Krille
Super Moderator
I det här inlägget önskade Rising förnya skräckrollspelsgenren, där han vill gå ifrån goth-subgenren eftersom alla rollspel är att betrakta som gothrollspel. Jag skulle dock vilja säga tvärtom: inte ett enda rollspel någonsin har varit renodlad goth, i alla fall inte som litteraturgenre. Snarare har det varit goth som i populärmusiksgenren, vilket inte är samma sak som litteraturgenren (vad än corpse-sminkade gåffare vill hävda).
Att återgå till litteraturgenren "goth" innebär dock ett identifikationsproblem. Den gotiska skräckromanen har helt andra teman som helt enkelt inte fungerar idag och genren har helt enkelt åldrats väldigt dåligt.
Ta till exempel sexualskräcken som genomsyrar så gott som varje gotisk skräckroman som jag någonsin har läst. På artonhundratalet var Dracula ond för att han var sexig. Sexigheten som han representerade, det ohämmat djuriskt och framförallt utomäktenskapliga samlaget, var helt enkelt en symbol för allt orent och smutsigt. Idag är Dracula sexig och ond, men det enda beror inte på det andra. Ondskan har med djuriskheten att göra, och refererar till något freudianskt underliggande Id, liksom sexualiteten. Id leder till sex och djuriskhet i den moderne Dracula, medan i originalet var det sex som ledde till den djuriska ondskan. Till och med fastspikandet har sexuella undertoner - när stackars Lucy befrias från den onde grevens inflytande så är det när hennes man driver sin påle genom hennes hjärta. Då var det mer eller mindre att fullborda äktenskapet. Idag blir det mest en rituell uppvisning i splattereffekter.
På så sätt kan man se den moderna goth-traditionen som antitesen till den ursprungliga. Det ursprungliga moraliska ställningstagandet och varningen har helt försvunnit, och faktum är att i den moderna goth-traditionen så uppmuntras de handlingar och attityder som den ursprungliga goth-traditionen varnade folk för.
Så, vad tror ni? Går det att skapa ett skräckrollspel enligt den gotiska skräcktraditionen som faktiskt kan skrämmas, eller har alla symboliska konnotationer försvunnit i och med den moderna eran?
Att återgå till litteraturgenren "goth" innebär dock ett identifikationsproblem. Den gotiska skräckromanen har helt andra teman som helt enkelt inte fungerar idag och genren har helt enkelt åldrats väldigt dåligt.
Ta till exempel sexualskräcken som genomsyrar så gott som varje gotisk skräckroman som jag någonsin har läst. På artonhundratalet var Dracula ond för att han var sexig. Sexigheten som han representerade, det ohämmat djuriskt och framförallt utomäktenskapliga samlaget, var helt enkelt en symbol för allt orent och smutsigt. Idag är Dracula sexig och ond, men det enda beror inte på det andra. Ondskan har med djuriskheten att göra, och refererar till något freudianskt underliggande Id, liksom sexualiteten. Id leder till sex och djuriskhet i den moderne Dracula, medan i originalet var det sex som ledde till den djuriska ondskan. Till och med fastspikandet har sexuella undertoner - när stackars Lucy befrias från den onde grevens inflytande så är det när hennes man driver sin påle genom hennes hjärta. Då var det mer eller mindre att fullborda äktenskapet. Idag blir det mest en rituell uppvisning i splattereffekter.
På så sätt kan man se den moderna goth-traditionen som antitesen till den ursprungliga. Det ursprungliga moraliska ställningstagandet och varningen har helt försvunnit, och faktum är att i den moderna goth-traditionen så uppmuntras de handlingar och attityder som den ursprungliga goth-traditionen varnade folk för.
Så, vad tror ni? Går det att skapa ett skräckrollspel enligt den gotiska skräcktraditionen som faktiskt kan skrämmas, eller har alla symboliska konnotationer försvunnit i och med den moderna eran?