart)?
- Det har idag inga bilder. Är det ett problem?
- Vid färdighetsslag innebär en hög difficulty ett svårare slag. Är det logiskt?
- Är tärningsslagen enkla nog? De är struliga att förklara, men ganska enkla egentligen?
- Behövs mer layout eller är det en fördel att lätt kunna modifiera eller hälla ner dokumentet i sin egen mall?
- Är systemet enhetligt eller finns det saker man kunde gjort mer konsekvent?
- Magisystemet innehåller en del "varelser" (elementarer, golems, zombies osv). Behöver de dokumenteras och beskrivas eller ankommer det på världarna?
- Karaktärsbladen. Är de bra?
- Familiarity. Är det ett bra koncept?
- Goal based experience. Bra eller dåligt?
- Frånvaron av klasser/yrken/arketyper. Problem? Bör det finnas i världarna istället?
- Whys and wherefores. Behövs den överhuvudtaget?
- Skills. Finns det luckor jag missat?
- Möjligheten att ta i mycket eller lite vid skill-användning. Bra eller dålig?
- Ads/disads. Luckor?
- Stridssystemet. Hur känns det? Är det OK att man mest manövrerar för läge och att attackerna sedan är kännbara istället för det traditionella nednötandet av hitpoints?
- Skadesystemet? Bra eller dåligt?
- Kostnader. Är de konsekventa och balanserade? Är de föreslagna poängtalen för olika typer av karaktärer lagom?
- Är det farligt nära andra system?
- Språk och stavning. Tala om ifall ni hittar fel.
- Begrepp. Används de konsekvent? Är de konsekvent markerade i texten?
- Det finns många disadvantages som är kopplade till handikapp, sexuell läggning, sjukdomar, beroenden och så vidare, inte för att de är negativa egenskaper utan för att de begränsar valmöjligheter. Jag vill inte felrepresentera någon genom att oavsiktligt använda nedsättande termer eller olämpliga uttryck. Om jag trots allt råkat göra ett misstag där så tala om det så att jag kan justera det.
- Logiska missar. Har jag gjort någon tankegroda?
- Struktur. Är spelet logiskt upplagt och lätt att hitta i?
- Modifieringsbarhet. Spelet är gjort för att moddas. Håller det måttet?
Kom med kommentarer. Var hårda men rättvisa. Om någon speltestar så tala gärna om hur det gick.
Mycket av reglerna är ideer jag fiskat ur diskussioner här. Om någon känner att jag tagit för mycket så säg till. Om någon tycker att de varit tillräckligt delaktiga för att nämnas i listan över medförfattare så säg till.
Om någon vill se sitt namn i neon så gå någon annanstans. Om ni däremot nöjer er med pappersutskrift och några pixlar på en skärm så har ni er chans här! Det finns fortfarande luckor i spelet som behöver fyllas. Om någon vill hjälpa till så går det bra. Jag han inte garantera att jag använder allt och jag kan omformulera och göra mindre ändringar för att passa in i spelet och språket, men du får granska och godkänna mina ändringar och ditt namn kommer med i författarlistan. Om det är något jag inte vill använda så kan du fortfarande göra din egen, icke officiella, version av Generica med dina tillägg. Vill du vara säkrare på att det ska användas så ta en diskussion med mig först så pratar vi genom konceptet. Tilläggen bör följa samma regelsystem så långt det är möjligt, så hitta inte på nya spännande tärningsmekanismer och sånt om du vill att det ska inkluderas i den officiella versionen. Generica needs you!
OK, what's next?
Jag ska komplettera de bitar som saknas och eventuellt göra en bättre layout. När det är klart ska det släppas en version 1.0, i vilken licensen ska vara aktiverad och allt ska vara klart (i den mån ett rollspel blir klart...). Sedan står det spelvärldar på dagordningen. Jag har fortfarande inte bestämt om jag ska börja med en fantasyvärld jag har relativt klar i huvudet, en SF-värld som är lite mindre klar eller en nutida skräckapokalyptisk värld som jag bara har lösa ideer om. Vi får se.
Nåväl, filen finns här och här och är i Word2000-format (zippad). Tyvärr var den ett par ynka kB för stor för att bifoga (den är cirka 500 kB). Slit den med hälsan!
Så, frågor, kommentarer, synpunkter. Bring it on!
(Krille, har du en överhettad och exploderad trollometer? Mer påkostade anti-d20-trollningar än så här lär det vara glest mellan...)
Först och främst så vill jag gå genom vad som inte är klart:
- Psionics, cybernetik, superkrafter och biotech. Kommer så småningom, men har relativt låg prioritet jämfört med resten.
- Utrustning. Vapentabellerna finns halvifyllda (jag har lagt en vecka på att hypnotisera dem utan att få någon inspiration...). Slumpade egenskaper på vapen finns ännu inte. Vapenlängderna ska ersättas med verkliga, men för närvarande räcker det med abstrakta tills jag hittat bra info om verkliga.
- Regelsammanfattning för spelarna.
- Tabellkapitel med de viktiga tabellerna. Känns inte meningsfullt förrän mer är klart.
- Referenser. Kommer nog mer när jag börjar göra världar.
- Whys and Wherefores. Ska kompletteras, bland annat baserat på era synpunkter.
- Index. Inte heller meningsfullt förrän det är mer färdigt.
- Light-version. En version där bara de viktigaste reglerna ingår.
