God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,537
Äventyr: Uppdrag i Mos Mosel
Av: Michael Petersén och Gunilla Jonsson
År: 1984
Det är inte ett intro äventyr om inte spelarkaraktärerna är en hög random äventyrare som hyrs in av en questgiver. Den här gången är det för att utreda ett troligt försvinnande i en liten stad en bit bort. När karaktärerna kommer fram beter sig stora delar av befolkningen skumt, invasion of the body snatcher style, vilket får karaktärerna att leta vidare tills de hittar en ondskefull bunker från en mörk och biovapen fylld forntid. Om de lyckas besegra det genuint coola "monstret" i det här äventyret kommer quest givern hyra in dem för att göra fler jobb i framtiden vilket kan bli en hook för en hel kampanj.
Det här är väldigt D&D och hade lätt kunnat tappa smaken av postapokalyps om inte denna förstärktes genom fluffet. Men just detta görs på ett sätt som inte är påträngande men ändå är effektivt. Det är också ett äventyr tydligt uppdelat i en utredande och pratig bit och en del där man krälar en dungeon och slaktar fiender. Vilket är ett smart sätt att få en spelstil att flyta in i en annan och fungerar utmärkt här.
Vissa av de mest uppenbara referenserna var lite distraherande. Som kejsare Palpatine och Gary Gygax referenserna som mer eller mindre är så klumpiga som det går att göra en referens. Men det lyckas inte sänka den här sagan om ett ondskefullt träd och dess onda kloner.
4 av 5.
Av: Michael Petersén och Gunilla Jonsson
År: 1984
Det är inte ett intro äventyr om inte spelarkaraktärerna är en hög random äventyrare som hyrs in av en questgiver. Den här gången är det för att utreda ett troligt försvinnande i en liten stad en bit bort. När karaktärerna kommer fram beter sig stora delar av befolkningen skumt, invasion of the body snatcher style, vilket får karaktärerna att leta vidare tills de hittar en ondskefull bunker från en mörk och biovapen fylld forntid. Om de lyckas besegra det genuint coola "monstret" i det här äventyret kommer quest givern hyra in dem för att göra fler jobb i framtiden vilket kan bli en hook för en hel kampanj.
Det här är väldigt D&D och hade lätt kunnat tappa smaken av postapokalyps om inte denna förstärktes genom fluffet. Men just detta görs på ett sätt som inte är påträngande men ändå är effektivt. Det är också ett äventyr tydligt uppdelat i en utredande och pratig bit och en del där man krälar en dungeon och slaktar fiender. Vilket är ett smart sätt att få en spelstil att flyta in i en annan och fungerar utmärkt här.
Vissa av de mest uppenbara referenserna var lite distraherande. Som kejsare Palpatine och Gary Gygax referenserna som mer eller mindre är så klumpiga som det går att göra en referens. Men det lyckas inte sänka den här sagan om ett ondskefullt träd och dess onda kloner.
4 av 5.