JohanL
Champion
- Joined
- 23 Jan 2021
- Messages
- 8,315
Eller Drama System.Det är ju lite fusk, men sjukhusdrama, advokatdrama, snutdrama etc. kan ju göras rätt väl i Primetime Adventures.
Eller Drama System.Det är ju lite fusk, men sjukhusdrama, advokatdrama, snutdrama etc. kan ju göras rätt väl i Primetime Adventures.
I FATE Worlds - Volume one: Worlds on Fire finns rollspelet Fight Fire där spelarna är brandsoldater och spelet handlar just om att göra sitt jobb, men också hur jobbet påverkar familjelivet, relationerna på arbetsplatsen, allt påeldat (sic!) av jobbets faror och risker. Har varit sugen på att spela det sedan jag såg det.Brandkår.
Nej, jag tror inte helt på den analysen. Folk tycks till exempel spela Leverage-rollspelet, som på samma sätt saknar fantastiska inslag. Möjligen är det snarare eskapism som saknas – man tycker inte det är en tilltalande fantasi att föreställa sig vara någon av huvudpersonerna. Eller så är svenska rollspelsskapare i allmänhet inte så stora fans av genren för egen del, utan tänker bara ”det här borde den stora massan icke-rollspelare gilla”.Det gjordes ju ett för ett par år sedan. Minns inte namnet. Amerikanskt. Men i grunden är väl problemet detsamma som för sportspelen att det inte är fantastik, eller överförenklar jag (ärlig fråga)? Rollspel utan magi eller scifi är varken producenter eller konsumenter så intresserade av, tänker jag. Och lägger man till magi så är det inte riktigt igenkännbart som ”Nordic noir”.
Jag tror en del av det är att det kan kännas lite svårt att skapa scenarion. Det är liksom ganska långt ifrån ordinarie rollspelstroper. Hur gör man en spännande mordutredning rent mekaniskt, hur skapar man intressanta mordfall, hur ska man förhålla sig till alla byråkrati kopplat till brottsutredning ( att bara lista ut vem som är mördaren är ju enbart första steget, man ska jiddra med beviskedjan, förhörsprotokoll) etc. Jag tror allt detta går att göra både bra och roligt, men det kräver nog en hel del för både spelare och SL att sätta sig in i. Och det finns ju redan en massa andra typer av rollspel med utforskarfokus att konkurrera med,Nej, jag tror inte helt på den analysen. Folk tycks till exempel spela Leverage-rollspelet, som på samma sätt saknar fantastiska inslag. Möjligen är det snarare eskapism som saknas – man tycker inte det är en tilltalande fantasi att föreställa sig vara någon av huvudpersonerna. Eller så är svenska rollspelsskapare i allmänhet inte så stora fans av genren för egen del, utan tänker bara ”det här borde den stora massan icke-rollspelare gilla”.
SvenilFinns det något spel som verkligen har regler baserat på (dåliga) actionfilmer?
Det borde i så fall innebära regler som t.ex. medför att:
- Har man glasögon så kan man allt om datorer/vetenskap
- Barn (och djur) kan aldrig ta skada oavsett vad som händer
- Bilar alltid exploderar om de kör av vägen eller krockar - men protagonister hinner alltid ut
- I en eldstrid mellan ensam protagonist och ett gäng skurkar så kommer protagonisten alltid att träffa medan skurkarna alltid missar (eller bara skadar lätt)
- Storskurken måste alltid avslöja hela sin plan
Liknande skulle kunna göras för skräckfilmer.
Säg det till John Wicks hund!djur) kan aldrig ta skada oavsett vad som händer
!Finns det något spel som verkligen har regler baserat på (dåliga) actionfilmer?
Jag tänker att till exempel Jane Austen-rollspelet Good Society finns, vilket i minst lika hög grad avviker från vanliga rollspelsscenarion och saknar fantastik. Sannolikt har det också mindre utrymme för spänning och action än ett krimi-rollspel, och dessa brukar ju ändå vara prominenta element i rollspelens huvudfåra. Ändå har det uppnått åtminstone viss framgång. Är det då så mycket svårare att skriva Ett rollspel om ett brott? Eller är det mer att ingen skapare är tillräckligt intresserad?Jag tror en del av det är att det kan kännas lite svårt att skapa scenarion. Det är liksom ganska långt ifrån ordinarie rollspelstroper. Hur gör man en spännande mordutredning rent mekaniskt, hur skapar man intressanta mordfall, hur ska man förhålla sig till alla byråkrati kopplat till brottsutredning ( att bara lista ut vem som är mördaren är ju enbart första steget, man ska jiddra med beviskedjan, förhörsprotokoll) etc. Jag tror allt detta går att göra både bra och roligt, men det kräver nog en hel del för både spelare och SL att sätta sig in i. Och det finns ju redan en massa andra typer av rollspel med utforskarfokus att konkurrera med,
Delta Green är ju toppenpopulärt men är ju dels övernaturligt och dels närmare spion-genren än krim, eftersom allt man gör är del av konspirationen. Man har betydligt friare tyglar och slipper en hel del byråkrati samtidigt som man också kan bli uppäten i ett övergivet kalkbrott av en neumatisk rymdkorall.
Jag tänker att till exempel Jane Austen-rollspelet Good Society finns, vilket i minst lika hög grad avviker från vanliga rollspelsscenarion och saknar fantastik. Sannolikt har det också mindre utrymme för spänning och action än ett krimi-rollspel, och dessa brukar ju ändå vara prominenta element i rollspelens huvudfåra. Ändå har det uppnått åtminstone viss framgång. Är det då så mycket svårare att skriva Ett rollspel om ett brott? Eller är det mer att ingen skapare är tillräckligt intresserad?
Mm, heist-rollspel finns det ju massor av, och de är generellt icke-fantastiska. Nordic noir är ju dock som genre visserligen stort för att vara nordiskt, men jämfört med Jane Austen eller heist-genren är det litet och obskyrt, och då är det främst nordiska rollspelsskapare som blir intresserade. Och det finns det helt enkelt mycket färre av, tänker jag. Men, som sagt, det finns ju ett nordic noir-ish-spel (A Town Called Malice, gjort av en ickenordiker), så helt rollspeldöd är ju inte genren. Och Arfert höll visst på med ett en gång i tiden. Båda spelen hittade från den förra tråden om temat, som också tar upp en del spel i andra genrer som nämnts här: https://www.rollspel.nu/threads/varför-finns-inte-det-här-rollspelet.82161/Nej, jag tror inte helt på den analysen. Folk tycks till exempel spela Leverage-rollspelet, som på samma sätt saknar fantastiska inslag. Möjligen är det snarare eskapism som saknas – man tycker inte det är en tilltalande fantasi att föreställa sig vara någon av huvudpersonerna. Eller så är svenska rollspelsskapare i allmänhet inte så stora fans av genren för egen del, utan tänker bara ”det här borde den stora massan icke-rollspelare gilla”.
Verkar som om StorybrewersRoleplaying (de som gjorde Good Society: A JAne Austen rpg) håller på med ett sådant.En genre som var enorm inom tv, film och böcker på åttio- och nittiotalen var advokatdrama. John Grisham, Ally McBeal, allt vad det nu var. Det har tappat lite i popularitet nu, till förmån för snutdrama, men det borde gå att göra något i den genren som rollspel.
Stort fokus på själva rättsprocessen, att övertyga en jury (bara förutsätter att det här blir en amerikansk produkt) och att hitta / underminera bevis.
Även Feng Shui, som syftar till att emulera Hongkong-action.
Crime Fighter från Task Force Games kan läggas till där också.Utredning i modern tid utan fantastik