Även solen har sina fläckar, och det här illustrerade mycket tydligt varför jag egentligen ska försöka hålla mig helt och hållet borta från politiska diskussioner; jag blir alldeles för upprörd.RipperDoc said:Mest roligt är det att krank slog bakut när ordet "ondska" användes om DDR. Det var inte objektivt nog, etc. Det störde. Det funkar tydligen bättre i närheten av de flesta svenska partier...
Nej.Vitulv said:Fast ondska som begrepp är ju faktiskt subjektivt och objektiv riktigt när man beskriver kommunism.
... Det här argumentet är så dumt att jag har svårt att svara på det utan att bryta mot forumreglerna, så jag låter nog bli.Vitulv said:Lite svårt att käfta emot, liksom. Man kan ju såklart göra det, men då underkänner man ju sig själv som tänkande varelse.
Dude, du verkar ha svårt att göra den här distinktionen i allmänhet, så jag ska vara dig lite behjälplig:... Det här argumentet är så dumt att jag har svårt att svara på det utan att bryta mot forumreglerna, så jag låter nog bli.
Jag vet. Däremot är det enda någorlunda intelligenta sätt jag känner till att svara på förolämpningar att försöka desarmera dem genom argument. Om någon kallar mig ett "dumhuvud" ser jag ingen anledning att inte konstatera att nej, jag tycker inte att jag är dum i huvudet - jag har ju trots allt tagit mig igenom en del kurser och liknande på högskolenivå, och jag har ganska hög IQ. Det tar liksom lite udden av förolämpningen, samtidigt som man får chansen att vara lite dryg.Johannes Climacus said:Det Vitulv just framfört gentemot alla som är ovilliga att tillskriva kommunismen objektiv ondska är inget "argument". Det beskrivs bättre som ett "tillmäle". En "förolämpning". "Ovett".
Ungefär som när jag kallade dig "spetsfundig", och du bad om en definition
Ja.Johannes Climacus said:Får man anta att du här talar om "ondska" och "godhet" metaforiskt?
Givetvis. Problemet är det parlamentariska systemet, som först inrättades som ett sätt att blidka en demokratitörstig befolkning utan att eliten helt behövde släppa makten - och så har det fortgått. Systemet premierar utslätade, slätstrukna partier och politiker, som alla tilltalar minsta gemensamma nämnare - och som sitter still i båten och inte försöker göra något åt de inbyggda systemorättvisorna. Alla partier, utom möjligen småpartier som SD och PP, vill i stort sett samma saker. S och M bråkar om småsaker, procentsatser hit och dit, och lämnar de större systemfrågorna därhän. Alla är överens om att vår nuvarande ekonomiska modell förutsätter arbetslöshet, och sedan låtsas de att de eftersöker full sysselsättning. Ganska roligt, när man tänker på det.Johannes Climacus said:Jag tycker alla partier är skit, och tänker som redan konstaterat bojkotta valhelvetet. Emellertid tycker jag det är lite simplistiskt att skylla partiernas brister på deras egen "ondska". De är trots allt bara produkter av ett politiskt system, som förutsätter vissa saker av de som har maktambitioner. Att gnälla på partierna, det tycks mig lite som att klia på utslagen istället för att bota sjukdomen.
Jag menar, att dessa åsikter och förslag egentligen bara är dumma ur ett jätte-jättesubjektivt perspektiv. Det du tycker är korkat kanske jag tycker är smart, och vice versa. Utbildning kräver inte att man har vissa grundvärderingar och/eller åsikter, men däremot kräver utbildning att man har en viss grad av intelligens. Och man kan, enligt mig, inte gärna vara både dum och intelligent. Man kan möjligen ha en värdering som inte stämmer överens med mina, men det gör inte åsikterna till korkade.Storuggla said:En fråga, inte menat som en förolämpning eller pik eller något nu, men anser du att högskolekurser och ett IQ utesluter folk från att vara ett "dumhuvud"? Betänkande de åsikter och förslag som ibland kommer ur de lärdas munnar och pennor, menar jag?
