Nekromanti Genrer det inte finns rollspel för

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Action

Jaså, denna då?
Dels hade jag aldrig hört talas om det, och dels beskrivs det som ett action rollspel* i polismiljö, inte som ett deckarrollspel. Ska man anta att det aldrig blev något av det, eftersom hemsidan (enligt dateringen) inte uppdaterats på två år.

/tobias

*Edit: Jag tittade lite noggrannare på sidan och ändrade min felaktiga sammanskrivning. :gremwink:

Storuggla

Champion
Re: Deckare

"Robin D. Laws nya rollspel Esoterrorists ska använda en spelmotor, GUMSHOE, som är inriktad på detektivspel."

Det hade jag helt missat. Totalt. Och jag som har ett litet Robin D Laws-altare här hemma. Nu blir det en glad jul, om jag bara får boken innan alla postiljoner går hem för året! Tack!

Storuggla, donkey bong

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Deckare

Hur många svenska rollspel finns det som handlar om deckare och/eller poliser?

Svar: Inga
Hur stor andel av deckarläsarna utgörs av kvinnor över 40?

Svar: 94 %

Dewil

eldilon

Veteran
Re: Nutidsrollspel

Parabellum var väl ett sådant spel. Mer thriller än deckare kanske men i varje fall en normal nutidsskildring med inriktning mot polis och kriminalitet. Gick väl inte så bra ekonomiskt visserligen...

Nightowl

Champion
Re: Nutidsrollspel

Men det finns väl inget svenskt (och knappt något utländskt) som utspelar sig i en igenkännbar version av nutiden?
Ding-snickeli-strunt-snack! Skuggornas Mästare är en helt korrekt beskrivning av livet i Arvidsjaur! :gremmad:

Erik

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Ankeborg-äventyr

Det här har jag varit inne på, faktiskt. Jag ville skriva en kampanj där rollpersonerna var piloter anställda på en firma som for runt och gjorde olika slags jobb med sina flygplan. Tanken var att äventyren skulle vara Kalle Anka-artade äventyr; skattjakter, kamp mot häxor, spöken och monster, knasiga uppfinnare, utomjordingar, ondsinta skurkar etc. Även Tokiga Landet blev i senare inkarnationer en slags Kalle Anka-fantasy, som utspelade sig i en fantasivärld med ett modernt samhälle men en massa knasiga miljöer och företeelser — lite som Dragonball-världen, antar jag — och där Kalle Anka-artade äventyr skulle utspela sig. Jag klurade rentav på ett magisystem som rätt av skulle emulera Magica de Hex mfl.

På sista tiden har jag varit inne på att köra en kampanj i The Simpsons-stil. Det är lite samma grej; man har en välbekant setting och så slänger man in en massa over the top knasigheter. Skillnaden ligger förstås i genren; Kalle Anka är äventyr, Simpsons humor.

/Dnalor, ankist

Ulsak

Veteran
Rollspel om människor som sysslar med "rollspel"

Ja, begreppet "rollspel" och "fantasy" har en helt annan betydelse för vissa människor. :gremgrin:

*nod* *nod* *wink* *wink*

MrG

Swashbuckler
Re: Ankeborg-äventyr

Grejen med sånna miljöer är att varje historia har sina egna regler, ett system för något sånt måste vara föränderligt och anpassas efter tillfällets plott. Vet inte om det är något man vill köra långa kampanjer i, då karaktärsutvekling är ett brott mot genren. Men det kan vara kaononkul som one-shots, konventsäventyr eller improrollspel.

Blir också lockad av Risingsinlägg att inflika att det ju är något vi testat, men det handlat mest om enstaka scenario i rollspelsbaren (med knattarna) och något insprängt i ett scenario. Men som sånt är det kul!

BraidsMamma

Veteran
Re: PTA var det ja...

Det handlar om att spela en tv-serie inte teamet som gör en tv-serie.

(Fast det skulle man förstås kunna göra också: en tv-serie om skapandet av en tv-serie. Är inte, vad heter den, Studio 60 så?)
Så vad blir skillnaden mellan att PTA-spela den nya Buffyverse/Star Trek TV-serien och att spela en kampanj i Buffy/Star Trek RPG?

MrG

Swashbuckler
Re: PTA var det ja...

Det blir mer metaspel med PTA, mer fokus på narrativet och mindre kontroll till spelledaren.

Troberg

Sinister eater
Re: Livet i ett nudistsamhälle [NT]

Skulle bli tråkigt i längden, det är liksom bara kul att peka och skratta så många gånger.

Gordeg

Hero
Jag har ett halvfärdigt system...

-Sport (som Rocky eller Bring it on), rollspel om hur ett team svetsas samman i målet på titeln och hur de utveklas tillsammans och lär sig att kompletera varandra. Det borde egentligen inte vara så svårt att fixa system till då dynamiken påminner om gammalt party/xp tänk, ner i dungen / in i ligan och utveklas.
Jag saknar också sånt.

Just därför har jag gjort en halvfärdig "mod" till Skymningshem: Andra imperiet som består av regler till en lagsport, inspirirerad av blitzball i Final Fantasy X och filmer som Värsta gänget och Any given sunday.

Krille skulle kanske spy på mig när han fick se hur jag misshandlat taktikkortssystemet, jag låter varje taktikkort motsvara en position och därmed ge bonus på vissa handlingar (exempelvis ger offensivt taktikval bonus på att skjuta på mål). Om jag bara blir färdig med det ska jag nog posta det här.

Gordeg

Sodivra

Champion
Ett Tord Nygren-rollspel.

