Berätteri och kommunikation
I deltrådarna nedan tar flera skribenter upp värdet i att skriva personligt och experimentera med språket. Det kan man instämma i och ändå diskutera vad som är "bra" språkanvändning i ett sammanhang, menar jag.
Ta till exempel
att berätta. Visst kan man väl vara en bättre eller sämre berättare? Känner ni inte folk som alltid är intressanta att lyssna på när de berättar saker, och andra som man tröttnar på så fort de öppnar munnen? Framför allt, skulle jag vilja säga (delvis för att jag utbildas i det), så kan man bli
bättre på att berätta om man har en lite strävsam attityd och intresserar sig för vad som fungerar bra och vad som inte gör det.
Samma sak när det gäller att kommunicera information. Vissa människor är skitbra både på att förmedla vad de vill ha sagt och på att förstå vad andra menar.
En bra rollspelsförfattare, menar jag, har båda dessa sidor. En förmåga att på ett lättbegripligt sätt förmedla information om spelsystemet, om spelvärlden mm, och förmågan att göra det på ett sånt sätt att en läsare fångas vid första anblicken och sedan vill fortsätta läsa. Helst ska en jäkla
lust att spela spelet, att skapa rollpersoner och slp:ar, spännande platser och stora (eller små) äventyr födas hos läsaren.
Självklart kan, och bör, man som rollspelsförfattare - precis som alla andra sorters författare - experimentera med språket, med ordval och stilnivå, och söka efter sina egna stilar. Men en text som inte gör det den ska är en dålig text, antingen det gäller att berätta en historia eller förmedla en stämning, eller förklara regelprocedurer.
Nå, det om att diskutera braighet i text och språk. Vidare.
Grammatik och stavning
Vilka grammatiska regler och liknande man ska följa är nog svårt att generalisera, eftersom det hänger så mycket på stilnivå och personlig smak. Om man ska säga nånting så är det väl samma sak som i de flesta hantverksbaserade konstformer: lär dig reglerna så att du kan välja att bryta mot dem!
Det är svårt att kalla nånting för "fel" eller "dåligt" om det handlar om att författaren har avvikit från reglerna avsiktligt och medvetet. Ett exempel är min vana att börja meningar med prepositioner. Inte gängse skrivregler, men trevligt.
En bra sak är att inte bryta regler på ett sånt sätt att det ser ut som om det är ett misstag. Att inkonsekvent stava fel på ett ord så att det ser ut som slarvfel, tycker jag är dåligt. Att välja att särskriva likaså, även om det är medvetet, eftersom det är så vanligt som misstag.
Att hitta på en "dialekt" där det heter "Du skola vänta här emedan jag äter" är inte heller helt snyggt. För alla som vet att det heter
jag/du/han/hon skall, vi, ni, de skola och att "emedan" är ett annat ord än "medan" kommer det att se ut som svidande misstag
Berättande
Även om peterb efterfrågar synpunkter på språk i första hand så vill jag ändå gå in på berättande, eftersom det är ganska centralt för "hur man skriver".
Gå rakt på sak. Sålla bort transportsträckor och gå rakt på vad du vill säga eller förmedla. Om du skriver en intronovell så wasta inte en halv sida till transportsträckor före varje ny scen för att förklara för läsaren vad som har hänt innan eller mellan scenerna. Läsare är smarta och fyller i luckor. Bli klar över vad som måste sägas och säg det.
Arbeta med bilder. Tänk bilder, bilder, bilder, oavsett om du beskriver miljö i novellform eller som vanliga bakgrundstexter eller beskrivningar av personer och platser. Måla upp bilder med ord utan att fördenskull bli långrandig.
Var specifik. Undvik alltid att beskriva saker i allmänhet eller med självklara attribut (storväxta smeder, grova karlar, nätta flickor, höga berg, djupa skogar, enorma tronsalar ("enorma" saker överhuvudtaget) glada bagare, söta barn - you get the point!). Hitta specifika, gärna lite oväntade sätt att förmedla dina bilder och förlopp. "En liten fisk" säger mig ingenting, men "En fisk stor som ett finger" ger mig genast en bild. Snåla med adjektiven och adverben, åtminstone de som inte är lite oväntade.
Kommunikation
Nu ville inte peterb att tråden skulle handla om informationsinnehållet i texten, men
här skriver jag lite som jag tycker är relevant ändå, eftersom ett enkelt och rakt språk är bra i regelsammanhang.
Om jag har skjutit bredvid målet med det här inlägget så får ni påpeka det. Det är så lätt att gå igång när det är något man är engagerad i. I så fall hoppas jag att nån kan ha lite glädje av det ändå...
/[color:\\"brown\\"]Simon [/color]