Hoho, jag menade inte riktigt så. Jag lastar gärna Björklund för att han är en skurk: han har ju trots allt valt den skurkaktigare sidan inom det snäva politiska spektrum, vi har att tillgå. Vänsterpartister o. dyl. har åtminstone valt på ett samvetsmässigt acceptabelt sätt, och att de sedan i praktiken tvingas driva en urvattnad politik; det är systemets fel.Partierna, liksom människorna som ingår i dem och röstar på dem, är givetvis bara produkter av den kultur och det samhälle de vuxit upp i och formats av. Min frustration bygger därmed mer på systemet än på individerna i partierna. Björklund står ju på den diametralt motsatta sidan jämfört med vart jag står, till exempel, men jag lastar inte individen Björklund för det. Han har ju formats till att tycka att allt jag tycker är dåligt är bra, och tvärtom.
Din favoritförolämpning =)Johannes Climacus said:Nä, ska man frånta folkpartister ansvaret för sina åsikter, kunde man ju lika gärna säga: "Jag lastar inte det politiska systemet för att det alstrar orättvisor. Det är trots allt bara format av samma deterministiska fysikaliska lagar, som styr resten av universum". Så kan man ju tycka, förstås, men det är en smula... spetsfundigt.
Själv tycker jag inte att jag är särdeles motsägelsefull eller svårbegriplig. Bara för att jag inte håller med dig betyder inte det att mina åsikter är mindre värda, liksom.walium said:I alla fall tills du sorterat upp din snåriga, osammanhängande härva av motsägelsefulla och svårbegripliga åsikter och värderingar.
Det står folk fritt att läsa de delar av forumet man önskar. Så svårt är det inte att bara hoppa över det jag skriver.walium said:Nej, det stämmer. Dina åsikter är mindre värda för att du är en bitter, tokig och hatisk liten man. Samtidigt självupptagen nog att tro att hela forumet vill ta del av den onyanserade dynga du sprider omkring dig.
Tja, det står dig alldeles fritt att tycka att det jag skriver är "svamlande förvirrat nonsens". Det får stå för dig.walium said:Faktum är att jag trotsallt delar ganska många av dina åsikter, men avskyr sättet som du framför dem på; din ständiga kamp mot väderkvarnar; din förmåga att förvandla allting till politik; att du trots en lovande start alltid slutar inmålad i ett hörn och svamlande förvirrat nonsens.
Din mamma är en pajsare. =)walium said:Dina åsikter är mindre värda för att du är en pajsare.
Tja, nu kommer ju jag faktiskt att rösta, men precis som i alla andra finns det absolut anledningar att låta bli.Johan K said:Klart som tusan att man skall rösta!! =)
Finns väll ingen anledning att inte rösta..
Nä, jag gjorde tokfel och tänkte mig inte för. Det är jag man nog att erkänna.Lexx said:Fast du förlorar ju all trovärdighet när du i ena tråden beklagar dig hur folk använder begreppet "ondska" när du i nästa tråd använder begreppet på precis det sätt som nyss var så illa enligt dig, fast det kanske bara gäller när man kritiserar kommunistiska totalitära muppländer som DDR, Nord Korea och Kuba...
Alltså; jag erkänner bredvilligt att jag gör fel, och menar att diskussionen inte bör handla om individerna som för diskussionen, utan argumenten i sig. "Men du äter ju kött" är inget argument, liksom. Det är bara en beskyllning, som inte på minsta vis är relevant.Lexx said:Samma sak som veggotråden på mutant.nu´s forum, där du beklagade dig över köttätare och samtidigt åt kött, jag vet iofs inte om du gör det längre eller ändrat åsikt.
"Raljera" minns jag inte att jag gjorde, men visst, jag får väl tro dig när du säger det.Lexx said:Samma sak som exempelvis Fuglesang-tråden där jag skapade en tråd om hans rymdresa och du direkt började raljera med din aggresiva politiska pekpinne om hur idiotiskt det är med rymdresor och forskning kring detta. Tråden låstes.
Det säger du bara för att jävlas... =)Lexx said:Nåväl, imorrn ska jag rösta och det blir Folkpartiet...