Nekromanti Genrer

Balderk

Swashbuckler
Re: Misströsta inte, ty du är inte ensam.

Skönt att veta att juag inte är ensam! Och du har helt rätt!!! En fylld bokhylla är hemtrevligt, snyggt och är bra för ens intellekt :gremwink:
Och det är jättebra att veta vilka böcker man har läst, det har du också rätt i!

Att jag kunde missa de viktiga anledningarna! Skäms på mig!

/Jonas, tycker det känns skönt att inte vara ensam om denna inställning och belönar det med en femma :gremwink:

Hasse

Hero

"/Jonas, tycker det känns skönt att inte vara ensam om denna inställning och belönar det med en femma"

Jag tackar, å gengäldar gesten.

Balderk

Swashbuckler
Re: Genrer i rollspel ofta fullkomligt idiotiska

Okej, det här blir ett väldigt konstigt inlägg då jag för det första ger mig in i debbaten alldeles för sent och för det andra som en konsekvens av detta inte vet riktigt var jag ska ge mig in i debbaten. Eftersom jag håller med dig Rising är det ju inte så smart att svara på ditt inlägg, kanske på Vindhand första? Nej, det blir också konstigt, så jag svarar här ändå!

Jag håller faktiskt med om allt du skriver! Tänk vilken klok person som kan gå och inse sånt där! (smörar :gremwink: )
Nä, men allvarligt gav du mig en bra insikt i ämnet! Jag kan mycket väl förstå resonemanget att det inte går att bestämma att ett rollspel är ett "skräckrollspel" eller ett "Humorrollspel" utan att den enda genren som ett rollspel kan delas in i är en genrer efter "tiden"(i brist på bätte ord) den är belägen i (alltså sci-fi, fantasy och nutid) och egentligen finns det inga andra skulle jag säga. Vampire är således ett nutidsrollspel (observera att jag inte lägger dit några "med övernaturliga inslag" eller något sådant) möjligvis skulle den fjärde genren kunna vara "Nutidsfantasy" som då Vampire:tM skulle vara, för om Neverwhere eller American Gods är Nutidsfantasy (eller urbanfantasy i Neverwheres fall) så kan väl förfasen också vampire vara det!

/Jonas, fylld med förväntan över om han blir tvungen att försvara sina åsikter eller om de har fullt upp med att attackera Rising :gremsmile:

Krille

Super Moderator

"Ytterligare en anledning är ju att en väl fylld bokhylla är klart snyggare en tom."

Å andra sidan, överfyllda bokhyllor är inte ett dugg snygga, och det är väl i den sitsen som jag befinner mig. Jag skulle behöva tre eller fyra bokhyllor till, men jag har helt enkelt inte vägg till dem. Inte blir det färre böcker med tiden, heller.

Balderk

Swashbuckler

Men det är väl inte så svårt att lösa? Du har säkert böcker du kan prioritera bort, då tar du dessa böcker, lägger dem i någon låda och ställer dem på något bra ställe där de är lättåtkommliga och samtidigt inte syns så bra.

Problem solved!

/Jonas :gremsmile:

Krille

Super Moderator

"Men det är väl inte så svårt att lösa? Du har säkert böcker du kan prioritera bort, då tar du dessa böcker, lägger dem i någon låda och ställer dem på något bra ställe där de är lättåtkommliga och samtidigt inte syns så bra."

Been there, done that. Trots det har jag för lite bokhylla. :gremwink:

Balderk

Swashbuckler

OJ då! Då var det ju värre! Du kan inte hänga upp några hyllor på väggen då? De rymmer ju iofs inte så mycket, men de är nog rätt billiga och tar lite plats... hmm, själv har jag en farfar som erbjudit sig att göra en bokhylla åt mig, hehe, snart blir det nog dags för att godta hans erbjudande :gremwink:

/Jonas, utnyttjar sin släkt :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Kan läsa, söker böcker?

Jag vet! Du kan väl skänka bort lite böcker? Det finns säkert många snälla forumsanvändare som kan tänka sig att få böcker av dig :gremwink:(nudge, nudge, vink, vink)
Alternativt kan du lotta ut några böcker som ett publicitetsjippo inför Västmark 3.

Krille

Super Moderator
Re: Kan läsa, söker böcker?

"Jag vet! Du kan väl skänka bort lite böcker?"

*stirrar ilsket på hedningen*

Vindhand

Myrmidon
Re: Naturligtvis inte

Det fina är att vi båda kan komma överrens om att det är ett realistiskt rollspel med övernaturliga inslag som kan spelas i ett antal olika föreslagna tidsperioder. Det är lika för oss båda.

