Genrer utan rollspel?

folketsfiende

drömvändare
Brandkår.
I FATE Worlds - Volume one: Worlds on Fire finns rollspelet Fight Fire där spelarna är brandsoldater och spelet handlar just om att göra sitt jobb, men också hur jobbet påverkar familjelivet, relationerna på arbetsplatsen, allt påeldat (sic!) av jobbets faror och risker. Har varit sugen på att spela det sedan jag såg det.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det gjordes ju ett för ett par år sedan. Minns inte namnet. Amerikanskt. Men i grunden är väl problemet detsamma som för sportspelen att det inte är fantastik, eller överförenklar jag (ärlig fråga)? Rollspel utan magi eller scifi är varken producenter eller konsumenter så intresserade av, tänker jag. Och lägger man till magi så är det inte riktigt igenkännbart som ”Nordic noir”.
Nej, jag tror inte helt på den analysen. Folk tycks till exempel spela Leverage-rollspelet, som på samma sätt saknar fantastiska inslag. Möjligen är det snarare eskapism som saknas – man tycker inte det är en tilltalande fantasi att föreställa sig vara någon av huvudpersonerna. Eller så är svenska rollspelsskapare i allmänhet inte så stora fans av genren för egen del, utan tänker bara ”det här borde den stora massan icke-rollspelare gilla”.

Brödbane

Kristallkrönikör
Nej, jag tror inte helt på den analysen. Folk tycks till exempel spela Leverage-rollspelet, som på samma sätt saknar fantastiska inslag. Möjligen är det snarare eskapism som saknas – man tycker inte det är en tilltalande fantasi att föreställa sig vara någon av huvudpersonerna. Eller så är svenska rollspelsskapare i allmänhet inte så stora fans av genren för egen del, utan tänker bara ”det här borde den stora massan icke-rollspelare gilla”.
Jag tror en del av det är att det kan kännas lite svårt att skapa scenarion. Det är liksom ganska långt ifrån ordinarie rollspelstroper. Hur gör man en spännande mordutredning rent mekaniskt, hur skapar man intressanta mordfall, hur ska man förhålla sig till alla byråkrati kopplat till brottsutredning ( att bara lista ut vem som är mördaren är ju enbart första steget, man ska jiddra med beviskedjan, förhörsprotokoll) etc. Jag tror allt detta går att göra både bra och roligt, men det kräver nog en hel del för både spelare och SL att sätta sig in i. Och det finns ju redan en massa andra typer av rollspel med utforskarfokus att konkurrera med,

Delta Green är ju toppenpopulärt men är ju dels övernaturligt och dels närmare spion-genren än krim, eftersom allt man gör är del av konspirationen. Man har betydligt friare tyglar och slipper en hel del byråkrati samtidigt som man också kan bli uppäten i ett övergivet kalkbrott av en neumatisk rymdkorall.

Finns det något spel som verkligen har regler baserat på (dåliga) actionfilmer?

Det borde i så fall innebära regler som t.ex. medför att:
  • Har man glasögon så kan man allt om datorer/vetenskap
  • Barn (och djur) kan aldrig ta skada oavsett vad som händer
  • Bilar alltid exploderar om de kör av vägen eller krockar - men protagonister hinner alltid ut
  • I en eldstrid mellan ensam protagonist och ett gäng skurkar så kommer protagonisten alltid att träffa medan skurkarna alltid missar (eller bara skadar lätt)
  • Storskurken måste alltid avslöja hela sin plan

Liknande skulle kunna göras för skräckfilmer.

Brödbane

Kristallkrönikör
Finns det något spel som verkligen har regler baserat på (dåliga) actionfilmer?

Det borde i så fall innebära regler som t.ex. medför att:
  • Har man glasögon så kan man allt om datorer/vetenskap
  • Barn (och djur) kan aldrig ta skada oavsett vad som händer
  • Bilar alltid exploderar om de kör av vägen eller krockar - men protagonister hinner alltid ut
  • I en eldstrid mellan ensam protagonist och ett gäng skurkar så kommer protagonisten alltid att träffa medan skurkarna alltid missar (eller bara skadar lätt)
  • Storskurken måste alltid avslöja hela sin plan

Liknande skulle kunna göras för skräckfilmer.
Svenil

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tror en del av det är att det kan kännas lite svårt att skapa scenarion. Det är liksom ganska långt ifrån ordinarie rollspelstroper. Hur gör man en spännande mordutredning rent mekaniskt, hur skapar man intressanta mordfall, hur ska man förhålla sig till alla byråkrati kopplat till brottsutredning ( att bara lista ut vem som är mördaren är ju enbart första steget, man ska jiddra med beviskedjan, förhörsprotokoll) etc. Jag tror allt detta går att göra både bra och roligt, men det kräver nog en hel del för både spelare och SL att sätta sig in i. Och det finns ju redan en massa andra typer av rollspel med utforskarfokus att konkurrera med,