Mannen äger. Titta bara! (Uppladdade på min universitetssida. Förlåt mig, Tord Nygren!)
Det här är En Midsommarnattsdröm. http://home.student.uu.se/arax0553/tord.jpg
Det här är Oberon. http://home.student.uu.se/arax0553/tord2.JPG

Kolla på musikanterna. Kolla på bilen. Det är som ett gammalt Sverige. Kolla på Oberon. Alverna har jacka och slips. Kolla på månen, kolla på ridån som fladdrar... Kan ni känna natten?

Han har lyckats blanda fantasy med någon sorts modern svensk romantisering. Ett Tord Nygren-rollspel skulle kunna vara fantasy drömmande, barnsligt och vemodigt, men jag kan så lätt se hur man tar steget till allvar, tragik och realism, som man kan göra så lätt när man skriver en bok för barn. Tord Nygren gör mig alldeles blöt och varm, och jag skulle köpa hans rollspel i ett ögonblick. Tord Nygren, I love you!

Se mer här.

Bobby: Du kanske skulle kunna spela octaNe. Jag vet inte, jag har aldrig testat det, men förmodligen är det inte alls vad du letar efter. Det ser ganska ballt ut, dock. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Fan, jag glömde:

Pokemon
Jag kan inte fatta att vi inte har en massa samlar-rollspel! Det behöver inte handla om mangamonster, utan kan vara ett spel om precis vad som helst; typ att man bygger små manicker i ett klockpunkrollspel och strider med dessa, eller att man gestaltar blodsugare som kan förvandla sig till vart och en av de varelser de tidigare besegrat i strid och sugit blod utav... Whatever, bara man får öka sin framgångsförmåga genom urskiljningsfullt samlande (traditionella rollspel bjuder visserligen på urskiljningslöst hamstrande (av ex. guldmynt) men det är inte samma sak) med den strategiska tyngd som vi känner från pokemonrollspelen.

Hur enkelt som helst att göra ett spel som starkt står ut från mängden och som kan bli hur spännande som helst att spela. Fattar inte att ingen sätter igång och gör ett sådant här spel, och snor idén från under min näsa.

(ni behöver inte nämna det faktiska pokemonrollspelet, eftersom det inte hade någon egentlig samlingsmekanism att tala om)

Harry Potter
När jag skriver "Harry Potter" menar jag inte dumbledore och voldemort och allt sånt, utan bara settingen med en skolbyggnad och allt som vi känner igen från vår egen skolgång, fast med en kalejdoskopisk knorr. I just Harry Potter så var knorren magi och trollkarlar, men jag tycker det skulle funka med en sorts Naruto-aktig ninjaskola likafullt. Eller något helt annat; X-men-filmerna har stundtals varit bra på att visa upp ... erm ... akademien-för-begåvade-mofos (eller vad den nu heter) som en typisk Harry Potter-skola, där det överallt händer sensationella, roliga och intressanta saker i bakgrunden.

Jag vill ju att livet på Arken i Flux skall kännas så här; men någon annan får gärna hinna före mig.

Öht... Kalejdoskop
Jag är inte så intresserad av fantasy när den blir så pass lågmäld och hanterlig att man kan toppstyra den. När man läser om Tolkiens värld så får man läsa om slag, länder, tidslinjer och släktträd precis som i vilken historiabok som helst. Det känns inte ett dugg fantasy för mig.

En sagovärld skall inte kunna övergripas, tycker jag. Den skall vara vildvuxen, obegriplig, labyrintisk, sensationell, extravagant, bombastisk och helt översvallande; man ska bara översvallas av en galen mångfald av konstiga, mystiska och magiska saker. Det ska vara mer som Faëpolis; man ska stå där nere och titta upp och omkring sig och vara helt omgärdad av fantastiska saker. Regelboken skall beskriva saker ur just detta grodperspektiv, för detta perspektiv ska vara det enda som finns. Det skall inte gå att få någon abstraherande översiktsbild, för då försvinner också mycket av den sagolika stämningen. Jag skulle gärna vilja ha fler rollspel med den här bombastiska mångfalden.

Scrubs / Ally McBeal
Ganska vanlig arbetsplats; fast väldigt skruvat framställt; och med en ständig lek mellan de vardagliga yrkesuppgifterna och de cartooniga karaktärerna. Samt med ett stort inslag av metahumor och övernaturligheter (om än oftast förklarat såsom inbillningar och fantasier).
Det är inte direkt det mest traditionsenliga av förslag på rollspel, men jag tror faktiskt att det skulle funka.

Krille

Super Moderator
Re: Fan, jag glömde:

Jag kan inte fatta att vi inte har en massa samlar-rollspel!
...om du inte menar ur ett metaperspektiv, där vi till exempel har hela World of Dorkness som verkligen är ett samlarrollspel.

Det finns (eller snarare fanns, nu när Guardians of Order är döda) dock en modul till BESM som handlar om att samla och träna kampmonster, "Cute and Fuzzy Cockfighting Seizure Monsters". Den var rätt fjantig, men så var den en parodi på gladiatormonstergenren.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Samlarrollspel

Jag kan inte fatta att vi inte har en massa samlar-rollspel!
[...]
Fattar inte att ingen sätter igång och gör ett sådant här spel, och snor idén från under min näsa.
Jag blir faktiskt lite sugen på det. Någon admin som kan tänka sig att radera Risings inlägg för att undanröja bevisen? :gremwink:

Det enda egentliga problemet jag ser är att det finns risk för att bokföringen blir ohanterlig om man samlar på sig för många stridskonster/fickmonster/superkrafter eller vad det nu är man samlar på, men det går alltid att lösa på något sätt. Det är hur som helst ett intressant sätt att samla på sig erfarenhet, betydligt intressantare än de som finns i de flesta rollspel idag.

/tobias