Det var liksom det som var min poäng... Att ens forma en teori eller en lös tes runt kön/bioligi/miljö baserat på det är ingen bra ide enligt mig. Jag vet iofs inte hur undersökningen var beskaffad, anmälningar till ordningsmakt eller enkäter.
I relation till den feministiska analysen menar Ristock att det finns forskare som delvis teoretiserar kring lesbiskt relationsvåld för att misskreditera den feministiska analysen snarare än för att synliggöra den lesbiska våldsproblematiken. Bland annat tar hon upp fil.dr David Island och fil.mag. Patrick Letelliers forskning i vilken de argumenterar för att förekomsten av samkönat partnervåld avslöjar den feministiska analysens begränsningar och därmed argumenterar för att en psykologisk, könsneutral teori bör ersätta den feministiska (ibid.). Island och Letellier utgår från ett individperspektiv utifrån vilket de menar att våldet är en konsekvens av personlighetsstörningar hos individen och inte ett resultat av samhälleliga maktrelationer (Island och Letellier i Nilsson, 2002:14).
Den problematik som Ristock identifierar i relation till denna typ av teorier som argumenterar mot en könsbaserad förståelse av våldet är att deras definition av kön begränsar sig till biologi och anatomi, en utgångspunkt som per automatik motsäger den feministiska analysen eftersom även kvinnor kan vara förövare (Ristock, 2002:13, se även Merrill, 1996:12). Andra forskare menar att våldet kan förklaras inom den dominerande könsbaserade feministiska teorin då kön förstås, inte som ett biologiskt faktum, utan som en patriarkal social konstruktion. Ytterligare andra menar att den feministiska analysen måste kompletteras med en analys av andra förklaringsfaktorer som klass, sexualitet och etnicitet för en mer adekvat analys av det lesbiska relationsvåldet (Ristock, 2002:15).
Men är det bevisat att det spelar "stor" roll? Om det bevisas att hormoner och sånt gör jättestor skillnad så kommer jag ju vara tvungen att erkänna att det är så. Innan det bevisats att det biologiska könet spelar stor roll för att forma oss så kommer jag inte tro att det spelar stor roll. Själv är jag övertygad om att socialisationen har störst effekt på att forma oss men att biologisk bakgrund kan spela in i form av beteendetendenser.Ond bråd död said:Arfert said:Jag antar att det är både och... det började biologiskt och har förstärkts av sociala orsaker.
Håller med. Jag förstår inte riktigt varför vissa så ogärna vill erkänna att de biologiska skillnaderna spelar en stor roll. Här borde det ju finnas gott om forskning kring hur personer förändras beroende på hormoner m.m. Effekter av dopning t ex.
Ond bråd död said:Anarchclown said:Arfert said:Sen är det ingen slump att män är våldsammare. Är inte det biologiskt skulle jag bli yttert förvånad. Man går ju hellre in i en hage med en ko än med en tjur, om man säger så.
Det faktum att lesbiska förhållanden enligt BRÅ oftare innehåller misshandel av ena parten än heteroförhållanden talar emot din tes och lägger snarare skulden på just sociala konstruktioner.
Dessutom finns det en studie som visar på att kvinnor är mer och inte mindre benägna att använda våld inom förhållanden. Bara att detta våld inte är av lika alvarlig art.
Att män rent generellt sett är bättre på våld både av fysiska och sociala anledningar gör säkert också att de är mer benägna att använda det. Särskillt eftersom de allra flesta killar uppfostras med att man måste stå på sig om någon slår till en.
Med andra ord. Jag tror att biologiska anledningar är mycket underställda sociala på denna punkt. Det finns liksom kvinnliga idrottare som missbrukar anabola och har många gånger mer testosteron i sig än genomsnittshuliganen.
Kanske är det en social orsak till att (om nu verkligen detta stämmer)hetero-män inte misshandlar kvinnor lika mkt som homo-kvinnor gör. Män får ju lära sig att kvinnor är allmänt veka och behöver skyddas och räddas från drakar och sånt. Man får inte slå flickor och folk med glasögon...
Utan att vara det minsta insatt tycker jag att det låter rimligt.. Men det var någon innan (glömt vem, Anarchclown eller Radioaktiv?) som också nämnde att det kan ha att göra med att endera personen i det homosexuella förhållandet försöker övermaskulinisera sig själv på nåt vis.Mekanurg said:Men finns samma slags regelverk bland kvinnor? (Jag har aldrig hört talas om det.) Kan det vara så att det finns olika sociala spärrar för män och kvinnor när och hur man utövar våld? Om svaret är ja, då borde väl relationsvåld i hetero- och l-förhållanden se olika ut, eller hur.
Ond bråd död said:Håller med. Jag förstår inte riktigt varför vissa så ogärna vill erkänna att de biologiska skillnaderna spelar en stor roll. Här borde det ju finnas gott om forskning kring hur personer förändras beroende på hormoner m.m. Effekter av dopning t ex.
Radioaktiv said:Feminismen har ju egentligen ingen lösning på alla de här problemen utan menar att vi måste vara medvetna om de sociala strukturer som vi feminister menar ligger bakom och visa hur verkligheten för många kvinnor (och en del män) faktiskt ser ut.
Men, det där är ju inte helt sant.
[...]
Jag tycker att det låter som att feminister lägger fram en hel del förslag på lösningar till problemen. Kanske blev en väldigt massa text, men jag tyckte att det kunde vara intressant.
knark said:Jag erkänner villigt att "individen" är resultatet både av social och biologisk programmering, så att säga. Om inte annat begränsas den sociala av de biologiska förutsättningarna (och, enligt en del forskning jag sett, så skapas förändringar åt andra hållet också).