- Layout. För närvarande är det bara grovlayoutat för läsbarhet via formatmallar i Word. I slutänden kommer det antagligen att bli två spalter A4.
Det är alltså inte lönt att kommentera frånvaron av dessa bitar, men i övrigt är synpunkter välkomna. Rena stavfel/skrivfel kan ni väl ta via PM, de har inte direkt allmänintresse. Ange gärna styckenummret när ni kommenterar, det gör det mycket lättare för mig.
Några saker ni kan fundera på medan ni läser (i total oordning):
- Kriterierna för när man är nedslagen. Är de OK? Är inte riktigt nöjd själv.
- Är det OK att advantages och disadvantages är blandade?
- Light-version. Vad kan utgå?
- Slumpade egenskaper för vapen. Rätt tänkt?
- Förenklad hantering av statist-NPCs. Bra eller dålig?
- Licensen?
- Lever det upp till anspråken på generalitet (inom rimliga gränser så klart)?
- Det har idag inga bilder. Är det ett problem?
- Vid färdighetsslag innebär en hög difficulty ett svårare slag. Är det logiskt?
- Är tärningsslagen enkla nog? De är struliga att förklara, men ganska enkla egentligen?
- Behövs mer layout eller är det en fördel att lätt kunna modifiera eller hälla ner dokumentet i sin egen mall?
- Är systemet enhetligt eller finns det saker man kunde gjort mer konsekvent?
- Magisystemet innehåller en del "varelser" (elementarer, golems, zombies osv). Behöver de dokumenteras och beskrivas eller ankommer det på världarna?
- Karaktärsbladen. Är de bra?
- Familiarity. Är det ett bra koncept?
- Goal based experience. Bra eller dåligt?
- Frånvaron av klasser/yrken/arketyper. Problem? Bör det finnas i världarna istället?
- Whys and wherefores. Behövs den överhuvudtaget?
- Skills. Finns det luckor jag missat?
- Möjligheten att ta i mycket eller lite vid skill-användning. Bra eller dålig?
- Ads/disads. Luckor?
- Stridssystemet. Hur känns det? Är det OK att man mest manövrerar för läge och att attackerna sedan är kännbara istället för det traditionella nednötandet av hitpoints?
- Skadesystemet? Bra eller dåligt?
- Kostnader. Är de konsekventa och balanserade? Är de föreslagna poängtalen för olika typer av karaktärer lagom?
- Är det farligt nära andra system?
- Språk och stavning. Tala om ifall ni hittar fel.
- Begrepp. Används de konsekvent? Är de konsekvent markerade i texten?
- Det finns många disadvantages som är kopplade till handikapp, sexuell läggning, sjukdomar, beroenden och så vidare, inte för att de är negativa egenskaper utan för att de begränsar valmöjligheter. Jag vill inte felrepresentera någon genom att oavsiktligt använda nedsättande termer eller olämpliga uttryck. Om jag trots allt råkat göra ett misstag där så tala om det så att jag kan justera det.
- Logiska missar. Har jag gjort någon tankegroda?
- Struktur. Är spelet logiskt upplagt och lätt att hitta i?
- Modifieringsbarhet. Spelet är gjort för att moddas. Håller det måttet?
Kom med kommentarer. Var hårda men rättvisa. Om någon speltestar så tala gärna om hur det gick.
Mycket av reglerna är ideer jag fiskat ur diskussioner här. Om någon känner att jag tagit för mycket så säg till. Om någon tycker att de varit tillräckligt delaktiga för att nämnas i listan över medförfattare så säg till.
Om någon vill se sitt namn i neon så gå någon annanstans. Om ni däremot nöjer er med pappersutskrift och några pixlar på en skärm så har ni er chans här! Det finns fortfarande luckor i spelet som behöver fyllas. Om någon vill hjälpa till så går det bra. Jag han inte garantera att jag använder allt och jag kan omformulera och göra mindre ändringar för att passa in i spelet och språket, men du får granska och godkänna mina ändringar och ditt namn kommer med i författarlistan. Om det är något jag inte vill använda så kan du fortfarande göra din egen, icke officiella, version av Generica med dina tillägg. Vill du vara säkrare på att det ska användas så ta en diskussion med mig först så pratar vi genom konceptet. Tilläggen bör följa samma regelsystem så långt det är möjligt, så hitta inte på nya spännande tärningsmekanismer och sånt om du vill att det ska inkluderas i den officiella versionen. Generica needs you!
OK, what's next?
Jag ska komplettera de bitar som saknas och eventuellt göra en bättre layout. När det är klart ska det släppas en version 1.0, i vilken licensen ska vara aktiverad och allt ska vara klart (i den mån ett rollspel blir klart...). Sedan står det spelvärldar på dagordningen. Jag har fortfarande inte bestämt om jag ska börja med en fantasyvärld jag har relativt klar i huvudet, en SF-värld som är lite mindre klar eller en nutida skräckapokalyptisk värld som jag bara har lösa ideer om. Vi får se.
Nåväl, filen finns här och här och är i Word2000-format (zippad). Tyvärr var den ett par ynka kB för stor för att bifoga (den är cirka 500 kB). Slit den med hälsan!
Så, frågor, kommentarer, synpunkter. Bring it on!
(Krille, har du en överhettad och exploderad trollometer? Mer påkostade anti-d20-trollningar än så här lär det vara glest mellan...)