Delta Green är ju toppenpopulärt men är ju dels övernaturligt och dels närmare spion-genren än krim, eftersom allt man gör är del av konspirationen. Man har betydligt friare tyglar och slipper en hel del byråkrati samtidigt som man också kan bli uppäten i ett övergivet kalkbrott av en neumatisk rymdkorall.
Jag tänker att till exempel Jane Austen-rollspelet Good Society finns, vilket i minst lika hög grad avviker från vanliga rollspelsscenarion och saknar fantastik. Sannolikt har det också mindre utrymme för spänning och action än ett krimi-rollspel, och dessa brukar ju ändå vara prominenta element i rollspelens huvudfåra. Ändå har det uppnått åtminstone viss framgång. Är det då så mycket svårare att skriva Ett rollspel om ett brott? Eller är det mer att ingen skapare är tillräckligt intresserad?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag tänker att till exempel Jane Austen-rollspelet Good Society finns, vilket i minst lika hög grad avviker från vanliga rollspelsscenarion och saknar fantastik. Sannolikt har det också mindre utrymme för spänning och action än ett krimi-rollspel, och dessa brukar ju ändå vara prominenta element i rollspelens huvudfåra. Ändå har det uppnått åtminstone viss framgång. Är det då så mycket svårare att skriva Ett rollspel om ett brott? Eller är det mer att ingen skapare är tillräckligt intresserad?
1742487557189.png
Filen blev senast uppdaterad i november 2024, vilket passar rätt bra med min övergång till #Drakar25-projektet.

Klingonsylt

Swordsman
En del genrer som nämnts har ju faktiskt åtminstone ett rollspel om inte fler:

Utredning i modern tid utan fantastik
- Bubblegumshoe
- Urban Knights (baserat på 70-talspolisserier i och för sig men ändå)
- GURPS Mysteries och GURPS Cops
- Kanske The Hour between Dog and Wolf?
Tror det finns fler som jag glömt

Bildungsroman
- Kanske Castles in the Air av Storybrewers?

Sjukhusdrama
- The Ward: Acute Care Edition av Magpie Games

Maffiaspel
- Gangbusters av TSR
- Gangster! av FGU
- Crime Network av Bedrock Games
- Dogtown av Cold Blooded Games
- Mobsters av Burger Games
- Cartel av Magpie Games

Genesis

Ni dés ni maître
Mm, heist-rollspel finns det ju massor av, och de är generellt icke-fantastiska. Nordic noir är ju dock som genre visserligen stort för att vara nordiskt, men jämfört med Jane Austen eller heist-genren är det litet och obskyrt, och då är det främst nordiska rollspelsskapare som blir intresserade. Och det finns det helt enkelt mycket färre av, tänker jag. Men, som sagt, det finns ju ett nordic noir-ish-spel (A Town Called Malice, gjort av en ickenordiker), så helt rollspeldöd är ju inte genren. Och Arfert höll visst på med ett en gång i tiden. Båda spelen hittade från den förra tråden om temat, som också tar upp en del spel i andra genrer som nämnts här: https://www.rollspel.nu/threads/varför-finns-inte-det-här-rollspelet.82161/

Ulfgeir

Swashbuckler
En genre som var enorm inom tv, film och böcker på åttio- och nittiotalen var advokatdrama. John Grisham, Ally McBeal, allt vad det nu var. Det har tappat lite i popularitet nu, till förmån för snutdrama, men det borde gå att göra något i den genren som rollspel.

Stort fokus på själva rättsprocessen, att övertyga en jury (bara förutsätter att det här blir en amerikansk produkt :( ) och att hitta / underminera bevis.
Verkar som om StorybrewersRoleplaying (de som gjorde Good Society: A JAne Austen rpg) håller på med ett sådant.
https://storybrewersroleplaying.com/legal-minds/?v=efad7abb323e

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Angry Reviews var ju en rätt stor genre på youtube för en himla massa år sedan. Personligen förstod jag nog inte helt storheten i den, men tror inte att det kommit ett rollspel baserat på detta?

Celledor

Hero
Rollspel baserat på barnböcker/filmer där talande djur och talande fordon lever tillsammans i samma värld. Alltid undrat hur det "funkar" rent världsbyggande.