Däremot är jag skeptisk till att biologin inte skulle kunna "tämjas" och motarbetas av social programmering. Jag tror att "mäns" eventuella genetiska våldsamhet skulle kunna negeras/neutraliseras genom vettiga sociala strukturer och liknande.
Att erkänna att biologin spelar en roll betyder ju inte att man tycker att det är en bra idé att låta den få företräde. Det finns inget egenvärde i att "följa biologin", tycker jag.
ja, visst finns det feminister och feministiska grupper/partier/etc som ger förslag på lösningar men de behöver inte delas av andra feminister. Det finns alltså ingen gemensam plan eller lösning.
konservatism, samhällsåskådning som karakteriseras av respekt för det hävdvunna och strävan att bevara, eller förändra för att bevara. Någon enhetlig lära och utopi existerar inte.
Jag menar inte det här som kritik, jag är själv feminist, men det kan göra det svårt att ta till sig för utomstående och kan i sämsta fall förknippas med något som upplevs som negativt eller destruktivt.
Lycan said:För att svara på ursprungsinlägget.
Maktförhållande mellan män och kvinnor är ett ämne som berör alla människor. Det går inte att undvika personlig inblandning. Följaktligen måste man på ett eller annat sätt ta ställning i frågan.
En vanlig ståndpunkt bland människor som inte är intresserade av politik är ungefär "det finns väl kanske lite ojämställdhet, men det är inte så farligt, framför allt har frågan överdrivits av feminister". Detta är en ståndpunkt som medför ett ganska minimalt konfliktperspektiv. Den enda konflikten i den här modellen blir ungefär den mellan en liten grupp radikalfeminister och resten av samhället.
Jämför med konfliktperspektiven i modeller som "det finns en kamp mellan könen om makt i samhället" eller "det finns en feministisk konspiration som håller på att ta all makt från männen". Att man graviterar mot förklaringsmodeller med små konfliktpotential tror jag är en väldigt adaptiv reaktion på att konfronteras med en fråga som man inte bryr sig om.
Problem uppstår då när individer provoceras av denna förklaringsmodell ("feministerna överdriver") och upplever den som grogrunden för en konflikt. Det här är personer som sist av allt vill bråka, men som inte "lämnas ifred" av feministerna. De kommer helt enkelt i kontakt med en retorik som inte -tillåter någon att inte välja sida-. Ett binärt system:
-> Om du är feminist motarbetar du orättvisor
-> Om du inte är feminist reproducerar du ojämlika system.
Detta får till följd att varje gång någon indirekt angriper de som försöker att inte välja sida så skapas omedelbart en konflikt. En konflikt som är mycket mer levande och känslosam. Uttalade feminister och antifeminister tenderar att vara veteraner från otaliga krig. De har kallats för alla okvädningsord man kan tänka sig, slipat sin argumentation til fulländning och vet ofta vilka argument då kommer att bemötas med innan det hänt.
Ställ mot detta de som bara inte vill. De som försöker att inte välja sida. Plötsligt går det inte längre. Det är klart det genererar en aggressiv respons.
Själv tror jag att detta i grunden är väldigt nyttigt. Om man blir provocerad av en tanke som ändå är relativt mainstream (feminism i det här fallet) har man antagligen ett behov av att behandla den på någon sätt. Måhända att diskussionerna om feminism på rollspel.nu skapar ojämförliga mängder gråt och tandagnisslan, jag tror ändå de manar till desto mer eftertanke.
Anarchclown said:Ja. Fast.
Geir Angell Øygarden, gav i höstas ut boken ”Bagdad Indigo”, den handlar om krig, och tar bland annat upp just detta, vad som krävs för att döda. Han skriver att det är något av det svåraste du kan få en människa att göra. Även om det tillhandahålls uniform, gevär och tillåtelse att ta livet av fienden, kommer de flesta att vägra. ”Under andra världskriget visade det sig att bara femton till tjugo procent av de amerikanska soldaterna sköt för att döda”, skriver han. ”Åttio till åttiofem procent gjorde det alltså inte, de bara låtsades.”
DVS det är inte bara att samhället ägnar sig åt rättsskipning som gör män mindre benägna att döda. Det är också uppfostran och tankesätt. Vet inte om detta är helt relevant men jag tyckte det var intressant.
Ond bråd död said:Jag tror det framför allt är biologiskt det med.
Kan ju inte vara evolutions-smart att ha ihjäl medlemmar av den egna arten.
Anarchclown said:Just det. Jag måste också nämna en sak som jag hade glömt. Anledningen till att en del personer ser rött när deras hobby kritiseras oavsett om detta är på goda grunder eller inte kan nog också ha att göra med vad jag skulle vilja kalla för "Diddi Örnstedts-effekten". I vilken personer över trettio minns när en person skrev en bok om sina egna paranoida teorier och en annan (Alan Rubin) frireligiös person ondgjorde sig på debattsidor om det skadliga i Kult. Detta fick till effekt att ett flertal av de dåvarande kanalerna för att sälja rollspel försvann och hela rollspelsbranchen fortfarande inte har återhämtat sig.
Detta kan definitivt vara en del av varför många kan reagera med klorna utfälda och bara fräsa när någon försöker debattera rollspelen ur någon slags politiskt eller moraliskt perspektiv överhuvudtaget. Jag tror till och med själv att jag gjort mig skyldig till detta i början av min karriär här på WRNU.
Det som då är väldigt viktigt är att hålla i åtanke att de personer som debatterar på WRNU är rollspelare själva. De är i allmänhet inte ute efter att censurera eller förbjuda rollspel. De är ute efter att påverka hur rollspelare tänker när de skapar och spelar rollspel.
Bara en tanke som slog mig.