Ny dag, nya spel! Jag ska försöka hinna igenom alla spelen innan årsskiftet, så jag har listan klar för mitt nyårslöfte. Näste man till rakning heter
Capharnaüm. Det där är diaresis och inte ett tyskt y! Det här är ett snyggt spel:
Det är också ett rejält spel. Två böcker på över 300 sidor. Självklart kommer jag inte att orka läsa igenom detta. Vi vet redan nu att det åker à la poubelle, men låt oss ta en titt på det ändå, för det är verkligen ett fint och genomarbetat spel.
Spelet utspelar sig i någon sorts fantasy-Arabien, väldigt tydligt och explicit, men med tillräckligt mycket som är annorlunda för att det inte ska vara faktiska Arabien. Detta är andra utgåvan, utgiven tio år efter den första, så det är ett spel med lite historia. Det är också fullt av charmiga detaljer, som att kapitlen är döpta efter musor, så historiekapitlet heter "Chapitre Clio". Vi hittar saker som att fyra huvudsakliga språk talas på halvön där spelet utspelar sig, och medan filosofi och teologi utförs nästan uteslutande på aglateiska så kan alla politiker och handlare kommunicera hyfsat på saabi. Det finns beskrivet hur kalendern fungerar, och veckodagarna är tio till antalet, kallas olika på olika språk, men av Shiradim kallas de: aldaya, alsebkha, aloued, aldjebel, alaramla, alhassan, alsalif, altarek, alhoubal och kfar nahum. Som sagt, de hymlar inte med var inspirationen kommer från.
En annan skitfräck detalj är att det visserligen finns ett monetärt system, som är beskrivet, men mycket byteshandel sker också, och varor är ofta värderade enligt ett system baserat på kryddor. Ett uns saffran = 10 uns kummin = 100 uns kardemumma (eller za'faran, kammûm och hal, respektive).
Historiekapitlet är långt, och det följs av ett långt geografikapitel. Det här spelet har allt som får det att vattnas i munnen på
@Ymir och
@Svarte Faraonen . Måttenheter, tabeller över restider (med häst, dromedar, karavan eller abzoul, som jag inte vet vad det är, men det är tydligen det snabbaste sättet att färdas), etc. etc. De har inget emot att låna ord rakt från vår värld, med städer med namn som Fragrance och Sacral, vilket känns kul. Vi kan läsa att i Fragrance har de olika folken sina egna kvarter och har en hög nivå av autonomi för att styra alla sina interna affärer, så om du begår ett brott i en del av staden kan du behandlas enligt ett helt annat rättssystem än om du begår det ett kvarter längre bort.
Det är så jävla mycket spelvärld i det här spelet att jag har svårt att hitta reglerna, men de dyker upp mot slutet. Att skapa rollpersoner sker i ett kapitel döpt "Chapitre polymnie".
Tydligen är rollpersonerna "Drakars arvtagare" och har någon sorts gudomligt blod i sig. Man ska välja sitt blod (etnisk härkomst), sitt ord (filosofi/religion/disciplin), och annat bös, som uppenbarligen är designat för att ge rollpersonen en integrerad plats grundad i spelvärlden. Nu ser jag också vad en abzoul är: Det är en sorts hermafroditiska ridödlor (!) som ryktas vara degenererade drakar, men som inget vet riktigt vad de är.
Tärningssystemet är lite originellt, men plottrigt. Man slår ett antal tärningar och kollar på de fyra högsta, och jämför dem med en svårighetsgrad. De tärningar som blir över används för att bestämma kvalitén på resultatet. Vill man briljera kan man välja att kolla bara de tre högsta och därmed ha fler tärningar över för att få till en bättre kvalité. Alla har också minst en draktärning, som exploderar på en sexa.
Vi hittar ett litet magikapitel där vi kan läsa att magi finns i flera sorter. Den vanligaste är kombinatorisk magi, där man kombinerar ett magiskt ord med ett visst element för att uppnå en effekt. Det verkar som att de olika folkslagen har olika magiska traditioner som funkar på lite olika sätt, vilket är coolt. Det finns någon sorts alkemi i en viss klan som skapar magiska engångsartefakter genom kroppsvätskor. Du behöver minst tre av: blod, svett, saliv och "sexuella vätskor".
Jag läser också om en sorts magi som "riktiga magiker" ser ned på, där besvärjelser pressas in i lertavlor som kan användas av vem som helst, och som man kan köpa på marknaden. Det är ett fräckt sätt att hantera detta på, för lertavlorna är ganska stora och bräckliga, så det blir snabbt otympligt att springa omkring med flera.
Allt ovanstående var bara den första boken. Den andra boken är spelledarens (här kallad Al-Rawi), och den jag just kollat igenom är tydligen spelarnas, vilket förklarar att det var så lite regler. Spelledarens bok innehåller en massa mer bös, bland annat såklart en massa hemligheter och metaplott, och de obligatoriska prislistorna, noterade både i mynt och i kryddor! En hårklippning och rakning kostar ett uns kummin, medan en ung man-slav kostar 60 uns kummin. Spelet är generellt snyggt, och ser ut typ såhär inuti:
Och i slutet av spelledarboken finner vi ännu fler schyssta färgbilder. Kolla bara den här panoramabilden (jag klippte ihop den av två sidor, men det fattas lite i mitten):
Det här är uppenbarligen ett franskt mellanöstern-Eon. En genomarbetad dockskåpsvärld, ett pilligt system med exploderande tärningar, prislistor och en egenkonstruerad kalender. Det var kul att skumma igenom det här spelet och det känns verkligen som ett riktigt bra spel.
På två böcker à 300+ sidor.
(Jag tycker att det är lite synd att slänga ett så ordentligt spel, så om någon vill ha det, hör av dig innan jag tömmer papperskorgen så skickar jag filerna till dig. Det gäller la alla andra spel i den här tråden också.)