Det är inte realistiskt för fem öre. Jag skulle snarare kalla det "Alternativ historia" eller något. Det vore dock att vanrepresentera det IMAO. Det viktiga är inte tidsperioderna, det viktiga är skräckstämningen. M.a.o: ett Skräckrollspel :gremsmile:
Jag skulle kunna sträcka mig till att kalla det ett "lovecraft-rollspel" men det ena utesluter inte det andra... snarare tvärtom.

Anledningen att jag håller med din liknande klassning av Vampire är just det att jag där ser miljön som det viktiga. Vampire är just till för att spela (intriger/action) i nutid med vampyrinslag.

Nja, jag har faktiskt flera gånger i diskussionen föreslagit en utökad genreindelning som talar om både vilken sorts äventyr som rollspelet premierar och (i andra hand) vilka stämningar det kan bli i spelsessionerna av dessa äventyr.

Till exempel den här:

Vampire: Ett nutidsrollspel med fantasifulla inslag och med vampyrer i huvudrollerna där tonvikt lagts på action-, intrig-, spänning och deckaräventyr med bl.a. romantik-, skräck-, och ångestdramapotential.

Den fyller dock inte egentligen någon funktion som genre utan är mer en beskrivning, och DET är min poäng.

Är det en poäng? Du beskriver spelet och konstaterar att du har fått en beskrivning?

Min enkla mening är att man kan göra samma sak som du gör när du skapar en beskrivning av spelet och därifrån ge det en genre. Det kommer inte bli lika exakt och uttömmande som en beskrivning men det är en inneboende begränsning hos genreklassifikation. Att kalla D&D Fantasy är också mycket inexaktare än att ge en beskrivning enligt din modell. Det är dock genomförbart och t.o.m. meningsfullt.

Jag "förnekar" inte "varje koppling mellan spelet och sessionernas innehåll", jag säger bara att när man skall genreindela ett rollspel så skall man inte ta med sånt som i slutändan har med äventyren eller spelsessionerna att göra.

Jag förstår inte varför. Om spelet är kopplat till sessionerna (som vi verkar vara överens om) är det ju ganska enkelt att utnyttja denna koppling för genreindelning.
Om spel Y gör det särskilt lätt att skapa Romantiska sessioner, varför är det då fel att kalla det ett Romantikspel?

Balderk

Swashbuckler

Usch! Blotta tanken skulle skrämma mig! Det enda jag inte skulle göra före det är ett bokbål!

/Jonas, kämpar hårt för sina böcker :gremwink:

Storuggla

Champion

Förlåt honom, Krille, men Walle kanske inte är en av de som som är... ja, bibliofiler helt enkelt.
Om någon här förresten har en Maurice LeBlanc till salu så... ^_^;

Storuggla, behöver fler bokhyllor men köper böcker ohejdat likförbaskat

Storuggla

Champion

Bokbål? Är du seriös pojk? Så kan man ju inte göra, oavsett situationen... o.o

Storuggla, glad över at tinte vara den ende bibliofilen på forumet

Balderk

Swashbuckler

Bokbål? Är du seriös pojk? Så kan man ju inte göra, oavsett situationen...

Nej, precis! Det var ju det jag menade med att det var det sista jag nånsin skulle göra!
Vad jag sa var ju att jag skulle ge bort böcker (förutom i present då, mina böcker) om det bara fanns det och bokbål att välja mellan! Ett bokbål skulle vara min värsta mardröm typ!

/Jonas, fullt seriös men missförstådd

Insignia

Swashbuckler

Jag gör mig gärna av med böcker jag inte tycker om. Och det har hänt i arbets- och skolsituationer att jag fick anledning att slänga bort (!) trasiga böcker :gremblush:

Annars är jag bibliofil nog att plugga bokbinderi :gremgrin:

Balderk

Swashbuckler

Böcker i skolan och på arbetet är en annan sak... Skolböckerna skulle jag gärna kasta bort :gremwink:
Här pratar jag skönlitteräraböcker, inte någon facklitteratur.

Annars är jag bibliofil nog att plugga bokbinderi

Trevligt :gremwink: är det ett intressant ämne?

/Jonas, har problem med sin avatar

Insignia

Swashbuckler

"Här pratar jag skönlitteräraböcker, inte någon facklitteratur."

Jag med. Mitt arbete på bibliotek samt på bokbindarutbildningen. Skönlitteratur går också sönder, vet du.

"är det ett intressant ämne?"

O ja ^_^

Balderk

Swashbuckler

Skönlitteratur går också sönder, vet du.

Jo, förvisso. Men om sönlitteratur går sönder tycker jag det är slöseri med god underhållning att kassta bort den!
Om det är ett bibliotek som äger boken är det ju helt okej att ge bort en bok till en lycklig kund :gremsmirk:

/Jonas, ger dock inte bort böcker ur sin privata samling
Och har inte längre problem med sin avatar! Tack Arvidos! :gremsmile: