Nekromanti Genrer det inte finns rollspel för

Rising

Vila i frid
Re: Samlarrollspel

Någon admin som kan tänka sig att radera Risings inlägg för att undanröja bevisen?
:^)

Då får ni radera mycket, ty jag har pratat om det rätt länge.

Det enda egentliga problemet jag ser är att det finns risk för att bokföringen blir ohanterlig om man samlar på sig för många stridskonster/fickmonster/superkrafter eller vad det nu är man samlar på, men det går alltid att lösa på något sätt
I just gameboyspelet Pokemon håller man nere administrationen på så vis att även om man teoretiskt sett kan samla flera hundra pokemon, så kan man ändå bara ha med sig sex stycken åt gången. Dessa sex kan ha fyra förmågor som mest, och (i den utökade avancerade versionen) bära ett objekt med sig.

Då pratar vi alltså ändå om ett datorspel som egentligen har extrema resurser till administration. Man håller möjligheterna nere för att det ska bli överskådligare.

Att just välja sin "sexa" är något av det roligaste som finns i Pokemonspelet, och jag kan lätt föreställa mig att det blir ännu roligare om man skulle få göra ett sådant här begränsat urval tillsammans med ens medspelare.

MrG

Swashbuckler
Collage och Ally McBeal

Oh, där hade du två coola och roliga kampanjersettings. Skolvärlden är GURP IOU lite tvistad version av som jag har haft kul med som sl, har också spelat i en sån kampanj med enklare system i mer realistisk skola. Påminner rätt mycket om att spela en arbetsplats, vilket jag tycker känns jätteintresant. Min Thugskampanj var en test av det, lika så den såpa jag kör nu. PTA är väll rollspelet som är skapat för sammanhanget, men det känns som det inte skadar att krydda med lite mer traditionella rollspelsinslag också...

Mer tips och erfarenheter av att spela sånna miljöer skulle vara jättekul att höra!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Potty

Harry Potter
När jag skriver "Harry Potter" menar jag inte dumbledore och voldemort och allt sånt, utan bara settingen med en skolbyggnad och allt som vi känner igen från vår egen skolgång, fast med en kalejdoskopisk knorr. I just Harry Potter så var knorren magi och trollkarlar, men jag tycker det skulle funka med en sorts Naruto-aktig ninjaskola likafullt. Eller något helt annat; X-men-filmerna har stundtals varit bra på att visa upp ... erm ... akademien-för-begåvade-mofos (eller vad den nu heter) som en typisk Harry Potter-skola, där det överallt händer sensationella, roliga och intressanta saker i bakgrunden.
I nån sån typ av bana har man väl funderat lite ibland. Som anime-tönt så har man ju hunnit se ett par serier som har, eller iaf tangerar, den här typen av premiss (Ikkitousen och Tenjou Tenge blandar skola och fighting, Mai HiME/Otome blandar skola och speciella krafter osv.). Sen finns det ju faktiskt minst en "magiskolerollspelsprodukt"; Redhurst Academy of Magic.

Dimfrost

Special Circumstances
Da Vinci-koden

Det förvånar mig att det inte kom något rollspel som red på Da Vinci-koden-vågen. Modern mysticism och "hemlig historia", alltså, kanske med lite övernaturliga inslag. Allt som finns i den vägen är antingen skräck (WoD och så vidare) eller sf-centrerade och mindre historiefokuserade konspirationsspel (till exempel Conspiracy X). Rena mysteriespel kanske är svårt att få till, i alla fall inte utan större fokus än vad mainstreamspel brukar ha, men stämningen borde fungera.

/Dimfrost

Feliath

Swashbuckler
Fightingspel

Nej, jag menar allvar. Jorå. Jag pratar alltså om spel där alla fajter är dueller man mot man (möjligen spöar man mooks i horder på någon enstaka bonusbana), där varje figur har en mycket distinkt slagsmålsstil och där stridssystemet dels är mycket speligt, dels starkt beroende på spelarens skicklighet.
Övriga handlingar är rimligen rätt incidentella; det enda viktiga är att spöa folk och evolvera plotten dessemellan.

Jag har aldrig sett ett sådant spel, men jag tror att BRAWL! skulle vara en bra grund för stridssystemet, och jag tror att det skulle gå apbra att göra spelledarlöst (alla vill uppnå sitt »bra slut«, och man måste slåss mot varann en massa för att göra det).

/Feliath — Woh-PAH!

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Fightingspel

Hmm, det finns ett Street Fighter-rollspel. Var White Wolf som gjorde det har jag för mig.

/Ulfgeir

Feliath

Swashbuckler
Re: Fightingspel

Hmm, det finns ett Street Fighter-rollspel.
Jag vet. Jag har inte läst det, men såvitt jag förstår uppfyller det inte något av de kriterier jag framställde.

/Feliath — ostrakon

Yokiboy

Veteran
Rollspel om rollspelare

Hej.

Prova Lacuna Part 1, eller varför inte Over the Edges klassiska Self-Referential Awareness kampanj (med i regelboken). De handlar bägge två om folk som lirar rollspel.

untitled är också otroligt koolt, men väldigt speciellt. Det är ett spel som inte alla är mogna för, så "approach with care..."

Mvh,

Jocke