Nekromanti Genrer det inte finns rollspel för

MrG

Swashbuckler
Re: Konstigt att inte Rising skrivit "porr" än

MUSIKAL! Det var det som jag också tänkte på, har för mig att Rising tagit upp det tidigar. Fram med musikalrollspel!

Lite mer skeptisk mot porr, även rent romantsikt rollspel och Maria Keyes RPG verkar vara över min ambition

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Finns en BESM-klon... Big Breasts Tiny Waist, iirc, som väl är ett porrspel, även om det är till för att spegla tecknad japansk dito.

FATAL har enligt utsago en del regler för de som vill spela sådant med matematisk precision.

Och med Book of Erotic Fantasy så kan man lätt stöpa om D&D till ett porrspel (antar jag, skulle inte ta i D&D med tång. :).

Troberg

Sinister eater
Re: Fängelsekampanjer

Riverworld är en toppenmodul!
Japp. Ska jag vara ärlig så köpte jag den för omslaget, men den visade sig vara riktigt bra!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Och med Book of Erotic Fantasy så kan man lätt stöpa om D&D till ett porrspel (antar jag, skulle inte ta i D&D med tång. :).
Bah! Såvitt jag vet innehåller den mer om de mindre glamorösa sidorna av könsligt umgänge (barnafödande och det ena med det andra) än vad man nu skulle vilja ha för stöd för att spela porr. Och nästa gång jag kommer förbi ska jag kasta min 3.0 DMG på dig för den där slätstrukna töntdissen. :gremtongue:

MrG

Swashbuckler

Du har ju också Macho women whit guns, alla köper väll det spelet för reglerna och inte för bilderna :gremgrin:

Troberg

Sinister eater

Du har ju också Macho women whit guns, alla köper väll det spelet för reglerna och inte för bilderna
Jag skaffade det för att det var en skitkul drift med dåvarande rollspel, med konventioner och med hela nerdkulturen. Det är roligt att läsa!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Deckare

Finns det på samma vis andra genrer som har liknande problem, eller som bara har förbisetts?
Vilken är den mest populära litterära genren i Sverige (och eventuellt även i andra länder)?

Svar: Deckare

Hur stor andel av de filmer som produceras i Sverige handlar om en manlig medelålders polis som heter Beck, Wallander eller van Nistelrooy?

Svar: 94 %

Hur många svenska rollspel finns det som handlar om deckare och/eller poliser?

Svar: Inga

Det är kanske bara jag som tycker att det är märkligt att en så populär genre är helt förbisedd i rollspelssammanhang. Det är ju ändå ganska vanligt att rollspelsäventyr är upplagda som deckargåtor där rollpersonerna ska springa runt och leta efter ledtrådar, så varför inte göra ett rollspel som handlar om det? Kan det vara just därför? Man sysslar ju ändå ofta med att lösa deckargåtor i spelen, så varför skulle man vilja ha ett utpräglat deckarspel, dessutom ett utpräglat deckarspel där man måste spela en människa och inte en alv eller en muterad blodhund!

/tobias

Troberg

Sinister eater
Re: Deckare

Visst förekommer deckare, men det är ofta enligt principen "Om deckare är kul och skräck är kul så måste deckare som utforskar skräckgrejor vara ännu roligare". Jag är nog böjd att, åtminstone till viss del, hålla med om det.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Kanske GURPS

Jag minns ett cyberpunkrollspel (IIRC GURPS Cyberspace) som hade flera förslag på vilka "perceptuella" gränssnitt en netrunner använder mot cyberspace, däribland porrfilm och rockstjärna.

Troberg

Sinister eater
Re: GURPS igen!

Det finns en snutversion av GURPS.
Det är en enkel tumregel. Ta ett godtyckligt koncept, oavsett hur udda, sätt "GURPS" framför och du kan vara säker på att det redan existerar.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

På det hela taget är listan över svenska nutidsspel rätt kort. KULT och Chock. Har jag missat något?

Rising

Vila i frid

Det finns en snutversion av GURPS.
Jag vet visserligen inget om den snutversionen, men om den är upplagd för deckare på amerikanskt vis, så är det ändå något helt annat. Svenska deckare har ju egentligen inte så mycket med varken polisarbete eller snuteri att göra. "Svenska deckare" är en rätt fantasifull genre egentligen - den simulerar riktigt polisarbete nästan lika illa som noirgenren simulerar privatdetektivens arbete - fast på ett helt annorlunda sätt.

Så jag ser absolut ett behov av ett rollspel som tillvaratar just de genrekonventioner som gäller för de "svenska deckarna" allena.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nutidsrollspel

På det hela taget är listan över svenska nutidsspel rätt kort. KULT och Chock. Har jag missat något?
Splatter, Skuggornas mästare, Svenil.

Men det finns väl inget svenskt (och knappt något utländskt) som utspelar sig i en igenkännbar version av nutiden?

/tobias

Jake Steele

Warrior

Robin D. Laws nya rollspel Esoterrorists ska använda en spelmotor, GUMSHOE, som är inriktad på detektivspel.
Ken Hite ska göra ett CoC-spel med samma spelmotor.

A.

Rising

Vila i frid
Ankeborg-äventyr

Jag vill nästan inte skriva något inlägg i den här tråden, för det är ju upplagt för folk att skriva "det finns visst!" eller "det håller jag på med och nu ska jag berätta, bla bla".

Ännu värre är det kanske att jag kallar den genre jag efterlyser för "ankeborg-äventyr" eftersom det säkert redan finns något som åtminstone på ytan stämmer in på det jag efterfrågar.

Men okej; Gurgeh efterlyste för länge sedan ett rollspel för den sortens fantasifulla och sensationella äventyrshistorier som vi känner igen från Carl Barks Kalle Anka, Ducktales, det där Piff & Puff-programmet, m.m. Alltså resor till Långtbortistan, häxor och foffbomber, spöken och piratskatter, hästtjuvar som målar om hästarna och säljer tillbaka dem till ägarna, och fan och hans moster.

Det är inte några "strider" i dessa berättelser, men gott om humor och spänning i olika former, samt olika typer av såväl fantasifulla som finurliga problemlösningar.

Ett sådant här rollspel vore kul. Men, som sagt; nu kommer någon snart och rekommenderar "Toon" och missar således allt jag skrivit i det här inlägget.

/Rising
som inte alls efterlyser något porr-rollspel

Dimfrost

Special Circumstances

Nejdå, bara den typen av genrer som kan anpassas till Gurps träiga system. Visst, de flesta (alla?) världar passar in, men man kommer knappast att få se GURPS Romantic Comedy.

/Dimfrost

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Jag har sett det i en skämtsam nätversion kallad [/i]GURPS Romance[/i].

MrG

Swashbuckler

Avdenture! funkade rätt bra som deckarrollspel. Det är visserligen primärt ett pulprollspel, men när man kollar hur mycket av den genren som är deckare, så varför inte.

Sedan skulle jag skylla deckarbristen på CoC som så tidigt gjorde så bra deckarplottar att det fyllde mycket av behovet. För varför spela en vanlig deckare när du kan krydda det med lite okult, plus att monstren ger utlopp för mer våld och action.

Men mer deckare skulle vara kul att se!

Troberg

Sinister eater

Noir (1900-talet räknas väl som nutid?) och Generica.