Jag tycker att det är konstigt att betrakta indiespelen som någon form av undantag och avart, medan de traditionella spelen är "neutrala".
Sett till marknaden är det dock inte helt orimligt, vill jag mena. Det betyder hur som helst inte att det ena eller andra är bättre eller sämre. Bara olika.
Att spelstil och regelsystem är oskiljbara är ju själva grunden i System Does Matter och står som en förutsättning för många av spelen som skapades ur den traditionen. Du får ut mer av de spelen genom att anamma synsättet - det köper jag rakt av! Men även kring spel med tydligt etablerade spelstilar är vi ju sällan överens ens i den lilla bubbla som är wrnu, trots allt. Referera bara till diskussionerna kring
Dogs eller
3:16 och de olika sätt de spelen går att tolka. Är
3:16 hjärndöd actionslakt eller en kampanjkonstruerad metakommentar om att följa order? Är
Dogs ett spel om att spela mordisk religiös fanatiker eller om att försöka axla ett ansvar du inte är mogen för? Svaret är ja och svaret är nej, beroende på spelgruppen som sätter tänderna i spelen.
Jag tycker kort och gott inte att spelstil och regelsystem är oskiljbara. Rollspel som blivit riktigt bra eller riktigt dåligt har
för mig oftare bottnat i mixen av människor. Eller för den delen spelares förväntningar kontra vad som sker runt spelbordet.
Men den biten är extremt mycket svårare att formalisera (eller generalisera).