Fan, jag glömde:
Pokemon
Jag kan inte fatta att vi inte har en massa samlar-rollspel! Det behöver inte handla om mangamonster, utan kan vara ett spel om precis vad som helst; typ att man bygger små manicker i ett klockpunkrollspel och strider med dessa, eller att man gestaltar blodsugare som kan förvandla sig till vart och en av de varelser de tidigare besegrat i strid och sugit blod utav... Whatever, bara man får öka sin framgångsförmåga genom urskiljningsfullt samlande (traditionella rollspel bjuder visserligen på urskiljningslöst hamstrande (av ex. guldmynt) men det är inte samma sak) med den strategiska tyngd som vi känner från pokemonrollspelen.
Hur enkelt som helst att göra ett spel som starkt står ut från mängden och som kan bli hur spännande som helst att spela. Fattar inte att ingen sätter igång och gör ett sådant här spel, och snor idén från under min näsa.
(ni behöver inte nämna det faktiska pokemonrollspelet, eftersom det inte hade någon egentlig samlingsmekanism att tala om)
Harry Potter
När jag skriver "Harry Potter" menar jag inte dumbledore och voldemort och allt sånt, utan bara settingen med en skolbyggnad och allt som vi känner igen från vår egen skolgång, fast med en kalejdoskopisk knorr. I just Harry Potter så var knorren magi och trollkarlar, men jag tycker det skulle funka med en sorts Naruto-aktig ninjaskola likafullt. Eller något helt annat; X-men-filmerna har stundtals varit bra på att visa upp ... erm ... akademien-för-begåvade-mofos (eller vad den nu heter) som en typisk Harry Potter-skola, där det överallt händer sensationella, roliga och intressanta saker i bakgrunden.
Jag vill ju att livet på Arken i Flux skall kännas så här; men någon annan får gärna hinna före mig.
Öht... Kalejdoskop
Jag är inte så intresserad av fantasy när den blir så pass lågmäld och hanterlig att man kan toppstyra den. När man läser om Tolkiens värld så får man läsa om slag, länder, tidslinjer och släktträd precis som i vilken historiabok som helst. Det känns inte ett dugg fantasy för mig.
En sagovärld skall inte kunna övergripas, tycker jag. Den skall vara vildvuxen, obegriplig, labyrintisk, sensationell, extravagant, bombastisk och helt översvallande; man ska bara översvallas av en galen mångfald av konstiga, mystiska och magiska saker. Det ska vara mer som Faëpolis; man ska stå där nere och titta upp och omkring sig och vara helt omgärdad av fantastiska saker. Regelboken skall beskriva saker ur just detta grodperspektiv, för detta perspektiv ska vara det enda som finns. Det skall inte gå att få någon abstraherande översiktsbild, för då försvinner också mycket av den sagolika stämningen. Jag skulle gärna vilja ha fler rollspel med den här bombastiska mångfalden.
Scrubs / Ally McBeal
Ganska vanlig arbetsplats; fast väldigt skruvat framställt; och med en ständig lek mellan de vardagliga yrkesuppgifterna och de cartooniga karaktärerna. Samt med ett stort inslag av metahumor och övernaturligheter (om än oftast förklarat såsom inbillningar och fantasier).
Det är inte direkt det mest traditionsenliga av förslag på rollspel, men jag tror faktiskt att det skulle funka.